Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bull zet de nieuwe standaard in Formule 1 pitstops
F1 teams

Red Bull zet de nieuwe standaard in Formule 1 pitstops

103
Red Bull zet de nieuwe standaard in Formule 1 pitstops

Snelheid en precisie: Red Bulls indrukwekkende prestaties

De pitcrew van Red Bull Racing blijft de grenzen verleggen in de Formule 1, met een consistentie in snelheid die hen onderscheidt van de concurrentie. Dit seizoen heeft het team bewezen de snelste te zijn in het wisselen van banden, een vaardigheid die zij steeds verder aanscherpen. Een markant moment was tijdens de Grand Prix van Japan, waar Max Verstappen’s pitstop in de 34ste ronde slechts 2,08 seconden duurde. Deze prestatie werd destijds met lof ontvangen van Red Bull-adviseur Helmut Marko, die het harde werk van het team als ‘ongelooflijk’ bestempelde.

In Shanghai heeft het team deze prestatie overtroffen. Verstappen’s bandenwissel in ronde 23 werd voltooid in een indrukwekkende 1,90 seconden, wat bijna het wereldrecord benaderde. Interessant is dat dit record momenteel wordt gehouden door McLaren, die tijdens de Grand Prix van Qatar een pitstop van 1,80 seconden noteerde voor Lando Norris. Deze prestaties tonen aan dat Red Bull niet alleen streeft naar verbetering binnen het eigen team, maar ook de wereldwijde benchmarks voor pitstop snelheid wil herdefiniëren.

Regelgeving en de evolutie van pitstops

De Formule 1 heeft enkele jaren geleden een regulerende invloed gehad op pitstops. Voorheen mochten teams hun eigen gereedschap gebruiken, wat leidde tot extreem snelle wissels. Echter, na enkele incidenten besloot de FIA in 2021 om in te grijpen, wat resulteerde in strengere regels rondom de pitstops. Deze regels hebben de tijden voor pitstops vertraagd van ongeveer 1,8 tot 1,9 seconden naar 2,2 tot 2,3 seconden voor de allersnelste stops. Twee jaar geleden, met de invoering van een nieuw technisch reglement, introduceerde de Formule 1 zwaardere banden en wielen, waardoor de tijdperk van snelle pitstops onder de twee seconden leek te eindigen.

Lees ook:  Rosberg over $16 miljoen-clausule: 'Perez en Red Bull op gespannen voet'

Ondanks deze veranderingen en de verwachtingen, heeft Red Bull dit seizoen laten zien dat ze de oude toptijden kunnen benaderen met een pitstop van 1.90 seconden. Deze verbetering benadrukt niet alleen de technische vaardigheden van het team, maar ook hun vermogen om zich aan te passen aan nieuwe regelgevingen en toch uitmuntend te presteren.

Teamwerk en strategie tijdens de race

De efficiëntie van Red Bull wordt verder geïllustreerd door hun vermogen om zogenaamde ‘double stacks’ uit te voeren, waarbij twee coureurs snel achter elkaar de pit in komen voor hun pitstop. Tijdens de Grand Prix van China voerde het team een perfecte double stack uit: eerst kwam Verstappen naar binnen, gevolgd door zijn teamgenoot Sergio Pérez. Deze stops duurden respectievelijk 2,1 en 2,0 seconden. Dergelijke strategische en goed getimede stops zijn cruciaal tijdens races en kunnen het verschil maken in de uitslag.

Deze combinatie van snelheid, precisie, en strategisch inzicht bevestigt Red Bull’s reputatie als een toonaangevende kracht in de Formule 1 pitstop arena. Hun continue streven naar verbetering en innovatie in pitstop technologie zet niet alleen de standaard voor concurrenten, maar verbetert ook de algemene competitiviteit binnen de sport.

Gerelateerd nieuws

Zak Brown over het managen van Norris en Piastri in 2025: ‘zal uitdagend worden’

McLaren-teambaas Zak Brown heeft erkend dat het managen van Lando Norris en...

Wat elke coureur hun team aan autoschade kostte in 2024

In het seizoen van 2024 zorgden crashes en incidenten voor aanzienlijke kostenposten...

Waarom Red Bull ‘bang’ was om een mediasessie te houden na Abu Dhabi-test

Red Bull Racing besloot geen mediasessie te organiseren na de testsessie in...

Ferrari sluit meerjarige overeenkomst: samenwerking met Cadillac vanaf 2026

Ferrari heeft officieel aangekondigd dat het een meerjarige overeenkomst heeft gesloten met...

McLaren neemt ‘gedurfde risico’s’ voor ontwerp 2025-auto

McLaren heeft onthuld dat het voor het ontwerp van de 2025-auto enkele...

McLaren versterkt succes met sleutelpersonen uit Red Bull-team

Andrea Stella, die begin 2023 werd aangesteld als teambaas van McLaren, heeft...

Norris over twijfels na Piastri-spin: ‘Titel leek minder waarschijnlijk’

Lando Norris stond voor een enorme uitdaging na de openingsronde van de...

McLaren herinnert Norris en Piastri aan ‘papaya-regels’ voor GP Abu Dhabi

Tijdens de Abu Dhabi Grand Prix zullen McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar...