Het vertrek van Adrian Newey
Eerder deze week werd aangekondigd dat de legendarische ontwerper Newey zich vanaf maart 2025 zal terugtrekken uit de Formule 1-activiteiten van Red Bull, waarna hij beschikbaar wordt voor concurrerende teams. Newey’s vertrek wordt door sommige concurrenten gezien als een teken dat het dominante rijk van de Formule 1 op het punt staat in te storten te midden van interne machtsstrijd. Zak Brown, de CEO van McLaren, verwacht dat er “meer dominostenen zullen vallen” terwijl hij onthulde dat cv’s van Red Bull rondgaan in de Formule 1-paddock. Max Verstappen, wereldkampioen van Red Bull, bagatelliseerde de opmerkingen van Brown als een poging om “de boel op te ruien” terwijl concurrerende teams proberen te profiteren van de interne onrust binnen het team.
Jonathan Wheatley, mogelijke toekomstige teamprincipaal
Op zondag meldde de krant The Times dat de langdurige sportdirecteur Wheatley mogelijk het volgende sleutelfiguur is dat Milton Keynes zal verlaten. Er wordt gezegd dat Wheatley ambities heeft om teamprincipaal in de Formule 1 te worden, en bronnen die bekend zijn met de situatie hebben aangegeven dat de 56-jarige in voorlopige gesprekken is geweest met andere teams. Motorsport.com begrijpt echter dat Red Bull ontspannen is over de situatie, waarbij Wheatley’s contract aan vernieuwing toe is terwijl hij zijn positie in de markt peilt voordat hij zich aan een nieuwe deal verbindt. Het team stelt dat de situatie niet anders is dan hoe coureurs ook andere opties zouden verkennen alvorens te besluiten over hun toekomst.
Toewijding aan technisch personeel
Het is bekend dat Ferrari meerdere benaderingen heeft gedaan voor technisch directeur Pierre Wache, die verantwoordelijk is geweest voor de recente Formule 1-autoprojecten van het team. De Fransman heeft echter onlangs zijn toekomst aan het team toegezegd onder nieuwe voorwaarden. Red Bull heeft ook stappen ondernomen om de toekomst van hoofd aerodynamica Enrico Balbo en hoofd prestatie-engineering Ben Waterhouse te beveiligen te midden van een bredere cyclus van contractvernieuwingen, waar er sprake is van dat hoofdingenieur Paul Monaghan in soortgelijke gesprekken is na interesse van elders.
Wheatley sloot zich aan bij Red Bull toen het nog in de kinderschoenen stond in 2006 en werd een sleutelpilaar van het team als zijn sportdirecteur, waarbij hij het team hielp om zeven wereldtitels voor coureurs en zes constructeurskampioenschappen te winnen met Sebastian Vettel en Verstappen.