Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Red Bull past alles aan behalve de vloer: ‘McLaren laat ons geen keuze’

Red Bull past alles aan behalve de vloer: ‘McLaren laat ons geen keuze’

1k
Red Bull past alles aan behalve de vloer: ‘McLaren laat ons geen keuze’
Foto: F1Unraveled

In aanloop naar de Grand Prix van Emilia-Romagna escaleert de strijd tussen McLaren en Red Bull zichtbaar. Beide teams zijn met significante updates naar Imola gekomen.

Waar McLaren de MCL39 verder verfijnt na een dominante zege in Miami, probeert Red Bull hun RB21 uit de achtervolgende rol te trekken met een reeks subtiele doch cruciale wijzigingen.

“We hebben de ophanging aangepast voor betere luchtgeleiding en meer neerwaartse druk.”

McLaren richt zich vooral op de achterkant van de auto. Een herzien ontwerp van de achterhoek en ophanging moet zorgen voor meer aerodynamische stabiliteit.

Deze wijziging moet de luchtstromen verbeteren en de neerwaartse druk op de achteras verhogen. In combinatie met een nieuwe high-downforce achtervleugel en aangepaste beam wing mikt het team op maximale grip en tractie in de technische sectoren van Imola.

Ook de voorwielophanging kreeg een kleine wijziging. Hoewel de aanpassing bescheiden lijkt, verhoogt deze de betrouwbaarheid door meer speling te creëren tussen de onderdelen.

Minder wrijving en meer robuustheid geven McLaren de kans om ook tijdens lange stints het prestatieniveau vast te houden. Elk detail telt, zeker in een strijd waar tienden het verschil maken.

Red Bull zoekt stabiliteit: kleine stappen op meerdere fronten

Red Bull gaat in Imola verder met het verfijnen van hun RB21, een auto die dit seizoen wisselvallig presteert. De update die het team meebrengt is verspreid over meerdere gebieden van de auto.

Het meest in het oog springt de aangepaste luchtinlaat voor de radiatoren, samen met gewijzigde vormen op het motorpaneel. Alles is gericht op lokale aerodynamische winst zonder de algemene balans aan te tasten.

“We hebben meerdere delen herontworpen om de luchtstromen efficiënter te maken.”

Aan de achterkant is het wielomhulsel opnieuw vormgegeven. Ook zijn de luchtkanalen rond de achterwielen aangepast. Doel is om de luchtstromen schoner af te voeren en daarmee het gedrag van de auto in snelle bochten stabieler te maken.

Lees ook:  Tsunoda kritisch na crash in Imola: 'ik wilde de held uithangen, en kijk wat er gebeurde'

De ophangingsbehuizing aan de achterkant kreeg ook een subtiele wijziging, vooral in het inboard-gedeelte, om daar meer controle over de luchtgeleiding te krijgen.

In tegenstelling tot McLaren kiest Red Bull voor een breder spreidingsplan: meerdere kleine verbeteringen die samen het geheel moeten versterken

Maar of dat genoeg is om de opmars van McLaren te stuiten, blijft de vraag. De onderliggende filosofie is duidelijk anders – waar McLaren focust op grip en tractie, richt Red Bull zich op efficiëntie en balans.

Mercedes heeft voor Imola drie belangrijke gebieden aangepakt: de voorwielophanging, de voorvleugel en het motorpaneel. Vooral de voorvleugel kreeg een nieuwe vormgeving.

De flap is opnieuw geprofileerd om de luchtstromen richting de achterkant beter te geleiden. Daarbij speelt het effect op de upwash een rol, wat belangrijk is voor de luchtstromen boven de auto.

“We wilden de balans voorin verfijnen én de motorkoeling verbeteren.”

Ook de ophangingsdelen zijn aangepast. Niet om de geometrie drastisch te veranderen, maar om de luchtweerstand te verlagen en de stabiliteit te verhogen.

Deze wijzigingen dragen bij aan een hogere downforce op de vloer, wat de grip bij het uitkomen van bochten moet verbeteren.

Het motorpaneel kreeg eveneens een upgrade, met als doel de koeling van de powerunit te optimaliseren en de luchtstromen richting de achtervleugel te zuiveren.

Vooral op warme dagen zoals in Imola is dit essentieel. Mercedes lijkt hiermee te mikken op betrouwbaarheid en aerodynamische robuustheid.

Ferrari kiest voor bekende vleugel, maar past details aan

Ferrari heeft geen compleet nieuw pakket meegebracht, maar kiest voor verfijning van bestaande onderdelen. De achter- en beam wing zijn aangepast op basis van de hogere downforce-eisen van Imola.

Lees ook:  Gefrustreerde Verstappen erkent McLaren-overmacht: '0.0 kans om ze bij te houden'

Het ontwerp is een doorontwikkeling van het pakket dat vorig jaar al werd ingezet, maar met geoptimaliseerde vormen op de scoops en hoeken.

“Deze vleugel is niet onze eerste keuze, maar werkt goed bij lage grip.”

Op de achterhoeken zijn de luchtinlaten opnieuw vormgegeven. Deze geometrie helpt om de neerwaartse kracht plaatselijk te verhogen, wat vooral bij uitremmen en het aanremmen van bochten voordelen biedt.

De balans van de auto moet hierdoor constanter worden tijdens langdurige stints. Ferrari benadrukt dat het geen radicale update is, maar eerder een optimalisatie van hun bestaande oplossing.

In een strijd waar de marges klein zijn, kunnen zulke details het verschil maken – zeker op een circuit als Imola waar mechanische grip én aerodynamische afstemming samenkomen.

Aston Martin heeft het meest omvangrijke pakket meegebracht naar Imola. Bijna elk belangrijk onderdeel van de auto is aangepakt: van de halo tot de vloer, inclusief de diffuser, het motorpaneel en de beam wing.

Doel is om de luchtstromen door de hele auto beter te beheren en de luchtweerstand te verlagen.

“We hebben meerdere onderdelen aangepast om luchtweerstand te verminderen.”

De wijzigingen aan de vloer en randen zorgen voor efficiëntere luchtverplaatsing onder de auto, wat resulteert in meer neerwaartse kracht.

De diffuser werkt nu beter samen met deze aangepaste elementen, waardoor het team mikt op verbeterde prestaties in langzame en medium bochten.

Haas heeft net als Aston Martin zwaar ingezet op de vloer. Het nieuwe ontwerp zorgt voor schonere luchtstromen richting de achterkant en verhoogt de energie die uit de luchtstroom wordt gehaald.

De smalle vloerzijkanten helpen dit effect versterken. Ook is de diffuser aangepast en kreeg het achterste remkanaal een nieuwe vorm om de luchtstroom rond de banden beter te beheersen.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-24 setup

Ferrari verrast met SF25: snel in Monaco ondanks pijnpunt in langzame bochten

Ferrari stond vrijdagmiddag onverwacht bovenaan de tijdenlijst in Monaco. Niet alleen door...

Ferrari Charles Leclerc

Leclerc benoemd ‘noodzakelijk wonder’ voor winst Ferrari in GP van Monaco

De man die vorig jaar eindelijk zijn droom waarmaakte door in Monaco...

Mclaren Zak Brown

McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

In een seizoen waarin McLaren voor het eerst in jaren weer serieus...

ferrari

Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

Na opnieuw een pijnlijk zwak optreden tijdens de kwalificatie in Imola heeft...