Franco Colapinto, de Argentijnse coureur, vestigde zich in de schijnwerpers in de tweede helft van het seizoen 2024. Zijn debuut bij Williams kwam voort uit de noodzaak om prestaties te verbeteren na de tegenvallende resultaten van Logan Sargeant.
Colapinto kreeg de kans om zich te bewijzen in de laatste negen races van het seizoen, waaronder opmerkelijke puntenfinishes in Baku en Austin.
De keuze voor Colapinto werd strategisch genomen door Williams-teambaas James Vowles. Ondanks de geplande komst van Carlos Sainz in 2025, was er op dat moment geen twijfel over het potentieel van de Argentijn. Zijn indrukwekkende resultaten lieten zien dat hij niet alleen een talentvolle coureur is, maar ook iemand die snel kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden
Een belangrijk aspect van de aandacht voor Colapinto kwam voort uit zijn enorme populariteit bij fans, met name in Zuid-Amerika. Tijdens races in de VS, Mexico en Brazilië groeide de steun voor de Argentijn aanzienlijk. Volgens Rudy van Buren, Red Bull-simracingcoureur, speelde deze fanbase een cruciale rol in de hype rondom Colapinto.
“Hij was op het juiste moment op de juiste plek en had de hele fanbase van Zuid-Amerika achter zich staan, wat echt de hype creëerde die je nodig hebt bij je debuut,” verklaarde Van Buren
Deze aanhoudende steun leidde zelfs tot interesse van Alpine, waarbij de commerciële aantrekkingskracht van Colapinto voor sponsors een belangrijke factor werd. Williams profiteerde direct van een toegenomen sponsorbelangstelling door de zichtbaarheid en populariteit van Colapinto.
Crashproblemen en Colapinto’s toekomst
Hoewel Colapinto aanvankelijk indruk maakte, kende hij tegen het einde van het seizoen enkele incidenten die zijn momentum belemmerden. Crashes in Brazilië, Las Vegas en Qatar veroorzaakten aanzienlijke schade aan de auto’s van Williams, wat resulteerde in een crashrekening die in de miljoenen liep.
Helmut Marko, Red Bull-adviseur, toonde zich sceptisch over de waarde van Colapinto gezien de financiële gevolgen van deze incidenten. Tabel: Crashes van Colapinto en de geschatte schade
Race | Locatie | Incident | Geschatte schade |
---|---|---|---|
GP van Brazilië | São Paulo | Botsing in openingsronde | €1.000.000 |
GP van Las Vegas | Las Vegas | Crash in kwalificatie | €750.000 |
GP van Qatar | Lusail | Aanrijding tijdens race | €600.000 |
Deze incidenten leidden tot verhoogde druk op Colapinto en Williams, vooral omdat hij tijdens zijn debuutperiode onder een vergrootglas lag. Toch blijft zijn vermogen om snel competitief te zijn een aantrekkelijk aspect voor teams die hun line-up mogelijk moeten heroverwegen.
Ondanks interesse van zowel Red Bull als hun juniorenteam was de keuze om Liam Lawson en Isack Hadjar te promoveren gebaseerd op hun consistentie en eerdere prestaties. Colapinto’s crashes, gecombineerd met de timing van zijn debuut, speelden hem uiteindelijk parten.
Van Buren wees erop dat de hype niet volledig overeenkwam met Colapinto’s werkelijke prestaties:
“Was Colapinto zo’n superster als werd beweerd? Nou nee, want daarna kwamen de crashes en zei iedereen ineens: ‘Ja, we zijn niet zo zeker meer.’”
Red Bull waardeerde zijn potentieel, maar de impact van commerciële en sportieve factoren maakte dat Colapinto niet direct een vaste plek kreeg aangeboden.
De commerciële aantrekkingskracht van Colapinto
Naast zijn prestaties op het circuit bracht Colapinto aanzienlijke commerciële waarde mee naar Williams. Sponsors zagen een kans om hun merk te associëren met de populariteit van een Zuid-Amerikaanse coureur, vooral gezien de groeiende Formule 1-markt in die regio. Dit aspect was ook voor Alpine een reden om interesse te tonen in Colapinto.
Williams ondervond directe voordelen van deze sponsorinteresse, wat de financiële druk door crashes enigszins compenseerde. Deze commerciële aantrekkingskracht blijft een waardevolle eigenschap die toekomstige kansen voor Colapinto in de Formule 1 kan ondersteunen.
Hoewel Colapinto slechts negen races reed, toonde hij enkele opvallende kwaliteiten. Zijn puntenfinishes in Baku en Austin zijn hiervan een goed voorbeeld. Hieronder volgt een overzicht van zijn prestaties:
Tabel: Prestaties van Franco Colapinto in 2024
Race | Finishpositie | Opmerkingen |
---|---|---|
GP van Baku | 9e | Eerste puntenfinish |
GP van Austin | 10e | Sterk defensief gereden |
GP van Qatar | DNF | Crash in race |
Zijn snelheid en aanpassingsvermogen vielen op, maar zijn inconsistente resultaten en crashes hebben zijn kansen op een vaste plek in 2025 bemoeilijkt.