Max Verstappen heeft meerdere gesprekken gevoerd met Mercedes gedurende het seizoen 2023. Deze gesprekken draaiden om de mogelijkheid om Red Bull te verlaten met het oog op de reglementwijzigingen van 2026.
Hoewel deze gesprekken afnamen nadat Verstappen zijn vierde titel behaalde, blijft Christian Horner onzeker over het behoud van Verstappen. Vooral de aankomende wijzigingen in de motor- en chassisreglementen wekken zorgen.
Christian Horner erkende dat Red Bull naar verwachting achterloopt op concurrenten zoals Mercedes en Ferrari in de ontwikkelingsrace voor 2026. Dit heeft directe gevolgen voor Verstappen, die eerder heeft laten zien niet tevreden te zijn met een minder competitieve auto.
“Als Max hoort dat we niet de beste auto kunnen leveren, kan dat een aanleiding zijn om zijn toekomst elders te zoeken,” zegt Horner.
De druk op Red Bull neemt toe, zeker nu het team zijn eigen powerunits gaat ontwikkelen in samenwerking met Ford, een proces dat volgens Horner tijd nodig heeft.
Red Bull’s strijd met nieuwe reglementen
De nieuwe reglementen van 2026 markeren de grootste verandering in de Formule 1 in 60 jaar. Zowel de motoren als de chassis’ worden opnieuw ontworpen, en Red Bull heeft besloten zijn eigen powerunits te produceren.
Dit brengt een enorme uitdaging met zich mee, vooral in vergelijking met gevestigde fabrikanten zoals Mercedes en Ferrari, die decennia aan ervaring hebben in motorontwikkeling.
Horner benadrukt dat Red Bull over het juiste team en de juiste middelen beschikt om deze uitdaging aan te gaan.
“We hebben de juiste mensen, faciliteiten en mentaliteit om de concurrentie aan te gaan,” aldus Horner.
Hieronder een overzicht van de ervaring en prestaties van verschillende fabrikanten:
Fabrikant | Jaren ervaring in F1-motoren | Aantal constructeurstitels |
---|---|---|
Mercedes | Meer dan 25 jaar | 8 |
Ferrari | Meer dan 70 jaar | 16 |
Red Bull | Minder dan 5 jaar | 0 (met eigen motor) |
Audi | Nieuw in 2026 | 0 |
De concurrentie beschikt over een aanzienlijk langere geschiedenis en meer middelen, wat de druk op Red Bull vergroot.
Verstappen’s mogelijke opties na 2026
Hoewel Verstappen zijn toekomst bij Red Bull heeft bevestigd voor 2024, blijven geruchten over een overstap naar Mercedes of zelfs Aston Martin in 2026 hardnekkig. Verstappen’s manager, Jos Verstappen, heeft eerder gesprekken gevoerd met Mercedes, waarbij beide partijen dicht bij een overeenkomst leken te staan.
Factoren die Verstappen’s keuze beïnvloeden:
- Competitiviteit van de auto: Verstappen wil alleen blijven als hij een kampioenschapswaardige auto krijgt.
- Samenwerking met Ford: De nieuwe technische partnerschap roept vragen op over Red Bull’s capaciteiten.
- Alternatieve teams: Mercedes lijkt de meest waarschijnlijke optie, terwijl Aston Martin genoemd wordt als outsider.
Naast Verstappen’s toekomst heeft Red Bull plannen om jong talent naar voren te schuiven. Namen zoals Arvid Lindblad, een 17-jarige coureur, worden genoemd als potentiële kandidaten voor een stoeltje in 2026. Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull niet zoekt naar een tweede Verstappen, maar wel naar de volgende kampioen.
“We kijken naar coureurs met de mentaliteit en het talent om wereldkampioen te worden,” aldus Marko.
Hieronder een overzicht van Red Bull’s juniorprogramma:
- Liam Lawson: Heeft indruk gemaakt, maar wordt niet gezien als toekomstig kampioen.
- Yuki Tsunoda: Waarschijnlijk op weg naar een vertrek.
- Isaac Hadjar: Wordt niet beschouwd als een topkandidaat.
- Arvid Lindblad: De rijzende ster, met een geplande overstap naar Formule 2.
Verstappen’s consistentie en concurrentie
Ondanks de interne zorgen bij Red Bull was Verstappen in 2023 uitzonderlijk consistent. Met een dominante reeks overwinningen en slechts zelden een finish buiten de top zes, bewees hij wederom zijn ongeëvenaarde talent.
Hieronder een samenvatting van Verstappen’s prestaties in 2023:
- Aantal overwinningen: 12
- Gemiddelde finishpositie: 2e
- Snelste pitstop: 1,90 seconden (China Grand Prix)
Zijn succes benadrukt de noodzaak voor Red Bull om een competitieve auto te leveren, aangezien Verstappen elders een vergelijkbaar niveau kan bereiken.
De relatie tussen Verstappen en zijn team is niet zonder spanningen. Dit seizoen waren er meerdere incidenten waarbij Verstappen zijn ongenoegen uitte over de prestaties van de RB19. Dit roept vragen op over de teamdynamiek, vooral met het vertrek van ervaren coureurs zoals Daniel Ricciardo.
“Max is niet altijd het gelukkigste in de auto,” verklaarde Horner.
Deze interne spanningen, gecombineerd met de uitdagingen van 2026, maken het voor Red Bull cruciaal om zowel Verstappen als de nieuwe generatie coureurs tevreden te stellen.