Het seizoen 2024 bracht een onverwachte dynamiek met zeven verschillende coureurs op de hoogste trede van het podium. Deze variatie kwam voort uit een verschuivend competitief landschap waarin teams elkaar meerdere keren voorbijstreefden in prestaties.
Het enige dat ontbrak, was een daadwerkelijke strijd om het kampioenschap. Max Verstappen’s vroege dominantie in combinatie met zijn uitzonderlijke talent beperkte de kansen van Lando Norris, die meer op hoop dan verwachting reed.
Het zou een cadeau zijn voor fans als 2025 niet alleen dezelfde diversiteit in raceoverwinningen biedt, maar ook een echte strijd om de titel. Met meerdere coureurs die op gelijk niveau presteren, kan een seizoen ontstaan waarin elk weekend cruciaal is.
Formule 1 staat erom bekend dat resultaten vaak pas uren na de race definitief worden, omdat incidenten langdurig onderzocht moeten worden. Met twintig auto’s die op hoge snelheid over een circuit racen, is het een uitdaging om alles direct te beoordelen. Toch is er een duidelijke behoefte aan snellere en consistentere besluitvorming.
Het gebrek aan permanente stewards draagt bij aan wisselende interpretaties van incidenten. Zoals opgemerkt in de tekst:
“In een sport die wordt beslist door de kleinste marges, is het alleen eerlijk dat een incident tijdens één race dezelfde straf krijgt als een vergelijkbaar incident in een andere race.”
Deze consistentie zou bijdragen aan een eerlijker en begrijpelijker kampioenschap, waar fans en teams op kunnen vertrouwen.
Minder inmenging van de FIA
De FIA speelde in 2024 een opvallende rol, niet altijd in positieve zin. Een gebrek aan stabiliteit binnen de organisatie, met plotselinge personeelswisselingen, zorgde voor chaos. De sport zou baat hebben bij een FIA die meer op de achtergrond opereert en zich beperkt tot noodzakelijke interventies.
Voorbeelden van onnodige bemoeienis, zoals het uitvergroten van kleine gebeurtenissen zoals een krachtterm tijdens een persconferentie, leiden af van wat er echt toe doet. Dit werd treffend verwoord in de tekst:
“Max Verstappen die een krachtterm gebruikt tijdens een persconferentie is precies het soort triviale kwestie waar de FIA zich niet op zou moeten focussen.”
Het seizoen 2025 is een belangrijke reset met vijf nieuwe coureurs op de grid. Namen als Kimi Antonelli, Jack Doohan, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto en Oliver Bearman voegen frisse energie toe aan het kampioenschap. Daarnaast zorgen nieuwe teamcombinaties, zoals Lewis Hamilton bij Ferrari en Liam Lawson bij Red Bull, voor interessante dynamiek.
Deze rookies hebben niet alleen de potentie om zichzelf te bewijzen, maar dragen ook bij aan een bredere competitie. Het zou een hoogtepunt zijn om enkele van hen direct succesvol te zien presteren, wat de kwaliteit van het veld verder versterkt.
Geen duidelijke hekkensluiter
Stake eindigde in 2024 consistent als laatste, met slechts vier punten uit 24 races en zes sprintraces. Dit lage niveau stond in schril contrast met de rest van het veld, dat dichter bij elkaar lag. Voor fans en teams is het beter als elke auto competitief kan zijn, in plaats van vooraf te weten wie laatste zal worden.
Een meer competitief achterveld zou niet alleen het kijkplezier vergroten, maar ook de inzet verhogen voor teams die strijden om elk punt.
Ondanks de spannende momenten in 2024 waren er ook races die tegenvielen, zoals die in Singapore, Zandvoort en Monaco. Deze circuits, bekend om hun beperkte mogelijkheden voor inhalen, leverden weinig spektakel op. Het zou een verbetering zijn als Formule 1 meer nadruk legt op circuits die echte raceactie mogelijk maken.
Een groter aandeel circuits waar inhalen en strategie centraal staan, zou bijdragen aan een meer evenwichtig seizoen.
Hoogtepunten en wensen:
Aspect | 2024 Seizoen | Wens voor 2025 |
---|---|---|
Aantal verschillende winnaars | 7 | Behouden, met een titelstrijd |
Beslissingen van stewards | Langzaam en inconsistent | Sneller en consistenter |
Nieuwe coureurs | Geen | Vijf rookies |
Laatste positie | Stake met slechts 4 punten | Geen duidelijke hekkensluiter |
Circuits | Beperkt inhaalspektakel op enkele banen | Meer focus op circuits met actie |