Oscar Piastri heeft aangegeven dat zijn prestaties als frontrunning coureur zijn blootgesteld aan intense aandacht. Zijn racestijl, die vaak uitblinkt, wordt nu nauwlettend in de gaten gehouden door rivalen, wat hem in sommige situaties kwetsbaar maakt. Hij stelt zelf dat hij, ondanks zijn indrukwekkende resultaten in 2024, nog niet op alle fronten optimaal presteert.
“Nu je aan de top staat, word je voor alles wat je niet perfect doet meer blootgesteld dan wanneer je wat verder naar achteren in het veld rijdt. Maar ik voel dat ik alle tools heb die ik nodig heb. Ik moet ze alleen altijd kunnen gebruiken,” aldus Piastri.
Deze woorden onderstrepen de uitdaging waar Piastri voor staat in een veld vol ervaren tegenstanders. Terwijl hij laat zien over een indrukwekkend arsenaal aan vaardigheden te beschikken, worden tekortkomingen in zijn kwalificaties, strategie en consistentie meer benadrukt.
In 2024 leidde McLaren, mede dankzij Piastri en zijn teamgenoot Lando Norris, het team naar hun eerste constructeurstitel sinds 1998. Met een totaal van 666 punten bleven ze Ferrari 14 punten voor. Piastri leverde een cruciale bijdrage aan dit succes met 292 punten, goed voor een vierde plaats in het coureurskampioenschap.
Piastri’s sterkte tijdens races
Lando Norris droeg echter het leeuwendeel bij aan het puntenaantal met 374 punten en acht polepositions. De gemiddelde kwalificatiemarge tussen Norris en Piastri bedroeg 0,447 seconden, waarmee het duidelijk wordt dat Piastri nog een inhaalslag moet maken in zijn eenronde-prestaties.
Team | Coureurspaar | Gemiddelde kwalificatiemarge 2024 |
---|---|---|
McLaren | Norris/Piastri | 0,447 seconden |
Red Bull | Verstappen/Perez | 0,377 seconden |
Mercedes | Russell/Hamilton | 0,046 seconden |
Deze statistieken benadrukken hoe competitief het binnen het team van McLaren kan zijn en hoe belangrijk het voor Piastri is om zijn kwalificatieniveau naar een hoger plan te tillen.
Hoewel kwalificatie een zwakke plek blijft, excelleerde Piastri tijdens races in 2024. Hij scoorde tussen de Grand Prix van Monaco en Singapore meer punten dan welke andere coureur ook, met 183 punten in 11 races. Gedurende deze periode behaalde hij twee Grand Prix-overwinningen, vier tweede plaatsen en een derde plaats, naast een tweede positie in een Sprint.
Zijn overwinning in de Grand Prix van Azerbeidzjan was bijzonder indrukwekkend. Ondanks zorgen van McLaren over bandenmanagement wist Piastri zijn strategie te perfectioneren.
Hij verraste Charles Leclerc met een gewaagde inhaalactie en behield de leiding terwijl zijn banden verslechterden. Dit laat zien hoe snel hij zich heeft aangepast aan de uitdagende dynamiek van de Formule 1.
Kwalificatieprestaties blijven een aandachtspunt
Een belangrijke uitdaging voor Piastri blijft zijn prestaties in de kwalificaties. In 2024 verloor hij 20 van de 24 kwalificatieduels van Norris. Ondanks zes starts vanaf P2 is het hem nog niet gelukt een poleposition te bemachtigen. Het verschil in snelheid over één ronde tussen de twee coureurs toont aan dat er ruimte is voor verbetering.
“Ik denk dat het een kwestie is van alles consistent samenbrengen,” zei Piastri over zijn kwalificatieresultaten. “Daar moet ik aan werken om de volgende stap te zetten.”
Zijn woorden reflecteren een duidelijke focus op ontwikkeling en het verfijnen van zijn vaardigheden. Dit is essentieel in een veld waar elke fractie van een seconde telt.
Met zijn opmerkelijke progressie in 2024 heeft Piastri bewezen dat hij het potentieel heeft om een van de topcoureurs in de Formule 1 te worden. Zijn verbeterde bandenmanagement, tactisch inzicht en vermogen om te presteren onder druk maken hem een geduchte tegenstander.
Piastri’s groeiende consistentie in races wordt duidelijk wanneer zijn prestaties naast die van andere coureurs worden gelegd. Toch blijft het behalen van polepositions en het verbeteren van zijn kwalificatieniveau cruciaal om het volledige potentieel te benutten.