Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes’ prestaties baart Toto Wolff meer zorgen dan Russell’s radioberichten
F1 nieuws

Mercedes’ prestaties baart Toto Wolff meer zorgen dan Russell’s radioberichten

74
George Russell in Brazilië
Foto: Lukas Raich

De Braziliaanse Grand Prix was voor het Mercedes Formule 1-team een weekend om snel te vergeten. Teamhoofd Toto Wolff sprak zelfs van het slechtste weekend in 13 jaar. Lewis Hamilton finishte slechts als achtste en George Russell moest de strijd staken door oververhitting na 57 van de 71 ronden.

Russells frustratie achter Hamilton

George Russell spendeerde bijna de hele race dicht achter of twee auto’s achter zijn teamgenoot Hamilton. Dit zorgde voor de nodige frustratie bij Russell, die tijdens de race meermaals via de boordradio liet weten hoe zijn positie op de baan zijn race belemmerde. Eerder waren er al soortgelijke radioboodschappen in de Japanse Grand Prix en een botsing tussen de twee in Qatar.

De echte zorg: het tempo van de auto

Ondanks de radio-uitingen van Russell, ligt de focus van Wolff op een veel groter probleem: het gebrek aan snelheid van de auto. Hij beschouwt de communicatie en racestrategie als bijzaak. “De fundamentele kwestie is dat de auto traag was,” verklaarde Wolff. Hij maakt zich niet druk om wat er wel of niet uitgezonden wordt tijdens de race, want de prestaties waren volgens hem simpelweg niet goed genoeg.

Samenwerking op de baan

Tijdens de wedstrijd waren er verscheidene momenten waarop Russell via de radio zijn wens uitte om samen te werken met Hamilton. Hij stelde voor om in de beginfase van de herstartte race niet aan te vallen, maar verzocht wel om binnen de DRS-zone te blijven om zo een voordeel te behouden. Echter, terwijl Hamilton probeerde het tempo van Fernando Alonso’s Aston Martin bij te houden, uitte Russell zijn zorgen over hun situatie op de baan en de noodzaak om binnen DRS-bereik te blijven.

De prestaties van Mercedes in Brazilië laten zien dat er veel werk aan de winkel is voor het team. Terwijl de radiocommunicatie tussen coureur en team vaak in de schijnwerpers staat, benadrukt Wolff dat de fundamentele uitdaging ligt bij het verbeteren van de snelheid en betrouwbaarheid van de auto.

Gerelateerd nieuws

“Dat is niet leuk”: Nico Rosberg reageert op sneer tijdens vergelijking met Charles Leclerc

Rosbergs ervaring met teamdynamiek en rivaliteit Nico Rosberg, de F1-wereldkampioen van 2016,...

Hamilton: Norris had beter kunnen toegeven in bocht 1

De strijd tussen Hamilton en Norris Tijdens het sprintevenement op zaterdag in...

Hoe het nieuwe sprint-formaat van F1 in 2024 werkt tijdens evenementen

Nieuwe draai aan Sprint-weekenden De Formule 1 introduceert in 2024 een belangrijke...

De opkomst van Andrea Kimi Antonelli als toekomstige F1-ster

Eerste ervaringen in een Formule 1-auto Andrea Kimi Antonelli, een jong talent...

Alonso: Stroll reageert gevoeliger op Aston F1 auto besturingsproblemen die ik omzeil

Het belang van verschillende rijstijlen binnen Aston Martin Fernando Alonso sprak tijdens...

Fernando Alonso negeert geruchten over Red Bull en Mercedes tijdens bevestiging bij Aston Martin

Fernando Alonso en zijn F1 toekomst Fernando Alonso, de bekende Formule 1-coureur,...

Geruchten over overstap van Adrian Newey naar Ferrari nemen toe na zijn verschijning in Italië

Onzekerheid binnen Red Bull leidt tot speculatie Adrian Newey, de gerenommeerde Formule...

Formule 1 op koers naar koolstofneutraal in 2030 na onthulling van 13% emissiereductie

Formule 1 heeft een belangrijke mijlpaal bereikt op haar weg naar koolstofneutraliteit...