Het Formule 1-team van McLaren zal tijdens de komende Grand Prix in de VS in Austin het gebruik van gerecycled koolstofvezel testen. Ze hopen dat dit een belangrijk element wordt in het verminderen van CO2-uitstoot.
Samenwerking met V Carbon
McLaren heeft de handen ineengeslagen met het gespecialiseerde bedrijf V Carbon om het gebruik van gerecycled koolstof op zijn MCL60 te introduceren. Het gerecyclede materiaal zal eerst worden gebruikt op de brandingpanelen van de cockpit van de auto’s die worden gereden door Lando Norris en Oscar Piastri.
Plannen voor de toekomst
Als de proef in Austin succesvol is, is McLaren van plan het materiaal voor de rest van het F1-seizoen 2023 op zijn auto’s te houden en verder gebruik op zijn toekomstige auto’s te onderzoeken.
Koolstofvezel is al tientallen jaren een integraal onderdeel van het ontwerp van F1-auto’s vanwege de gunstige sterkte-gewichtsverhouding. McLaren introduceerde het in 1981 met de door John Barnard ontworpen MP4/1, de eerste F1-auto met een volledige koolstofcomposiet monocoque.
Milieuoverwegingen
Het gebruik van koolstofvezel heeft ook milieunadelen, omdat verwacht wordt dat de vraag in de komende 10 jaar zal verdubbelen. Studies schatten dat ongeveer 30% van koolstofvezel als afval eindigt tijdens het productieproces. Door het gebruik van gerecycled koolstofvezel te onderzoeken, hoopt McLaren de eerste stap te hebben gezet richting de ontwikkeling van een volledig circulaire F1-auto tegen 2030.
Uitspraken van de leiding
“We zijn er trots op om samen te werken met V Carbon om voorop te lopen op het gebied van duurzame materialen”, aldus McLaren F1 COO Piers Thynne. McLaren’s Directeur van Duurzaamheid, Kim Wilson, voegde eraan toe dat het gebruik van gerecycled koolstofvezel in de F1-auto een essentiële stap is om de algehele broeikasgasuitstoot van hun autoproductie te verminderen.
Initiatief voor duurzaamheid
Deze inspanning van McLaren maakt deel uit van F1’s streven om tegen 2030 zijn koolstofvoetafdruk te verminderen tot netto nul. Het team beweert dat gerecycled koolstofvezel leidt tot een vermindering van 90% in levenscyclusuitstoot vergeleken met standaard koolstofvezel.