Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren herhaalt slimme update-aanpak in Jeddah: ‘testen, verbergen, herintroduceren’

McLaren herhaalt slimme update-aanpak in Jeddah: ‘testen, verbergen, herintroduceren’

278
McLaren herhaalt slimme update-aanpak in Jeddah: ‘testen, verbergen, herintroduceren’

McLaren arriveerde in Jeddah met een reeks nieuwe onderdelen voor de MCL39. De focus lag vooral op het verbeteren van de aerodynamica aan de achterkant van de auto.

Opvallend was de introductie van een aangepaste diffuserlayout en een gewijzigde remduct-vleugel. Beide elementen werden officieel genoteerd in de documentatie van de FIA.

De aanpassingen aan de diffuser betroffen met name de vorm van het middengebied.

Waar eerder een uitgesneden vorm rond het startmotoropening zichtbaar was, koos McLaren nu voor een vlakker, eenvoudiger profiel dat doorloopt tot aan de onderzijde van de crashstructuur.

Dit ontwerp werd getest tijdens de vrije trainingen op vrijdag en vervolgens weer vervangen door oudere onderdelen voor de kwalificatie en de race.

Het doel was om gegevens te verzamelen zonder risico te lopen op prestatieverlies in de competitieve sessies.

Strategisch testen als herkenbare McLaren-methode

De aanpak in Jeddah is niet nieuw. McLaren past al langer de tactiek toe waarbij nieuwe onderdelen op vrijdag worden getest, waarna ze pas later op een geschikter circuit volledig worden geïntroduceerd.

Deze strategie stelt het team in staat om updates te analyseren zonder ze direct in de vuurproef van een raceweekend te gooien.

“Dit was een testonderdeel, aldus McLaren over de diffuseraanpassing. We wilden gegevens verzamelen en de invloed op de balans en luchtstroming in kaart brengen.”

Het is een werkwijze die zich eerder uitbetaalde. In het verleden verschenen sommige updates pas twee of drie races later opnieuw, maar dan geoptimaliseerd op basis van eerder verzamelde feedback.

Het biedt McLaren de mogelijkheid om onder gecontroleerde omstandigheden te ontwikkelen zonder zich te laten meeslepen door het competitieve ritme van het seizoen.

Lees ook:  Ferrari worstelt met pull-rod vering: 'onze setup werkt niet zoals bij McLaren'

Naast de diffuser bracht McLaren ook hun laagdownforce-achtervleugel voor het eerst in actie tijdens een Grand Prix. De vleugel werd al getest tijdens de wintertests, maar kon door de regen in Australië toen niet effectief worden geëvalueerd.

Hoewel de vleugel behoort tot dezelfde ontwerpfamilie als eerdere specificaties, zijn de elementen compacter en nemen ze minder ruimte in binnen de toegestane technische marges.

Dit is belangrijk op circuits als Jeddah, waar topsnelheid en verminderde luchtweerstand cruciaal zijn. Het doel van de vleugel is het optimaliseren van balans en topsnelheid op snellere circuits.

De keuze om hem juist in Saoedi-Arabië te gebruiken onderstreept McLarens vermogen om updates circuit-specifiek in te zetten op basis van karakteristieken en data uit eerdere sessies.

Herontwerp remductvleugel en de focus op details

Naast de diffuser en achtervleugel werd ook de achterste remduct opnieuw onder handen genomen.

De kleine maar effectieve wijziging aan de vleugelopstelling werd gecombineerd met eerdere aanpassingen die het team al tijdens de Chinese Grand Prix introduceerde.

In plaats van grote updates concentreert McLaren zich op een reeks gerichte verbeteringen die samen zorgen voor een betere luchtstroming en temperatuurregeling rond de achterwielen.

Deze benadering past binnen hun filosofie van iteratieve ontwikkeling: kleine veranderingen testen, analyseren en dan hergebruiken of verfijnen.

“We schuiven constant de grenzen van wat we kunnen doen met bestaande onderdelen. Daarbij letten we op balans, efficiëntie en betrouwbaarheid.”

McLaren stond niet alleen in hun benadering. Ook Aston Martin, Racing Bulls en Sauber brachten gerichte aanpassingen mee naar Jeddah.

Aston Martin introduceerde een gewijzigde bovenste flap van hun achtervleugel om luchtweerstand te verminderen. Racing Bulls paste hun voor- en achtervleugel aan om de balans voorin te verbeteren.

Lees ook:  Norris pareert Verstappen met scherpe woorden: 'ik kijk uit naar de teleurstelling op zijn gezicht'

Sauber ging het verst door een geheel nieuwe achtervleugel, endplates en ondervloer in te zetten.

Deze gezamenlijke ontwikkelgolf laat zien dat teams steeds vaker circuit-specifieke updates inzetten. In plaats van één grote evolutie kiezen ze voor een pakket van meerdere kleine ingrepen verspreid over het seizoen.

McLaren blijft in die context opvallen door hun transparante teststrategie. Ze tonen niet alleen hun onderdelen in de technische documenten, maar maken ook duidelijk wanneer iets nog in testfase verkeert.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff Mercedes

Mercedes spreekt van ‘slechtste weekend tot nu toe’: ‘we hadden geen grip, geen antwoord’

Mercedes begon de Grand Prix van Saoedi-Arabië met realistische verwachtingen na een...

Aston Martin Fernando Alonso

Alonso worstelt met AMR25 en ziet geen oplossingen: ‘we hebben geen ideeën meer’

Fernando Alonso had in Jeddah maar liefst drie nieuwe setjes zachte banden...

Fernando Alonso Aston Martin

Aston Martin verliest terrein in Jeddah: ‘vier tienden langzamer dan vorig jaar’

Aston Martin is het enige team dat tijdens het raceweekend in Jeddah...

Max Verstappen Red Bull

Aston Martin reageert na gerucht over Verstappen-deal: ‘we blijven loyaal, maar sluiten niets uit’

Aston Martin heeft gereageerd op het gerucht over een megacontract voor Max...