Aston Martin heeft gereageerd op het gerucht over een megacontract voor Max Verstappen, maar deed dat zonder de berichtgeving expliciet te ontkennen.
Volgens het Italiaanse La Gazzetta dello Sport zou het team uit Silverstone een bod voorbereiden van maar liefst 300 miljoen dollar voor drie seizoenen – een aanbod dat het huidige salaris van Verstappen bij Red Bull, geschat op 55 miljoen dollar per jaar, ruimschoots overtreft.
De woordvoerder van Aston Martin benadrukte dat het team zich inzet voor de huidige line-up met Fernando Alonso en Lance Stroll. Beide coureurs hebben nog een contract tot minstens eind 2026. Toch werd het gerucht niet volledig van tafel geveegd.
“Het is normaal dat de media speculeren over de coureursmarkt, maar we hebben een geweldig coureursduo waar we ons aan hebben verbonden en dat onder contract staat tot 2026 en daarna.”
Dat specifieke zinsdeel – “en daarna” – zorgde in de paddock voor opgetrokken wenkbrauwen, zeker nu duidelijk is dat Aston Martin op meerdere fronten ambitieuze stappen zet.
Saudi-Arabische miljoenen en strategische belangen achter de schermen
De financiering van de vermeende Verstappen-deal zou afkomstig zijn van het Public Investment Fund (PIF) van Saudi-Arabië.
Deze staatsinvesteringsmaatschappij, die eerder ook betrokken was bij andere topsportprojecten, zou volgens Gazzetta van plan zijn om een dominante rol te gaan spelen binnen Aston Martin F1.
Hoewel het team benadrukt dat er geen plannen zijn om verder te gaan dan het recent aangekondigde investeringsvehikel, zijn er op de achtergrond wel degelijk bewegingen.
Aston Martin Lagonda is namelijk bezig om haar belang in het F1-team van de hand te doen. De verkoop – ter waarde van ongeveer 74 miljoen pond – maakt deel uit van een breder plan om de liquiditeit van de autofabrikant te vergroten.
“Aston Martin blijft zichtbaar en actief op het hoogste niveau van de autosport. De verkoop heeft geen invloed op de sponsoring van het F1-team.”
Het proces wordt begeleid door de Raine Group, die is aangesteld om een strategische investeerder te vinden. Bij die zoektocht is ook commercieel directeur Jefferson Slack betrokken.
Tegelijkertijd vergroot Lawrence Stroll, vader van Lance en aandeelhouder, zijn belang in het automerk naar 33 procent. Max Verstappen reageerde tijdens het raceweekend in Saoedi-Arabië kort, maar stellig op alle vragen over zijn toekomst.
Zonder zich expliciet te mengen in de discussie, stuurde hij een duidelijke boodschap richting de media – en specifiek naar Sky-commentator David Croft.
“Ik denk dat jij je op het commentaar moet focussen, dan focus ik me op het rijden. Dan hoeven we het nergens anders over te hebben,
zei Verstappen tijdens de FIA-persconferentie.
De Nederlander maakte ook duidelijk dat zijn focus volledig bij het team ligt. Hij benadrukte dat er intern goede gesprekken zijn geweest over de auto en dat iedereen werkt aan verbetering, maar dat het buitenwereldse rumoer hem nauwelijks interesseert.
“Ik ben gewoon relaxed,” verklaarde hij. Ik ben blij, ook al ben ik niet tevreden met de auto. Maar dat geldt voor iedereen. We willen gewoon beter worden.”
Het contract van Verstappen bij Red Bull loopt officieel nog tot eind 2028, maar volgens ingewijden bevat het clausules waarmee hij onder bepaalde omstandigheden voortijdig kan vertrekken.
Aston Martin zou met dit gerucht mogelijk de markt aan het testen zijn, zonder dat er al een formeel bod is uitgebracht.
Alonso en Stroll officieel onder contract, maar hoe zeker is dat?
Beide huidige Aston Martin-coureurs, Fernando Alonso en Lance Stroll, hebben recent nog hun contract verlengd tot eind 2026. Dat lijkt duidelijkheid te scheppen, maar in de Formule 1 blijft niets volledig vaststaan.
Vooral de positie van Stroll wordt regelmatig bekritiseerd, mede door zijn nauwe banden met de teamstructuur via zijn vader. Teambaas Andy Cowell weigerde in ieder geval om het Verstappen-verhaal hard te ontkennen.
Tijdens de FIA-persconferentie liet hij in diplomatieke bewoordingen doorschemeren dat zijn aandacht ligt bij het bouwen van een competitieve auto voor het huidige duo. Een duidelijke ‘nee’ bleef uit.
“Mijn focus ligt op het ontwikkelen van een snelle en consistente auto,
zei Cowell. Daarmee kunnen beide coureurs resultaten leveren.”
Dat uitgerekend Cowell geen definitieve uitspraak deed, viel op. Zeker omdat hij eerder betrokken was bij andere sleutelbeslissingen binnen het team, zoals de komst van Adrian Newey en de nauwere samenwerking met Honda.
Verstappen als sluitstuk van dat bouwproject? Het zou in ieder geval passen bij het grotere plaatje dat momenteel achter de schermen wordt geschetst.
Of Aston Martin daadwerkelijk met een officieel bod komt, is op dit moment nog niet bevestigd. Bronnen melden dat het team zich oriënteert en de markt aftast.
Dat het verhaal uitlekte via een gerespecteerde Italiaanse sportkrant, maakt het echter niet minder serieus. Het bedrag van 300 miljoen dollar voor drie jaar zou Verstappen met afstand de best betaalde coureur in de geschiedenis van de Formule 1 maken.
De timing van het bericht – vlak voor het raceweekend in Jeddah – lijkt ook geen toeval. Met de betrokkenheid van Saudi-Arabië, de zakelijke herstructurering binnen Aston Martin en de strategische bewegingen op de coureursmarkt, zou dit een cruciale fase kunnen zijn voor alle betrokken partijen.