Max Verstappen is niet te spreken over de vijf seconden tijdstraf die hij kreeg tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar weigert inhoudelijk op de situatie in te gaan.
De Red Bull-coureur zegt bewust te zwijgen omdat volgens hem “mensen de waarheid niet aankunnen” en kritiek tegenwoordig niet meer wordt gewaardeerd.
“Het probleem is dat ik mijn mening niet kan delen, want dan riskeer ik een straf, zei Verstappen. Soms worden je woorden verdraaid of op een andere manier geïnterpreteerd. Het is gewoon beter om niet te veel te zeggen, dat bespaart tijd.”
De straf werd opgelegd nadat Verstappen bij de start in bocht 1 wijd ging en de baan afsneed om voor Oscar Piastri te blijven.
Die beslissing kostte hem uiteindelijk de overwinning, want na het inlossen van de tijdstraf bij zijn pitstop kon hij het gat naar de McLaren-coureur niet meer dichten.
Piastri wint opnieuw, Verstappen moet slikken
Oscar Piastri won in Jeddah zijn derde race van het seizoen en neemt daarmee voor het eerst in zijn carrière de leiding in het kampioenschap.
De Australiër noemde het “geen makkelijke zege” en benadrukte dat hij alles op alles moest zetten om Verstappen voor te blijven.
“Ik wist dat ik hard moest remmen, maar ik had genoeg van mijn auto voor hem om de bocht in te gaan, aldus Piastri. Ik deed wat ik kon binnen de baanlimieten, en ik vind dat het juist is afgehandeld.”
Piastri controleerde de race nadat Verstappen zijn straf had uitgezeten en kwam met een comfortabele marge over de finish.
Zijn teamgenoot Lando Norris moest zich na een crash in de kwalificatie terugvechten vanaf P10 en eindigde uiteindelijk als vierde. Charles Leclerc werd derde voor Ferrari.
Red Bull-teambaas Christian Horner was het, net als Verstappen, absoluut niet eens met de beslissing van de stewards. Tijdens zijn mediamomenten na de race bracht hij uitgeprinte beelden mee om zijn punt kracht bij te zetten.
“Je ziet duidelijk dat Max bij de apex vóór Oscar zit, aldus Horner. Zonder die vijf seconden straf hadden we vandaag gewonnen. Ik snap niet hoe ze tot die conclusie zijn gekomen. Max kan daar niet zomaar verdwijnen.”
Volgens Horner is het concept van ‘laat ze racen’ ver te zoeken. Hij vindt dat Piastri te diep de bocht inging en Verstappen geen ruimte liet, wat volgens hem in strijd is met de huidige richtlijnen.
Verstappen voelt zich geremd door media en regelgeving
Het meest opvallende aan Verstappens reactie is niet wat hij zei, maar wat hij níét zei. De Nederlander gaf aan dat hij zich inhoudelijk niet wil uitlaten over het incident omdat kritiek al snel leidt tot straffen.
Hij haalde daarbij ook uit naar social media en de veranderde toon binnen de sport.
“Je kunt tegenwoordig je mening niet meer geven zoals vroeger. Als je iets zegt, wordt het niet gewaardeerd. Mensen kunnen de waarheid niet aan. Ik mag hier niet vloeken en mag ook geen kritiek leveren. Dus ik zeg liever niets.”
Verstappen zat duidelijk met frustraties na de race, maar koos ervoor om die niet openlijk te uiten om verdere sancties te voorkomen.
Het gevolg is een groeiende afstand tussen de coureur en de publieke verantwoording die van hem wordt verwacht.
Met zijn tweede plaats staat Verstappen nu op 87 punten, twee achter Lando Norris en tien achter Piastri. Ondanks zijn woede over het verloop van de race blijft hij dus volop meedoen in de titelstrijd.
McLaren lijkt het momentum te hebben, maar Verstappen heeft in eerdere seizoenen bewezen dat hij uit tegenslagen kan terugkomen.
Piastri toonde zich nuchter over zijn positie als leider in het kampioenschap.
“Ik ben er niet op gebrand om nu al kampioenschapsleider te zijn, zei hij. Ik wil de leiding hebben na ronde 24, niet na ronde 5.”
De komende races zullen uitwijzen of McLaren zijn vorm kan vasthouden, en of Red Bull – én Verstappen – zich weten te herpakken. Eén ding is zeker: de spanning zit er nu al goed in, zowel op als naast het asfalt.