Aston Martin is het enige team dat tijdens het raceweekend in Jeddah langzamer reed dan in 2024. Terwijl Red Bull, McLaren en Mercedes allemaal hun tijden verbeterden, verloor de AMR25 juist snelheid.
Fernando Alonso en Lance Stroll eindigden respectievelijk als dertiende en zestiende in de tijdentabel en wisten zich niet te onderscheiden op een circuit waar vorig jaar nog beter werd gepresteerd.
“Ik denk niet dat er veel meer in de auto zit, aldus Fernando Alonso na afloop van de kwalificatie.
De teleurstelling was zichtbaar bij het team, dat vorig jaar nog streed om podiumplekken. In plaats daarvan zakten ze nu terug naar de achtste plaats in de ranking op basis van snelste tijden over het hele weekend.
Met een rondetijd van 1:28.303 was Alonso 0,457 seconden langzamer dan in 2024, ondanks de zachtere banden die Pirelli dit jaar meenam naar Saoedi-Arabië.
Structureel tekort aan grip en balans
Een blik op de sectorsplits maakt duidelijk waar het misgaat voor Aston Martin. In alle drie de sectoren verloren Alonso en Stroll terrein ten opzichte van de concurrentie.
Met name in het derde gedeelte van het circuit, waar stabiliteit bij het aanremmen en tractie essentieel zijn, kwamen ze tekort.
Alonso klokte 32.021 in sector 1, 27.852 in sector 2 en 28.430 in sector 3. Stroll deed daar nog een schepje bovenop met respectievelijk 32.072, 28.054 en 28.478. Ter vergelijking: Max Verstappen zette in zijn snelste ronde 31.507, 27.714 en 28.016 neer.
De achterstand in die laatste sector bedroeg voor Alonso liefst vier tienden, een verschil dat niet meer goed te maken is op andere delen van het circuit.
Het wijst op een fundamenteel gebrek aan grip aan de achterkant van de auto, zeker bij lage snelheid en onder acceleratie. In 2024 was Aston Martin nog het derde snelste team in Jeddah.
In 2025 zijn ze ingehaald door Williams, Alpine en zelfs Racing Bulls. Alleen Haas en Sauber wisten nog langzamere tijden te produceren, maar dat is een schrale troost voor een team met ambities richting het podium.
Snelste tijden per team in Jeddah (kwalificatie 2025)
Team | Tijd (s) |
---|---|
Red Bull | 87.294 |
McLaren | 87.304 |
Mercedes | 87.407 |
Ferrari | 87.670 |
Williams | 88.024 |
Alpine | 88.025 |
Racing Bulls | 88.191 |
Aston Martin | 88.303 |
Haas | 88.536 |
Sauber | 88.782 |
De data bevestigt wat de rondetijden al lieten zien: Aston Martin is de enige formatie die achteruit is gegaan. Het tijdsverlies van 0,457 seconde tegenover vorig jaar contrasteert fel met de verbeteringen van concurrenten.
Alpine verbeterde zich met 1,45 seconden, Williams met 0,956 en Mercedes met 0,909.
Alonso en Stroll profiteren niet van betere baanomstandigheden
Hoewel de temperaturen iets hoger lagen dan vorig jaar, zouden de zachtere banden van Pirelli moeten zorgen voor snellere rondetijden.
e meeste teams slaagden erin die verwachting waar te maken, vooral omdat het circuit richting Q3 aanzienlijk verbeterde. Aston Martin kon echter geen voordeel halen uit die omstandigheden.
“Als ik Q3 had gehaald, had ik misschien een betere ronde kunnen rijden, gaf Alonso toe, maar het zou geen wereld van verschil hebben gemaakt.”
Stroll had een moeilijker weekend dan zijn teamgenoot. Zijn sector 2 en 3 waren bij de langzaamste van het hele veld.
Met name in de chicanes en snelle richtingsveranderingen verloor hij tijd, wat suggereert dat de auto niet het vertrouwen biedt om voluit te gaan. Ook Alonso corrigeerde herhaaldelijk over de boordradio dat de achterkant onvoorspelbaar aanvoelde.
Het grootste probleem lijkt te zitten in de manier waarop de AMR25 met zijn banden omgaat.
Waar andere teams profiteren van stabiele temperaturen en beter gripniveau op de zachte compounds, worstelt Aston Martin om de banden optimaal te activeren én te behouden.
Tijdens de kwalificatie werd duidelijk dat meerdere runs nodig waren om de banden in het juiste venster te krijgen, iets wat de strategische flexibiliteit sterk beperkt.
Daarnaast zijn er signalen dat de afstelling van de auto niet meegroeit met de evolutie van het circuit. Waar Red Bull, McLaren en Mercedes hun afstellingen gedurende het weekend weten te verfijnen, lijkt Aston Martin achter de feiten aan te lopen.
De balans in snelle bochten blijft een zwak punt, net als het vertrouwen bij het insturen onder hoge snelheid.