Lando Norris noemt de situatie met Carlos Sainz ‘frustrerend en oneerlijk’
Lando Norris vond het “oneerlijk” hoe het FIA-reglement Carlos Sainz in staat stelde om zijn P3-positie in Monaco terug te winnen, terwijl McLaren-baas Andrea Stella hem “lucky Carlos” noemde omdat hij geen straf kreeg na het beschadigen van Oscar Piastri’s auto. Sainz en Piastri raakten elkaar in de eerste bocht van de GP van Monaco terwijl ze vochten om P2, waarbij Sainz een lekke band opliep en tot stilstand kwam, wat Norris naar P3 promoveerde, althans dat dacht hij.
Achter hen ontstond verdere chaos toen Sergio Perez betrokken raakte bij een enorme crash met de twee Haas-auto’s, wat de rode vlag veroorzaakte. Omdat Sauber’s Zhou Guanyu het eerste sectorpunt nog niet had gepasseerd, werd de herstartvolgorde bepaald op basis van de laatste positie die alle auto’s hadden ingenomen, namelijk de safety car-lijn twee. Dit betekende dat Sainz een set harde banden kon monteren en de race in P3 kon hervatten, wat Norris ergerde.
“Ik denk niet dat het de eerlijkste oplossing is, maar er zijn vast momenten geweest in het verleden waarin ik hier misschien geluk mee had en ze de auto een beetje hebben gerepareerd of zoiets,” zei Norris. “Als je er op een botte manier naar kijkt, is het frustrerend en oneerlijk, dat iemand een fout maakt en vanwege een bepaald aantal auto’s of wat de regel ook is, niet over de streep kwam voor de rode vlag, dat hij die fout ongedaan kan maken en een gratis pitstop krijgt. Het is oneerlijk.”
Andere belangrijke discussiepunten van de Grand Prix van Monaco 2024
Hoewel Norris ontevreden was over deze waargenomen geluksfactor, wees zijn McLaren-baas Stella op een andere geluksfactor voor Sainz, aangezien hij zei dat hij “verbaasd” was dat Sainz niet gestraft werd door de stewards voor het incident met Piastri of na een onderzoek naar het hinderen tijdens de kwalificatie, waarbij ook Alex Albon betrokken was. Stella vergeleek de situatie met Imola, waar Piastri een gridstraf van drie plaatsen kreeg voor het hinderen van Kevin Magnussen.
Piastri vervolgde de race in Monaco na de botsing met Sainz en eindigde uiteindelijk als P2, hoewel Stella beweerde dat de schade aan Piastri’s McLaren “ongeveer een halve seconde” verlies in rondetijd opleverde, hoewel ze dit tijdens de rode vlagperiode met reparaties enigszins konden verminderen.
“In termen van de manier waarop de herstartvolgorde werd bepaald, denk ik dat wat de FIA deed het beste was,” gaf Stella toe. “Het is ook in overeenstemming met het precedent, waarbij je de safety car-lijn twee gebruikt wanneer sectortijden niet beschikbaar zijn. Ik denk niet dat het gebruik van de mini-sectortijden een goede manier is om dat te doen. Het hele punt dat Carlos redde, was dat Zhou de sectortijd nog niet had gepasseerd toen de race werd opgeschort. Lucky Carlos.”
Stella vond ook dat Sainz geluk had met de toegeeflijke benadering van de stewards, omdat de botsing in bocht één aanzienlijke schade aan Oscar’s auto veroorzaakte. Dit kwam bovenop het incident van gisteren waarbij Sainz niet gestraft werd na het hinderen van Alex Albon.
Carlos “lucky” Sainz
“Zoals ik al zei, lucky Carlos, dit leverde hem een podium op. We zijn blij voor hem, maar vooral met het hinderen van gisteren zijn we nog steeds een beetje verbaasd over wat het verschil was tussen gisteren en Imola.”
Met de rode vlagperiode die de verplichte pitstopvereiste tijdens de race wegnam, reed de top vijf van de herstart naar de finish op dezelfde set banden, waarbij de race werd gewonnen door Charles Leclerc van Ferrari. Norris gaf toe dat er “niet veel om voor te vechten” was, behalve de banden tot het einde te brengen, en feliciteerde teamgenoot Piastri met zijn eerste F1-podium.
“Het is nooit zo druk in Monaco, maar ik denk ook dat de rode vlag dingen vereenvoudigde en het minder actievol maakte dan normaal in Monaco,” zei Norris. “Dus een goed resultaat voor ons als team. Niet veel om voor te vechten tijdens de race, gewoon je banden tot het einde brengen, geen fouten maken, wat vrij simpel is, maar voor wat het is, een vierde en een tweede. En felicitaties aan Oscar voor zijn podium. Het is altijd mooi om hier in Monaco te hebben.”
Norris’ positie in het kampioenschap
Lando Norris staat momenteel op P3 in het rijderskampioenschap, 56 punten achter leider Max Verstappen na de GP van Monaco. In de huidige stand van het Formule 1-seizoen domineert Max Verstappen van Red Bull Racing Honda RBPT met 169 punten, duidelijk leidend boven zijn naaste concurrent Charles Leclerc van Ferrari, die op 138 punten staat. De jonge Brit Lando Norris, rijdend voor McLaren Mercedes, heeft ook indruk gemaakt en bevindt zich op de derde plek met 113 punten. Zijn teamgenoot, Carlos Sainz van Ferrari, volgt dichtbij met 108 punten.
Opvallend is de aanwezigheid van Sergio Perez, ook van Red Bull Racing Honda RBPT, in de top vijf met 107 punten. Terwijl de gevestigde namen zoals Lewis Hamilton en Fernando Alonso lager in de puntenlijst staan, laten nieuwkomers zoals Oscar Piastri en Yuki Tsunoda zien dat zij competitief kunnen zijn binnen de top tien.