Op de eerste dag van de Singapore GP hebben McLaren en Ferrari hun dominantie laten zien tijdens de vrije trainingen op vrijdag. Lando Norris eindigde de dag bovenaan in de tweede vrije training (FP2), terwijl Ferrari met Charles Leclerc vlak achter hem volgde.
De strijd tussen deze twee teams lijkt bijzonder spannend te worden, met minimale verschillen in de rondetijden. Red Bull daarentegen viel tegen en had moeite om mee te komen, terwijl een verrassend team, VCARB, zich opvallend sterk toonde in de middenmoot.
“Lando Norris had een kleine correctie bij het uitkomen van bocht 17, wat hem een aantal waardevolle tienden van een seconde kostte.”
— Pablo Hidalgo
McLaren en Ferrari lieten tijdens de vrijdagse trainingen in Singapore zien dat zij de teams zijn om dit weekend in de gaten te houden. Lando Norris sloot FP2 af met de snelste tijd en brak hiermee de dominantie van Ferrari, die sinds 2023 de trainingen op dit circuit hadden gedomineerd.
Norris zette een indrukwekkende tijd neer, met slechts een minieme voorsprong op Charles Leclerc. Het verschil tussen beide auto’s was in het midden van sector 2 bijna nihil, maar McLaren leek iets stabieler te presteren in de bochten, met name bij de ingang van de bochten.
Norris had echter een klein moment bij bocht 17, wat hem wat tijd kostte, waardoor het verschil groter had kunnen zijn.
Red Bull worstelt, Mercedes op zoek naar tempo
Zoals verwacht had Red Bull het moeilijk tijdens de vrijdagse sessies. Het team uit Milton Keynes leek niet in staat om hun gebruikelijke snelheid te vinden en zal moeite hebben om de top 10 te halen, net zoals vorig jaar in Singapore.
Mercedes was eveneens niet in topvorm, maar hun problemen leken minder ernstig dan die van Red Bull. De gegevens uit sector 1 en sector 2 van het circuit lieten zien dat Mercedes het potentieel heeft om mee te doen om de derde plek, vergelijkbaar met hun prestatie eerder dit jaar in Baku.
VCARB verrast in de middenmoot
VCARB was dé verrassing van de dag. Na enkele races buiten de schijnwerpers te hebben gestaan, positioneerden Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo zich op vrijdag als het derde snelste team.
Hoewel er geruchten gaan dat het team met minder brandstof rijdt en een agressievere motorafstelling gebruikt, was hun prestatie indrukwekkend.
Het is afwachten of ze deze vorm kunnen vasthouden tijdens de kwalificatie en de race, maar de data van vrijdag suggereren dat ze een sterke positie hebben opgebouwd voor dit weekend.
Bocht 17 bleek een cruciaal punt te zijn tijdens de trainingen. Verschillende coureurs, waaronder Oscar Piastri en Franco Colapinto, raakten de muur bij het uitkomen van deze lastige bocht.
Dit kan tijdens de kwalificatie voor gevaarlijke situaties zorgen, vooral als er gele of rode vlaggen moeten worden gezwaaid. Het is essentieel voor de teams om een competitieve ronde neer te zetten vanaf de eerste poging in Q1, aangezien iedere kleine fout grote gevolgen kan hebben voor de rest van de sessie.
Lange runs: bandenstrategieën en verkeer
De lange runs in FP2 werden sterk beïnvloed door verkeer op de baan, waardoor het lastig was om consistente data te verzamelen. Toch viel op dat McLaren als enige van de topteams verschillende banden uitprobeerde: Norris reed zijn lange run op de zachte band, terwijl Piastri koos voor de medium band.
Ferrari en Mercedes bleven bij de medium band, terwijl Red Bull zich beperkte tot de harde compound. Het was duidelijk dat het verkeer een grote rol speelde in de prestaties tijdens deze runs, waardoor het moeilijk was om duidelijke conclusies te trekken over de racepace van de teams.
Team | Coureur | Bandensoort | Rondetijd |
---|---|---|---|
McLaren | Lando Norris | Zacht | 1:32.584 |
McLaren | Oscar Piastri | Medium | 1:32.910 |
Ferrari | Charles Leclerc | Medium | 1:32.642 |
Mercedes | Lewis Hamilton | Medium | 1:33.012 |
Red Bull | Max Verstappen | Hard | 1:33.206 |
Deze bandkeuzes geven een indicatie van de verschillende strategieën die de teams zouden kunnen hanteren tijdens de race, afhankelijk van hoe de condities zich verder ontwikkelen gedurende het weekend.
Met deze inzichten uit de vrijdagse trainingen kunnen we zien dat McLaren en Ferrari het tempo bepalen, Red Bull zoekende is naar antwoorden, en dat VCARB zich op een verrassende manier in de schijnwerpers heeft geplaatst.