De Grand Prix van Singapore 2024 staat voor de deur en lijkt een lastige race te worden voor het anders zo dominante Red Bull-team. Max Verstappen, momenteel leider in het wereldkampioenschap, heeft zijn twijfels geuit over hoe zijn team zal presteren op het Marina Bay Circuit.
Dit stratencircuit, berucht om zijn 23 bochten en slopende omstandigheden, heeft Red Bull in het verleden flink in de weg gezeten.
Vorig jaar eindigde hier Verstappens indrukwekkende reeks van tien opeenvolgende overwinningen, en geen van de Red Bull-coureurs wist zelfs maar Q3 te halen in de kwalificatie. De race wordt gereden op zondag 22 september om 14:00 uur Nederlandse tijd – net een uur later dan de vorige races.
“Ik verwacht er wederom niet zo veel van,” zegt Verstappen met zijn bekende no-nonsense houding over de aankomende race in Singapore.
Het befaamde Marina Bay Circuit
Het Marina Bay Circuit staat bekend als een van de zwaarste banen in de Formule 1. Met zijn 23 bochten – veel meer dan op de meeste circuits – wordt er constant geremd en gestuurd, wat de coureurs flink uitput.
En alsof dat nog niet genoeg is, moeten ze dat ook nog doen in de drukkende hitte van Singapore. Denk je eens in: je zit in een auto, je probeert je hoofd erbij te houden, maar je lichaam schreeuwt om verkoeling.
Zelfs Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen, vergeleek het circuit al eens met Monaco, maar noemde het “tweemaal zo zwaar en uitputtend.” Als zelfs Hamilton het zegt, weet je dat het menens is. Dit stratencircuit eist het uiterste van de coureurs, zowel fysiek als mentaal.
Verstappen en zijn wisselvallige prestaties in Singapore
Max Verstappen heeft een wat hobbelige geschiedenis op het Marina Bay Circuit. Het is duidelijk dat zelfs de beste coureurs het hier lastig hebben. In 2017 kende Verstappen een echte nachtmerrie.
Door een zogenaamde ‘Ferrari-sandwich’ belandde hij tussen twee Ferrari’s en kon hij na een paar seconden al weer uitstappen. DNF (Did Not Finish) – de drie letters die elke coureur vreest.
Maar het ging daarna wel beter. In 2018 en 2019 pakte Max respectievelijk een tweede en derde plaats. Niet slecht voor zo’n lastig circuit. En zelfs in zijn Toro Rosso-tijd, in 2015, wist hij al een indrukwekkende achtste plek te bemachtigen. Dat liet zien dat Verstappen al vroeg zijn talent op dit circuit liet zien. Maar een overwinning? Die ontbreekt nog.
Recente uitdagingen voor Red Bull in Singapore
Singapore lijkt een van die circuits te zijn waar Red Bull zijn krachten niet optimaal kan benutten. In 2022 en 2023 slaagde Verstappen er niet in om het podium te bereiken, wat nogal contrasteert met zijn prestaties op andere circuits.
Het is alsof Singapore hem elke keer een hak zet. Misschien is het de lay-out, misschien de hitte – wat het ook is, Singapore blijft een lastig punt voor Red Bull.
Het dieptepunt kwam vorig jaar, toen geen van beide Red Bull-coureurs erin slaagde om Q3 te halen tijdens de kwalificatie. De indrukwekkende reeks van tien opeenvolgende overwinningen van Verstappen kwam toen abrupt ten einde. En dat doet pijn, zelfs voor een coureur die gewend is aan succes.
Tijdschema
Singapore houdt rekening met de extreme hitte, en daarom worden de sessies onder kunstlicht gereden. Zo ontstaat een prachtig schouwspel, maar makkelijk is het niet. Hier is het tijdschema van het weekend:
Sessie | Datum | Tijd (Nederlandse tijd) |
---|---|---|
Tweede vrije training | Vrijdag 20 september | 15:00 – 16:00 |
Derde vrije training | Zaterdag 21 september | 11:30 – 12:30 |
Kwalificatie | Zaterdag 21 september | 15:00 – 16:00 |
Race | Zondag 22 september | 14:00 – 16:00 |
De kwalificatie is in Singapore cruciaal, aangezien inhalen hier notoir lastig is. Een goede startpositie kan vaak het verschil maken tussen een overwinning en achter de feiten aan rijden.
De race zelf duurt twee uur en wordt gegarandeerd een slijtageslag. Hoge temperaturen, een vochtige lucht en 23 bochten die telkens weer je volle aandacht vragen. Welkom in Singapore, waar coureurs fysiek en mentaal op de proef worden gesteld.
Eerdere winnaars en opvallende prestaties
De Grand Prix van Singapore heeft door de jaren heen verschillende winnaars opgeleverd. Dit zijn de recente overwinnaars:
Jaar | Winnaar | Team |
---|---|---|
2023 | Carlos Sainz | Ferrari |
2022 | Sergio Pérez | Red Bull Racing |
2019 | Sebastian Vettel | Ferrari |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari |
Wat opvalt is dat Verstappen, ondanks zijn dominantie in de laatste jaren, nog niet op deze lijst staat. Zijn teamgenoot Sergio Pérez heeft wel al een keer gewonnen, in 2022, wat toch wat hoop geeft voor Red Bull. Maar de unieke uitdagingen van Singapore hebben Verstappen tot nu toe altijd tegengewerkt.