Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: achterblijvers tonen aan dat F1’s budgetplafond werkt
F1 teams

McLaren: achterblijvers tonen aan dat F1’s budgetplafond werkt

70
mclaren f1 team
Foto: GP Culture

Het budgetplafond in de Formule 1

Sinds het begin van het seizoen 2021 opereren Formule 1-teams onder budgetplafondreguleringen, geïntroduceerd door de F1-leiding in een poging om de uitgavestrijd die de langetermijnduurzaamheid van de grid in gevaar bracht, te stoppen. Hoewel het voor de grootste uitgevers een uitdaging is geweest om onder de limiet te blijven, met Red Bull als beroemd voorbeeld dat de cap in 2021 overschreed, is er consensus dat het het speelveld daadwerkelijk gelijk heeft gemaakt. Zak Brown, CEO van McLaren, stelt dat er geen beter bewijs is van de impact dan het feit dat het verschil van voor naar achter op de grid zoveel kleiner is geworden, wat het leven moeilijker kan maken voor zijn team. “Ik denk dat de cap uitstekend is voor de sport,” legde Brown uit. “Het is nog niet perfect, maar ik denk niet dat iets dat zo jong is geen mazen zou hebben die de FIA aan het sluiten is.”

De impact van het budgetplafond

Max Verstappen maakte het tot het meest dominante seizoen door één coureur en team ooit, maar als je Max buiten beschouwing laat, had je voor het eerst vijf teams met zeven of meer podiums. “Ik kan me niet herinneren dat een team dat 10e in het constructeurskampioenschap staat, altijd een bedreiging vormde om in Q3 te komen. We zijn allemaal gewend dat het team op P10 drie seconden van de pole af staat. Ik denk dat het budgetplafond de bedoelde gevolgen heeft gehad om het veld veel competitiever te maken. Vanaf de pitmuur gezien, is er geen team dat we niet als een bedreiging zien om in Q3 te komen. Dat is het voordeel van het budgetplafond,” zegt Brown.

De strijd om de gridposities

De opmerkingen van Brown over de nabijheid van het veld werden vorig jaar bewezen toen F1 een strijd om gridposities ervoer die misschien wel dichter dan ooit was. In de F1-seizoensfinale in Abu Dhabi was het hele veld bedekt door slechts 0.999 seconden in de Q1 strijd, met het afsnijpunt op slechts 0.440 seconden van de top. Deze cijfers vormen een opvallend contrast met het begin van het ground-effect tijdperk, toen het veld bij de GP van Bahrein 2022 werd bedekt door 2.163 seconden, met het afsnijpunt op 1.255 seconden. Browns theorie over de onderste teams die ook uitdagers voor Q3 zijn, werd bevestigd toen het Haas-team regelmatig betrokken raakte bij de strijd om de top gridposities.

Technische regels en de toekomst

James Allison, technisch directeur van Mercedes, zei onlangs dat hij dacht dat de dichtere grid ook werd veroorzaakt door de huidige technische regels die de hoeveelheid vooruitgang die kan worden geboekt met de ground-effect auto’s beperken. “Als je naar vorig jaar kijkt, zie je vanaf het begin van het seizoen tot het einde van het seizoen, hoewel de dominantie van Red Bull bijna compleet was en ze er zelfs in de laatste race van het jaar niet kwetsbaar uitzagen, dit is een grid die geleidelijk aan het comprimeren is. Alle auto’s in Q1 zouden soort van binnen één seconde van elkaar gedrukt worden, en dat is geen toeval. Het is een trend die begon in 2022, doorging in 2023 en ik denk dat het zichzelf zal blijven tonen in 2024 omdat de winsten steeds meer asymptotisch worden.”

Gerelateerd nieuws

Norris’ dilemma in Hongarije: teambelang versus persoonlijke ambitie

Lando Norris stond voor een moeilijke keuze tijdens de Grand Prix van...

Red Bull’s rijdersdilemma verergert: Verstappen, Mercedes en interne spanningen

Het rijdersdilemma bij Red Bull Racing is geëscaleerd. Max Verstappen’s toekomst bij...

Mercedes getroffen door massale computeruitval tijdens Hongaarse Grand Prix

Mercedes heeft te maken gehad met een aanzienlijke storing in hun computersystemen...

Ferrari kopieert innovatieve suspensietruc van Mercedes W15

Ferrari staat op het punt om een innovatieve suspensietruc van Mercedes over...

McLaren onder vuur na Red Bulls schokkende beschuldiging over remschijven

Red Bull heeft een officiële klacht ingediend bij de FIA over een...

Ferrari’s baanbrekende upgrades voor de Hongaarse Grand Prix 2024

Ferrari introduceert een omvangrijk upgradepakket voor de Hongaarse Grand Prix van 2024...

Toyota’s verrassende terugkeer in de Formule 1 met Haas

Toyota overweegt een terugkeer in de Formule 1 via een samenwerking met...

Waarom Mercedes drie op rij kan winnen in Hongarije

Mercedes heeft een goede kans om drie races op rij te winnen...