Max Verstappen bevindt zich in een lastige positie wat betreft de strafpunten op zijn superlicentie. Met acht strafpunten op zijn naam, is hij slechts vier punten verwijderd van een automatische raceban.
De straffen zijn voornamelijk toegekend tijdens de tweede helft van het seizoen 2024, waarbij Verstappen regelmatig betrokken was bij incidenten en bestraffingen.
De overtredingen die tot deze strafpunten hebben geleid, variëren van het afdwingen van coureurs buiten de baan tot technische overtredingen zoals het overschrijden van de minimale VSC-delta.
Dit patroon heeft geleid tot zorgen binnen het Red Bull-team, waarbij Helmut Marko expliciet waarschuwde voor mogelijke strengere beslissingen van “bepaalde stewards.” Voorbeeld van Verstappens overtredingen en bijbehorende straffen:
Race | Overtreding | Straf | Strafpunten |
---|---|---|---|
Mexico | Norris van de baan geduwd | 10 seconden + strafpunt | 2 |
Brazilië | VSC-delta overschreden | Gridpenalty + strafpunt | 1 |
Qatar | Onnodig langzaam rijden tijdens cooldown lap | Startpositie verloren | 2 |
Abu Dhabi | Botsing met Piastri | 10 seconden + strafpunt | 2 |
De rol van bepaalde stewards in strafbeslissingen
Helmut Marko uitte zijn zorgen over de inconsistentie van straffen in de Formule 1 en wees specifiek op de invloed van bepaalde stewards. Volgens Marko hebben sommige stewards de neiging om strenger op te treden, wat een uitdaging vormt voor Red Bull en Verstappen.
“Bepaalde stewards geven strengere straffen, maar dat is een probleem dat iedereen heeft. Meer consistentie zou beter zijn.” – Helmut Marko
Marko benadrukte dat het gebrek aan uniforme richtlijnen een belangrijke factor is die leidt tot controverse en spanningen tussen teams en de FIA. De focus ligt nu op het vermijden van verdere incidenten, hoewel de druk op Verstappen toeneemt om zijn rijstijl aan te passen en zo extra strafpunten te voorkomen.
In de afgelopen maanden is de relatie tussen Max Verstappen en de Formule 1-stewards verslechterd. Incidenten tijdens races, zoals in Austin, Mexico en Abu Dhabi, hebben geleid tot felle kritiek van Verstappen en zijn team op de beslissingen van de FIA.
Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi noemde Verstappen de stewards “stomme idioten” na zijn straf voor een botsing met Oscar Piastri. Deze opmerkingen tonen de frustratie van de coureur, die zich regelmatig benadeeld voelt door beslissingen.
“Kunnen we vragen om 20 seconden? Stomme idioten!” – Max Verstappen, na de Abu Dhabi GP
Marko reageerde op deze uitspraken door aan te geven dat emoties soms hoog oplopen en dat niet alles wat gezegd wordt, moet worden uitgezonden. Hij vergelijkt dit met andere sporten waar dergelijke communicatie niet publiekelijk wordt gedeeld.
Strafpunten en de kampioensstrijd
Het oplopen van strafpunten is niet alleen een persoonlijk probleem voor Verstappen, maar heeft ook invloed op de bredere kampioensstrijd. Met acht strafpunten zal elke fout of overtreding in de komende races een raceban kunnen opleveren. Dit zou een grote klap zijn voor Red Bull, zeker gezien de concurrentie van andere teams zoals McLaren en Ferrari.
Inzicht in het strafpuntensysteem:
- 12 punten in een periode van 12 maanden resulteren in een automatische raceban.
- Strafpunten vervallen pas na precies 12 maanden.
- Verstappen heeft nu acht punten, waarvan de eerste pas op 30 juni volgend jaar vervallen.
Het voorbeeld van Kevin Magnussen, die dit seizoen in Baku een race moest missen vanwege strafpunten, onderstreept de ernst van de situatie.
Helmut Marko pleitte in zijn verklaringen voor meer consistentie in de strafmaatregelen van de FIA. Volgens hem zou dit niet alleen rechtvaardiger zijn voor coureurs, maar ook bijdragen aan een betere verstandhouding tussen teams en stewards.
“Misschien moet niet alles worden uitgezonden. In andere sporten hangt ook niet iedereen een microfoon om de nek.” – Helmut Marko
De oproep voor consistentie is een terugkerend thema in de Formule 1, waarbij teams regelmatig kritiek uiten op de verschillende interpretaties van regels door de FIA. Marko’s opmerkingen onderstrepen het groeiende debat over de rol en de beslissingen van de stewards.