Helmut Marko heeft geen blad voor de mond genomen over de prestaties van Sergio Perez in 2024. Het verschil tussen Perez en zijn teamgenoot Max Verstappen bedroeg maar liefst 282 punten in het kampioenschap.
Dit enorme gat heeft volgens Marko direct bijgedragen aan het verlies van Red Bull in het constructeurskampioenschap. Terwijl andere teams veel kleinere verschillen zagen tussen hun coureurs, was dit bij Red Bull een significant probleem.
Marko benadrukte dat Perez’ ondermaatse prestaties niet alleen het team frustreerden, maar ook aanzienlijke financiële gevolgen hadden. “Het verschil tussen Max en Checo in het wereldkampioenschap verklaart waarom we het constructeurskampioenschap hebben verloren,” verklaarde Marko.
Dit is een duidelijke verwijzing naar het feit dat een tweede coureur cruciaal is om consistent punten te scoren voor het team.
Statistieken ter onderbouwing:
- Verschil in punten tussen Verstappen en Perez: 282
- Aantal keren dat Perez werd gekwalificeerd achter Logan Sargeant: 6
- Kosten van Perez’ contract en bonussen: 28 miljoen dollar
Deze cijfers laten zien hoe groot de kloof was tussen beide coureurs en hoe dat Red Bull’s seizoensresultaten heeft beïnvloed.
Financieel verlies door beslissingen rond Perez
Het besluit van Red Bull om Perez niet eerder te ontslaan, kostte het team miljoenen. Tijdens de zomerpauze in 2024 had het team de mogelijkheid om zijn contract te ontbinden op basis van prestatieclausules. Deze clausules bepaalden dat als Perez meer dan 100 punten en vijf plaatsen achter Verstappen stond, zijn contract geannuleerd kon worden.
Ondanks deze kans besloot Red Bull Perez te behouden, mede onder druk van de Mexicaanse Grand Prix en sponsors in Noord- en Zuid-Amerika. Volgens bronnen heeft het team daardoor een verlies geleden van:
Kostenpost | Bedrag (USD) |
---|---|
Verlies in constructeursbonussen | 20 miljoen |
Jaarlijks contract van Perez | 14 miljoen |
Schade door prestaties | 5 miljoen |
Deze beslissingen benadrukken hoe financiële en sportieve belangen vaak met elkaar botsen in de Formule 1.
Perez’ populariteit in Noord- en Zuid-Amerika speelde een belangrijke rol in Red Bull’s besluit om hem langer aan te houden. Zijn naam genereert enorme inkomsten uit merchandise en energiedrankverkoop in die regio’s.
Red Bull wilde dit niet riskeren door hem vroegtijdig te ontslaan. Christian Horner gaf aan dat Perez een “belangrijk familieonderdeel” zou blijven, zelfs als coureur voor 2025 geen optie meer was.
“We willen Perez niet verliezen als ambassadeur. Zijn waarde voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt is enorm,” – Christian Horner.
Verstappen’s standpunt over Perez
Max Verstappen en zijn vader Jos hebben ook hun mening gegeven over de situatie met Perez. Tijdens de Braziliaanse Grand Prix weigerde Verstappen plaats te maken voor Perez, ondanks dat de Mexicaan vocht voor de tweede plaats in het kampioenschap. Volgens Jos Verstappen was dit nooit een optie:
“Max zal nooit een positie opgeven, zelfs niet als het om teamorders gaat. Dat zit gewoon niet in zijn aard,” – Jos Verstappen.
Deze houding benadrukt de individuele mentaliteit binnen Red Bull, waarbij persoonlijke overwinningen vaak zwaarder wegen dan teamdoelen. Dit werd versterkt door eerdere incidenten, zoals de kwalificatiecrash van Perez in Monaco, die volgens Verstappen een poging was om hem te saboteren.
Perez’ prestaties waren sterk afhankelijk van de circuitkarakteristieken. Aan het begin van het seizoen liet hij indrukwekkende resultaten zien op circuits zoals Baku en Singapore, die zijn rijstijl goed lagen.
Zijn vermogen om snel te accelereren uit langzame bochten gaf hem daar een voordeel. Echter, naarmate het seizoen vorderde, viel zijn vorm volledig weg.
Deze inconsistentie was een terugkerend probleem. Red Bull verlengde zijn contract meermaals na sterke optredens in de eerste seizoenshelft, maar bleef verrast toen zijn prestaties in de tweede helft instortten. Dit patroon is volgens Marko een van de redenen waarom het team kritisch naar Perez’ toekomst moest kijken.
Toekomst van Red Bull en de coureursstrategie
De keuze om Perez niet vroegtijdig te vervangen, had ook gevolgen voor andere coureurs in het Red Bull-programma. Yuki Tsunoda, die in gesprek was met teams als Alpine en Sauber, zag zijn kansen op promotie slinken door de beslissing van Red Bull.
Hoewel hij Liam Lawson overtuigend versloeg in hun onderlinge kwalificaties (6-0), kreeg hij geen kans bij het hoofdteam.
Dit toont aan hoe Red Bull worstelt met het balanceren van hun coureursprogramma en hun marketingstrategiën. Het prioriteren van een ervaren, maar inconsistente coureur zoals Perez boven jong talent heeft gevolgen voor de doorstroom binnen het team.
Met deze feiten en cijfers schetst het verhaal van Perez een complexe situatie waarin prestaties, financiële belangen en marketing elkaar kruisen. Helmut Marko’s harde woorden reflecteren de frustraties binnen Red Bull en de impact die Perez’ seizoen heeft gehad op het team.