Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Lammers: Verstappen in China benadeeld door nieuwe DRS-functie
Overig

Lammers: Verstappen in China benadeeld door nieuwe DRS-functie

50
Shanghai International Circuit
Foto: Emily Walker

De nieuwe DRS-functie in de Formule 1 heeft dit seizoen een krachtiger effect gekregen, met als doel meer actie op de baan te creëren. Dit heeft echter geleid tot een aanzienlijk snelheidsverschil, wat volgens Jan Lammers een groot nadeel is voor coureurs zoals Max Verstappen.

Vooral op het circuit van Shanghai, dat wordt gekenmerkt door een enorm lang recht stuk, zal dit effect duidelijk merkbaar zijn. Lammers stelt dat het snelheidsverschil van dertig tot veertig kilometer per uur de race-ervaring negatief beïnvloedt en dat zelfs een getalenteerde coureur als Verstappen hierdoor benadeeld wordt.

“Het ‘leuke’ racen is gewoon vernietigd door die nieuwe DRS, nu krijg je een snelheidsverschil van dertig tot veertig kilometer per uur. Dat mag je wel Max Verstappen heten en de inhaalkoning zijn, maar als iemand met zo snelheidsverschil langs je komt, dan ben je gewoon de sigaar.”

“Mensen zoals Verstappen en Leclerc, die fantastisch wiel aan wiel kunnen racen en dat onderscheidende vermogen hebben, zijn gewoon in het nadeel.”

Het effect van de nieuwe DRS-functie

De nieuwe DRS-functie in de Formule 1 heeft dit seizoen een aanzienlijke impact op de races. Het doel van de aanpassing was om meer inhaalacties en spektakel te creëren door een krachtiger effect van de DRS. Dit betekent dat wanneer een coureur de DRS activeert, het snelheidsverschil met de voorligger groter is dan in voorgaande seizoenen. Dit snelheidsverschil kan oplopen tot dertig à veertig kilometer per uur, wat leidt tot gemakkelijke inhaalacties op lange rechte stukken.

Jan Lammers, voormalig Formule 1-coureur en analist, heeft zijn zorgen geuit over deze ontwikkeling. Volgens Lammers wordt het ‘leuke’ racen, waarbij coureurs op eigen kracht en vaardigheid inhaalacties uitvoeren, tenietgedaan door de nieuwe DRS-regels. Hij stelt dat het enorme snelheidsverschil de uitdaging en spanning van wiel-aan-wiel gevechten vermindert.

Het Shanghai International Circuit

Het Shanghai International Circuit, waar de Grand Prix van China plaatsvindt, is berucht om zijn lange rechte stuk. Dit rechte stuk, dat een van de langste is in de Formule 1, biedt een ideale gelegenheid voor het gebruik van de DRS. Met de nieuwe, krachtigere DRS-functie wordt dit rechte stuk een cruciale plek voor inhaalacties.

Lammers benadrukt dat dit circuit, in combinatie met de nieuwe DRS-regels, een groot nadeel vormt voor coureurs zoals Max Verstappen. Verstappen staat bekend om zijn uitstekende starts en zijn vermogen om goed te anticiperen in de eerste bochten van een race. Echter, op het lange rechte stuk van Shanghai, kan zelfs hij moeilijk weerstand bieden tegen het enorme snelheidsverschil dat door de DRS wordt gecreëerd.

Nadelen voor topcoureurs

Topcoureurs zoals Max Verstappen en Charles Leclerc, die bekend staan om hun vermogen om wiel-aan-wiel te racen, worden volgens Lammers benadeeld door de nieuwe DRS-regels. Deze coureurs hebben een uitzonderlijk talent voor het positioneren van hun auto en het uitvoeren van inhaalacties op basis van vaardigheid en strategie. Het grote snelheidsverschil dat door de nieuwe DRS wordt gecreëerd, vermindert de waarde van deze vaardigheden.

Lammers stelt dat het racen hierdoor minder spannend wordt, omdat inhaalacties nu meer afhankelijk zijn van de technologie dan van de vaardigheden van de coureurs. Dit kan leiden tot een verschuiving in de dynamiek van de races, waarbij coureurs met een minder krachtige auto maar een goed gebruik van de DRS een onevenredig voordeel hebben.

Jan Lammers uitgesproken

Jan Lammers heeft zich uitgesproken over de impact van de nieuwe DRS-functie en de gevolgen voor de Formule 1. Hij is van mening dat de nieuwe regels het racen minder aantrekkelijk maken voor zowel de coureurs als de fans. Het grote snelheidsverschil dat door de DRS wordt gecreëerd, zorgt ervoor dat inhaalacties minder opwindend en voorspelbaarder worden.

Lammers benadrukt dat de essentie van racen, namelijk het wiel-aan-wiel gevecht en de strategische inhaalacties, wordt ondermijnd door de nieuwe DRS-regels. Hij pleit voor een heroverweging van de regels om ervoor te zorgen dat de vaardigheden van de coureurs weer centraal komen te staan in de races.

Hoewel de nieuwe DRS-functie is ingevoerd met de bedoeling om meer actie en inhaalacties te creëren, heeft het volgens Jan Lammers een negatief effect op de kwaliteit van het racen. Coureurs zoals Max Verstappen, die bekend staan om hun uitzonderlijke vaardigheden en strategische inzicht, worden benadeeld door het grote snelheidsverschil dat door de DRS wordt gecreëerd.

Gerelateerd nieuws

Kleurplaten van de coureurs voor Formule 1 fans

Voor Formule 1-fans is er weinig leuker dan hun liefde voor de...

De materialen die worden gebruikt in de productie van F1-banden

Formule 1-banden zijn niet zomaar een stel rubbers die je onder een...

De verschillende soorten banden die Pirelli levert voor de Formule 1

Pirelli levert zes soorten droogweerbanden voor de Formule 1, van de C0...

Adrian Newey’s vermogen stijgt naar ongekende hoogten na Aston Martin-deal

Adrian Newey, de meesterbrein achter enkele van de beste Formule 1-auto’s, ziet...

Pierre Gasly’s vriendin: de beeldschone Francisca Gomes

Pierre Gasly, de Franse coureur die momenteel voor Alpine rijdt, is sinds...

Waar verblijven coureurs tijdens de Grand Prix van Singapore?

Coureurs verblijven tijdens de Grand Prix van Singapore in luxe hotels in...

Luxe verblijven: Waar de coureurs overnachten tijdens de GP van Azerbeidzjan

De Formule 1-coureurs verblijven tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan voornamelijk in...

Lewis Hamilton Funko Pop: het ultieme verzamelobject

De Lewis Hamilton Funko Pop is een gedetailleerde miniatuurweergave van de zevenvoudig...