Adrian Newey, de meesterbrein achter enkele van de beste Formule 1-auto’s, ziet zijn vermogen flink groeien nu hij de overstap naar Aston Martin maakt.
Zijn huidige vermogen, geschat op zo’n 50 miljoen dollar (meer dan 45 miljoen euro), staat op het punt nog verder de hoogte in te schieten dankzij zijn nieuwe deal. De exacte cijfers?
Die blijven geheim, maar men denkt dat Newey bij Aston Martin een jaarsalaris van ongeveer 30 miljoen pond opstrijkt. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt hij ook aandeelhouder van het team. Dat betekent dat hij niet alleen een salaris ontvangt, maar ook een stuk van de toekomstige winst kan opeisen.
“Dit is het belangrijkste nieuws sinds Aston Martin terugkeerde in de sport,” aldus Lawrence Stroll. “Het onderstreept onze vastberadenheid om een Formule 1-team te ontwikkelen dat in staat is om mee te dingen naar wereldkampioenschappen.”
Met deze lucratieve deal, gecombineerd met zijn al indrukwekkende vermogen dat hij heeft opgebouwd tijdens zijn tijd bij Williams, McLaren en Red Bull Racing, lijkt Newey’s financiële situatie nog rooskleuriger te worden. Het is duidelijk: de man die zoveel autosuccessen heeft gecreëerd, gaat nu zelf een stuk meer genieten van zijn eigen succes.
Teams die hebben bijgedragen aan zijn vermogen
Adrian Newey’s financiële succes is een directe weerspiegeling van zijn ongeëvenaarde bijdrage aan de Formule 1. Zijn salaris is in de loop der jaren enorm gegroeid, en dat is niet voor niets.
Toen Christian Horner hem in 2005 wist los te weken bij McLaren, verdiende Newey al een stevig jaarsalaris van zo’n 6 miljoen dollar (ongeveer 5,5 miljoen euro).
Bij Red Bull Racing ging zijn salaris alleen maar verder omhoog. Hoewel de exacte bedragen geheim blijven, wordt aangenomen dat zijn jaarlijkse inkomen daar aanzienlijk hoger was dan zijn tijd bij McLaren.
Het lijkt erop dat elke race, elk kampioenschap, zijn bankrekening ook een boost gaf.
Maar de overstap naar Aston Martin is echt een nieuw hoogtepunt in Newey’s financiële carrière. Met een verwacht jaarsalaris van maar liefst 30 miljoen pond én de status van aandeelhouder, maakt hij niet alleen stappen op de baan, maar ook in zijn eigen vermogen. Het is een deal die zijn toekomst nog rooskleuriger maakt – en zijn bankrekening nóg indrukwekkender.
Team | Geschat jaarsalaris |
---|---|
McLaren (2005) | $6 miljoen |
Red Bull Racing | Onbekend, maar hoger |
Aston Martin | £30 miljoen (verwacht) |
Newey laat zien dat talent en innovatie in de Formule 1 niet alleen op het circuit, maar ook daarbuiten flink kunnen lonen.
Nieuwe Aston Martin deal
Een opvallend detail in de deal tussen Adrian Newey en Aston Martin is dat hij niet alleen als werknemer, maar ook als aandeelhouder bij het team betrokken is. Dit betekent dat hij letterlijk een stukje van het team in handen heeft, wat zijn motivatie om het tot een succes te maken alleen maar groter maakt.
“Ik ben enthousiast om me bij het Aston Martin-team aan te sluiten,” zei Newey. “Ik ben diep onder de indruk van het enthousiasme en de toewijding die Lawrence in alles wat hij onderneemt legt. Hij is vastbesloten om een team van wereldklasse op te bouwen.”
In de Formule 1 is dit geen gekke constructie. Topontwerpers en coureurs krijgen vaak aandelen of opties aangeboden om ze te binden. Aston Martin laat hiermee zien dat ze creatief zijn in hoe ze de beste mensen binnenhalen én houden.
Team | Topdesigner | Recente prestaties |
---|---|---|
Red Bull | Adrian Newey (tot 2025) | Dominant in 2022-2023 |
Mercedes | James Allison | Constructeurskampioen 2014-2021 |
Ferrari | Enrico Cardile | Wisselvallige resultaten |
Aston Martin | Dan Fallows (tot 2025), Adrian Newey (vanaf 2025) | Stijgende lijn i |
Hoe groot Newey’s aandeel precies is, blijft nog even de vraag. Maar dat dit onderdeel is van de deal, laat duidelijk zien dat er wederzijds vertrouwen is. Newey krijgt hiermee een echte stem in de toekomst van het team. Dat kan cruciaal zijn voor de technische innovaties en prestaties op het circuit.