Lewis Hamilton ‘verdwijnt’ soms tijdens raceweekenden, en dat gebeurt vooral wanneer de grip op de baan toeneemt. Aan het begin van een weekend, wanneer de baan nog glad is en weinig grip biedt, weet Hamilton zich snel aan te passen. Hij schiet meteen naar voren met snelle rondes.
Maar zodra de baan meer grip krijgt, verandert de balans van zijn auto, en dan begint het gedoe. Hij krijgt de banden niet op de juiste temperatuur, wat betekent dat hij de snelheid niet vast kan houden die hij eerder had.
Dit probleem kwam duidelijk naar voren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar hij worstelde met zijn banden en uiteindelijk eindigde tussen minder ervaren coureurs.
“Zodra de grip van de baan toeneemt en de auto meer grip krijgt, verandert de balans. Dan verdwijnt Lewis, omdat hij de bandentemperaturen niet kan vasthouden.” — Mark Hughes
Waarom Hamilton worstelt tijdens raceweekenden
Lewis Hamilton, een coureur die zeven wereldtitels op zijn naam heeft staan, heeft zich altijd onderscheiden door zijn vermogen om snel te schakelen in wisselende omstandigheden.
Maar de laatste tijd zien we een patroon ontstaan waarbij hij naarmate de grip op de baan toeneemt, niet meer dezelfde snelheid kan behouden. Dit probleem kwam duidelijk naar voren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Aan het begin van het weekend leek Hamilton razendsnel, maar zodra de omstandigheden beter werden, zag je zijn tempo verdwijnen alsof hij op ijsschaatsen stond zonder ijzers.
Het grootste probleem zit hem in de balans van de auto. Wanneer de grip toeneemt, verandert het evenwicht van de wagen en krijgt Hamilton de banden niet op temperatuur. Dit is niet alleen zichtbaar tijdens de kwalificatie, maar ook tijdens de race zelf. Hoewel hij vanuit de pitstraat moest starten na een motorwissel, wist hij niet echt te klimmen in het klassement.
Mercedes’ technische problemen blijven maar duren
Het huidige seizoen heeft Mercedes al heel wat kopzorgen bezorgd. Zelfs als ze goede resultaten boeken, hebben ze vaak geen idee waarom de auto plotseling beter presteert. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan klaagde George Russell bijvoorbeeld over de Pirelli-banden.
Hij zei dat elk team op de grid hiermee worstelt, maar dat maakte zijn derde plaats er niet minder indrukwekkend op. Dit was het enige podium voor Mercedes sinds de zomerstop, wat aangeeft hoe wisselvallig het team dit jaar presteert.
Hamilton kwalificeerde zich slechts als zevende in Baku en moest de race vanuit de pitstraat beginnen. Je kon zijn teleurstelling voelen toen hij na de race weigerde om een bericht van Toto Wolff te beantwoorden.
Mercedes lijkt dit seizoen een loterijauto te hebben: soms zijn ze competitief, en soms lijken ze te worstelen om in de top 10 te eindigen.
Verschil tussen Hamilton en Russell
Terwijl Hamilton het moeilijk heeft om zich aan te passen aan de veranderende gripomstandigheden, lijkt zijn teamgenoot George Russell er veel beter mee om te kunnen gaan.
Dit was goed te zien tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Russell als derde eindigde terwijl Hamilton ver achter hem eindigde. Dit roept natuurlijk de vraag op: hoe komt het dat Russell beter lijkt om te gaan met de grillen van de auto?
Race | Hamilton’s Positie | Russell’s Positie |
---|---|---|
Azerbeidzjan | 9e | 3e |
Spanje | 5e | 4e |
Monaco | 8e | 6e |
Zoals de tabel laat zien, heeft Russell in de laatste races een beter resultaat neergezet dan Hamilton. Is dit toeval of speelt er iets anders?
Hamilton’s boodschap aan de jongere coureurs
Ondanks zijn teleurstellende resultaten in Azerbeidzjan had Hamilton een positieve boodschap voor de jonge coureurs. Hij eindigde de race tussen de relatief onbekende Franco Colapinto en Oliver Bearman, en hoewel dat voor een zevenvoudig wereldkampioen pijnlijk was, sprak hij vol lof over hun prestaties.
“Colapinto en Bearman hebben een goed weekend gehad. Ik respecteer hun inzet en kijk uit naar hun toekomstige prestaties.” — Lewis Hamilton
Het is typisch Hamilton: zelfs in een moeilijke race ziet hij het goede in anderen. Zijn steun aan de jongere generatie laat zien dat hij, ondanks zijn frustraties, nog steeds veel respect heeft voor het talent dat de sport binnenkomt.
Bandenproblemen blijven een groot obstakel
Het grootste probleem voor Hamilton tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan was zijn onvermogen om zijn banden op de juiste temperatuur te krijgen. Dit speelt hem parten zodra de baan meer grip biedt.
Hij merkte op dat de banden pas aan het einde van zijn kwalificatieronde in de juiste temperatuurrange kwamen – net te laat om een goede tijd neer te zetten. Het is alsof je net op gang komt wanneer de muziek stopt op een feestje.
Dit probleem lijkt bij Hamilton heftiger dan bij zijn teamgenoot Russell. Het is duidelijk dat Mercedes aan de slag moet met dit issue als ze Hamilton willen helpen om weer competitief te zijn.
Het team van Mercedes zit dit seizoen in een lastige situatie. Ondanks hun ervaring en technische kennis blijft de auto onvoorspelbaar. Zelfs wanneer ze goed presteren, zoals bij Russell’s derde plek in Baku, weten ze niet precies waarom de auto op dat moment goed rijdt.
Hamilton, die bekend staat om zijn precisie en aanpassingsvermogen, lijkt gefrustreerd door deze grillige prestaties. Terwijl hij zich afvraagt waarom de auto niet doet wat hij wil, lijkt Russell beter in staat om met de wisselvalligheid van de Mercedes om te gaan, wat hem dat podium in Azerbeidzjan opleverde.