Formule 1-banden zijn niet zomaar een stel rubbers die je onder een auto schroeft. Ze bestaan uit een verfijnde mix van meer dan 100 verschillende materialen, verdeeld over achttien lagen.
Aan de buitenkant lijkt het misschien simpel, maar deze banden zijn gemaakt om de extreme krachten van een Formule 1-auto te doorstaan. Wat je misschien niet zou verwachten, is dat het materiaal eigenlijk behoorlijk dun is, zoals voormalig coureur en YouTuber Scott Mansell eens opmerkte.
“Een Pirelli-band bevat ruim 100 verschillende soorten materialen die verdeeld zijn in achttien verschillende structuren. Het materiaal is verrassend dun.”
De productie van deze banden gebeurt in gespecialiseerde Pirelli-fabrieken, waar ze met militaire precisie worden gemaakt, elk exemplaar afgestemd op de unieke eisen van elk circuit en weersomstandigheid.
De techniek achter Formule 1-rubber
Hoe maak je nou een band die duizenden kilometers per uur aan moet kunnen (oké, niet echt, maar het voelt soms zo)? Het proces begint in het Pirelli-hoofdkantoor in Milaan, waar een team van 150 experts zich buigt over de kleinste details van de bandensamenstelling.
De echte productie vindt plaats in een fabriek in Roemenië, waar ingenieurs computermodellen omzetten in banden die alles aankunnen wat een Formule 1-auto ze aandoet.
Elke band bestaat uit meerdere lagen: de schouder, de wang, en natuurlijk het loopvlak. Elk onderdeel heeft een specifieke taak. De schouder vangt de krachten op bij het nemen van bochten, terwijl het loopvlak zorgt voor grip en slijtvastheid.
Dit klinkt misschien als een klein detail, maar als de schouder niet flexibel genoeg is of het loopvlak te snel slijt, kan een race verloren gaan.
Compound | Kenmerken |
---|---|
C0 (Hard) | Extreme duurzaamheid, lage degradatie, langzame opwarming |
C1-C4 | Variërende balans tussen grip en duurzaamheid |
C5 (Soft) | Hoge grip, snelle opwarming, korte levensduur |
Een cruciaal onderdeel van het proces is het vulkaniseren van de band. Hier wordt de band in een gigantische oven gebakken, als een soort taai rubberen cake. Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen stevig met elkaar verbonden worden en de band zijn uiteindelijke vorm en eigenschappen krijgt.
Na deze ‘bakbeurt’ wordt elke band grondig geïnspecteerd. Ingenieurs van Pirelli kijken niet alleen of de band er goed uitziet, maar ze controleren ook of het gewicht klopt. Bovendien worden willekeurig geselecteerde banden aan zware tests onderworpen om er zeker van te zijn dat ze de racecondities kunnen doorstaan.
De technologie achter de compounds
Voor het Formule 1-seizoen van 2023 heeft Pirelli zes verschillende droogweer-compounds ontwikkeld, plus nog twee regencompounds. Deze droogweerbanden variëren van C0 (de hardste) tot C5 (de zachtste).
Simpel gezegd: harde banden gaan langer mee maar bieden minder grip, terwijl de zachte banden als lijm op het asfalt plakken maar snel slijten. Elk circuit vraagt om een andere strategie, afhankelijk van de weersomstandigheden en de slijtage van het asfalt.
Compound | Kleur | Eigenschappen |
---|---|---|
Hard | Wit | Meest duurzaam, maar minder grip |
Medium | Geel | Balans tussen duurzaamheid en grip |
Zacht | Rood | Maximaal grip, maar snel versleten |
Intermediate | Groen | Voor wisselvallige omstandigheden |
Full Wet | Blauw | Voor de echt natte dagen |
Pirelli selecteert voor elk Grand Prix-weekend drie compounds: hard, medium en zacht. De harde banden (gemarkeerd met wit) zijn gemaakt om lang mee te gaan, terwijl de zachte banden (rood gemarkeerd) maximale grip bieden, maar sneller slijten. De mediums (geel) zijn een goede middenweg.
Daarnaast zijn er nog twee regenbanden: de intermediates (groen gemarkeerd) voor lichte regen en opdrogende banen, en de full wets (blauw) voor wanneer het met bakken uit de lucht komt.
De ontwikkeling en veranderingen
In 2022 onderging de Formule 1 een grote verandering door van 13-inch naar 18-inch banden over te stappen. Deze nieuwe banden zijn niet alleen groter, ze hebben ook een kleinere zijwand, wat zorgt voor minder vervorming van het rubber tijdens het rijden.
Hierdoor kunnen teams profiteren van betere aerodynamische prestaties. Dit klinkt als een slimme zet, maar het vroeg wel de nodige aanpassingen van de teams en coureurs.
Bandentype | Kleur | Eigenschappen |
---|---|---|
Hard (C0-C1) | Wit | Meest duurzaam, langzaamste opwarming |
Medium (C2-C3) | Geel | Balans tussen grip en duurzaamheid |
Zacht (C4-C5) | Rood | Hoogste grip, snelste slijtage |
Intermediate | Groen | Voor licht natte omstandigheden |
Full Wet | Blauw | Voor zware regenval |
Pirelli heeft maandenlang gewerkt om deze nieuwe banden te perfectioneren. In 2021 werden er 28 testdagen georganiseerd, waarbij alle teams de kans kregen om de nieuwe banden te testen en feedback te geven.
De overgang naar de grotere banden was niet zonder uitdagingen. Teams moesten hun auto’s aanpassen, en coureurs merkten al snel dat de banden een heel ander rijgevoel gaven. Vooral de ophanging en aerodynamica van de auto’s moesten flink onder handen worden genomen.
Een leuk weetje is dat elke band voorzien is van een barcode. Deze bevat alle informatie over de band en wordt al tijdens het vulkanisatieproces aangebracht.
“We willen ons intellectueel eigendom met betrekking tot de banden niet delen,” legt Mario Isola, Pirelli’s motorsportbaas, uit.
Dit stelt Pirelli in staat om elke band te volgen en te analyseren tijdens het raceweekend, met behulp van speciale software. Zo kunnen ze waardevolle data verzamelen over hoe de banden presteren onder verschillende omstandigheden.
Deze technologische innovatie helpt Pirelli om de banden continu te verbeteren en de teams te voorzien van cruciale informatie voor hun race-strategieën.