Een moderne Formule 1-auto levert meer dan 1.000 pk aan vermogen. Klinkt als veel, en dat is het ook! Dit indrukwekkende aantal wordt bereikt door een slimme combinatie van een 1,6 liter V6-turbomotor en innovatieve hybride technologie.
De verbrandingsmotor zelf zorgt voor zo’n 800 pk, terwijl de elektrische systemen, zoals de MGU-H en MGU-K, nog eens 160 pk extra leveren. Met deze kracht kunnen F1-auto’s ongekende prestaties leveren, ook al hebben ze een relatief kleine motorinhoud. Wie had ooit gedacht dat zo’n kleine motor zoveel vuurwerk zou leveren?
De motoren in de Formule 1 zijn door de jaren heen flink veranderd. Waar we vroeger die brullende V12’s hadden, zitten we nu in het tijdperk van de hybride V6-turbomotoren. Niet alleen de prestaties, maar ook het geluid is mee veranderd.
“Het besturen van deze turbo-auto’s was het meest opwindende en angstaanjagende wat je in je leven kon doen. Er komt niets op de wereld in de buurt van de Williams FW11B, en de Formule 1 zal nooit daarnaar terugkeren,” aldus Mansell.
In de jaren ’90 en begin 2000 waren de V12- en V10-motoren de koningen van de Formule 1. Deze motoren, met een inhoud van respectievelijk 3,5 en 3 liter, konden hoge toerentallen bereiken.
De V8-motoren uit 2006 draaiden zelfs tot wel 20.000 toeren per minuut. Fans missen nog steeds het oorverdovende geluid van die motoren. Een snelle poll op sociale media laat zien dat slechts 5% van de stemmen naar de huidige V6-motoren gaat.
De rest droomt nog van het oude, rauwe geluid van de V8’s, V10’s en V12’s. Wie kan ze ongelijk geven?
Hybride technologie: meer kracht, minder lawaai
De huidige V6-turbomotoren zijn echter niet minder indrukwekkend. Deze technologische hoogstandjes combineren een kleine verbrandingsmotor met hybride systemen om gigantische vermogens te halen.
Ze zijn niet alleen krachtiger dan hun voorgangers, maar ook een stuk efficiënter. Minder lawaai, meer vermogen – het is even wennen, maar dit is waar de Formule 1 naartoe gaat. Duurzamer, zuiniger, maar nog steeds razendsnel.
“Je kan als coureur ook niet omschrijven hoe het voelt om in de zesde versnelling bij zo’n 300 kilometer per uur wielspin te hebben op het rechte stuk. In iedere bocht waar je kwam, probeerde de auto je echt te vermoorden.”
De motoren van vandaag zijn echte technische wondertjes. Neem bijvoorbeeld de Mercedes W12, die in 2021 het kampioenschap won.
De motor van deze auto bestond uit maar liefst 10.000 onderdelen. 10.000! Kun je je voorstellen hoe ingewikkeld het is om dat allemaal perfect samen te laten werken?
De hybride systemen spelen een cruciale rol in het toevoegen van vermogen.
Zo zet de MGU-K bewegingsenergie om in elektriciteit, terwijl de MGU-H warmte uit de uitlaat gebruikt om extra vermogen te genereren. Ze maken de auto’s niet alleen sneller, maar ook efficiënter – iets wat vroeger nauwelijks een rol speelde in de sport.
Motorleveranciers
Op dit moment zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1: Mercedes, Ferrari, Renault en Honda. Vanaf 2026 komt er nog wat extra concurrentie bij, met Audi en RB Powertrains/Ford die zich ook in de strijd gaan mengen.
Dat gaat de competitie ongetwijfeld nóg spannender maken. Het wordt een echte race, niet alleen op het circuit, maar ook achter de schermen bij de ingenieurs.
In de Formule 1 draait het allemaal om de perfecte balans tussen vermogen en gewicht. Een auto, inclusief de coureur, weegt minimaal 798 kg, waarvan de motor alleen al 150 kg weegt.
Teams besteden veel aandacht aan het besparen van gewicht op elk ander onderdeel om de prestaties te maximaliseren.
Onderdeel | Gewicht |
---|---|
Totale auto | 798 kg (incl. coureur) |
Power unit | 150 kg |
Overige onderdelen | 648 kg |
Materialen zoals carbonvezel worden veel gebruikt vanwege hun stijfheid en sterkte bij een laag gewicht. Maar voor onderdelen die tegen extreme temperaturen en mechanische belastingen moeten kunnen, worden specifieke metalen gebruikt. Denk aan:
- Titanium: Gebruikt voor de wielophanging en motoronderdelen vanwege zijn sterkte en corrosiebestendigheid.
- Aluminium: Voor de lichtere onderdelen, zoals de cilinderkop, om gewicht te besparen.
- Staal: Onmisbaar voor de zware klussen, zoals de krukassen en nokkenassen.
De transmissie, met zijn acht versnellingen, is na de motor het zwaarste onderdeel van de auto. Teams zijn constant op zoek naar manieren om gewicht te besparen zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid.