Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe werkt kwalificatie in Formule 1?
Overig

Hoe werkt kwalificatie in Formule 1?

44
Foto: Eustace Bagge

De kwalificatie in de Formule 1 is de sessie waarin de startopstelling voor de race van zondag wordt bepaald. Het bestaat uit drie delen: Q1, Q2 en Q3. In Q1 nemen alle twintig coureurs deel. De langzaamste vijf coureurs vallen af en starten de race vanaf posities zestien tot en met twintig. Q2 omvat de vijftien snelste auto’s uit Q1. De coureurs die na deze sessie buiten de top tien vallen, starten de race vanaf posities elf tot en met vijftien. Q3 is het laatste deel van de kwalificatie en hier nemen de snelste tien coureurs het tegen elkaar op. De poleposition, oftewel de eerste startpositie, wordt bepaald in Q3. De coureurs hebben in deze sessie twaalf minuten de tijd om een snelle ronde neer te zetten.

De kwalificatiesessies Q1, Q2 en Q3 zijn een spannend onderdeel van een Formule 1-raceweekend. Het bepaalt de startposities op de grid en legt de basis voor de strategie die de coureurs in de race kunnen volgen. De snelheid, behendigheid en strategische beslissingen spelen een grote rol bij het behalen van een goede startpositie, en uiteindelijk de kans op succes in de race.

Kwalificatie Sessie: Q1

In Q1 nemen alle twintig Formule 1-coureurs deel. De sessie duurt achttien minuten en tijdens deze sessie kunnen de coureurs zoveel rondes rijden als ze willen. De snelste tijd van elke coureur wordt gebruikt om de uitslag te bepalen. Na afloop vallen de langzaamste vijf coureurs af en starten zij de race vanaf posities zestien tot en met twintig. Er geldt ook de 107%-regel, waarbij coureurs binnen 107% van de snelste tijd moeten zitten om deel te mogen nemen aan de race.

De kwalificatiesessie Q1 is het eerste deel van de Formule 1-kwalificatie. Alle twintig coureurs komen in actie en hebben achttien minuten de tijd om hun snelste ronde neer te zetten. Deze sessie is cruciaal omdat de langzaamste vijf coureurs na afloop worden geëlimineerd en vanaf posities zestien tot en met twintig moeten starten in de race. Dit zet de druk op de coureurs om snel te presteren en te voorkomen dat ze het risico lopen op een ongunstige startpositie.

De 107%-regel is ook van kracht tijdens Q1. Volgens deze regel moeten coureurs binnen 107% van de snelste tijd zitten om gekwalificeerd te worden voor de race. Als een coureur niet aan deze eis voldoet, wordt hij uitgesloten van deelname aan de race. Dit zorgt ervoor dat alle coureurs een bepaald prestatieniveau moeten behalen om kans te maken op een startpositie in de race.

Kwalificatie Sessie: Q2

Q2 is het tweede deel van de kwalificatie en omvat de vijftien snelste auto’s uit Q1. Tijdens Q2 hebben de coureurs vijftien minuten de tijd om een snelle ronde neer te zetten. De tijden uit Q1 worden gereset, waardoor elke coureur een gelijke kans krijgt om zich te kwalificeren voor de race op zondag. Na afloop van Q2 vallen de langzaamste vijf coureurs af en zij zullen de race starten vanaf posities elf tot en met vijftien.

Q2 is een zeer competitieve sessie, aangezien de coureurs die buiten de top tien eindigen niet doorstromen naar Q3. Dit betekent dat zij moeten strijden voor een startpositie in het middenveld. De resultaten van Q2 zijn cruciaal, omdat zij de startopstelling voor de race bepalen.

De vijftien coureurs die zich kwalificeren voor Q3 hebben vaak een sterke kans om in de top posities te eindigen in de race. Het is een spannende fase van de kwalificatie, waarin de strategieën en snelheid van de auto’s duidelijk zichtbaar worden.

Kwalificatie Sessie: Q3

In Q3 nemen de snelste tien coureurs uit Q2 het tegen elkaar op. Deze sessie wordt ook wel de ’top 10-kwalificatie’ genoemd. De coureurs krijgen twaalf minuten de tijd om een snelle ronde neer te zetten. De uitslag van Q3 bepaalt de startopstelling voor de race. De coureur die de snelste tijd neerzet, krijgt de poleposition, oftewel de eerste startpositie.

Positie Coureur Team Tijd
1 Max Verstappen Red Bull Racing 1:21.567
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:21.651
3 Valtteri Bottas Mercedes 1:22.045
4 Sergio Perez Red Bull Racing 1:22.394
5 Charles Leclerc Ferrari 1:22.634
6 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1:22.868
7 Lando Norris McLaren 1:23.014
8 Esteban Ocon Alpine 1:23.114
9 Daniel Ricciardo McLaren 1:23.115
10 Lance Stroll Aston Martin 1:23.334

Gridstraffen na de kwalificatie

Na afloop van de kwalificatie kunnen coureurs gridstraffen krijgen. Deze straffen worden opgelegd voor verschillende redenen, waaronder overtreding van de regels op de baan of technische overtredingen. Als een coureur bijvoorbeeld te veel motoronderdelen heeft verbruikt of een nieuwe versnellingsbak heeft geïnstalleerd, kan hij een gridstraf krijgen. Deze straffen hebben invloed op de startopstelling voor de race.

Daarnaast gelden er ook bandenregels voor de kwalificatie. De top tien coureurs moeten starten op de banden waarmee ze hun snelste ronde hebben gereden in Q2.

De gridstraffen en bandenregels spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de startopstelling en kunnen invloed hebben op de strategieën van de coureurs tijdens de race.

Bandenregels en keuze

Voorheen was het verplicht voor de top tien coureurs om op de banden te starten waarmee ze in Q2 hun snelste ronde hadden gereden. Dit leidde soms tot strategische keuzes, omdat het gunstiger kon zijn om buiten de top tien te starten en zo een vrije bandenkeuze te hebben. Sinds 2022 is deze regel echter afgeschaft en hebben de teams een vrije bandenkeuze. Dit betekent dat de coureurs zelf kunnen bepalen op welke banden ze willen starten.

Sprintrace in de Formule 1

De Formule 1 introduceerde in 2021 het concept van de sprintrace. Dit is een kortere race die plaatsvindt op zaterdag. De sprintrace heeft een lengte van ongeveer 100 kilometer en duurt zo’n 25 tot 30 minuten. Het doel is om meer spanning en entertainment toe te voegen aan het raceweekend. De sprintrace heeft een eigen startopstelling, die wordt bepaald tijdens een aparte kwalificatie op vrijdag of zaterdagochtend. Coureurs kunnen punten verdienen in de sprintrace, waarbij de top-acht punten ontvangt.

Formule 1 Sprintrace Kenmerken
Sprintrace format Kortere race op zaterdag
Sprintrace schema Geschatte lengte: 100 kilometer, duurt 25-30 minuten
Puntentelling sprintrace Top-acht coureurs verdienen punten

Schema van een sprintraceweekend

Een weekend met een sprintrace heeft een ander tijdschema dan een regulier Formule 1-weekend. Op vrijdag is er meestal een vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de sprintrace op zaterdagochtend. In de middag wordt de sprintrace verreden. Op zondag vindt de reguliere Grand Prix race plaats. Het schema kan variëren afhankelijk van het evenement en er kunnen ook sprintraces op vrijdag plaatsvinden.

Dag Activiteit
Vrijdag Vrije training
Zaterdag Kwalificatie voor sprintrace
Zaterdag Sprintrace
Reguliere Grand Prix race

Sprintrace punten en startopstelling

In de sprintrace kunnen coureurs punten verdienen. De top-acht van de sprintrace ontvangt punten, waarbij de winnaar acht punten krijgt. De startopstelling voor de sprintrace wordt bepaald door een aparte kwalificatie, en de uitslag van de sprintrace heeft geen invloed meer op de startopstelling voor de race op zondag.

De puntenverdeling in de sprintrace is als volgt:

Positie Punten
1 8
2 7
3 6
4 5
5 4
6 3
7 2
8 1

De startopstelling voor de sprintrace wordt bepaald door een aparte kwalificatie. De coureurs krijgen een kans om een snelle ronde neer te zetten, waarbij de snelste tijd de poleposition bepaalt. De uitslag van de sprintrace heeft geen invloed meer op de startopstelling voor de race op zondag. Dit betekent dat de coureurs na de sprintrace op de posities blijven staan waarop ze gefinisht zijn.

Toekomst van de kwalificatie in de Formule 1

De kwalificatie in de Formule 1 blijft evolueren en er worden regelmatig aanpassingen gemaakt om de spanning en entertainmentwaarde te vergroten. De afgelopen jaren heeft de Formule 1 geëxperimenteerd met nieuwe formats en reglementen om de kwalificatie nog interessanter te maken.

De toekomst van de kwalificatie is altijd een onderwerp van discussie binnen de sport. Er zijn verschillende ideeën geopperd, zoals het toevoegen van een extra kwalificatieronde of het introduceren van sprintraces als onderdeel van de kwalificatie.

Daarnaast zijn er ook gesprekken geweest over het veranderen van de puntentelling tijdens de kwalificatie, om zo meer competitiviteit te creëren tussen de coureurs. Het doel is om de kwalificatie aantrekkelijker te maken voor zowel de coureurs als de fans, en de sport verder te laten groeien in de toekomst.

Gerelateerd nieuws

De rol van Aerodynamica in Formule 1: Meer dan alleen snelheid

Wanneer we de gloriërende wereld van Formule 1 nader beschouwen, is het...

Achter de schermen: De rol van een Formule 1 Team Strategist

Het succes van een Formule 1 team tijdens een grand prix hangt...

Hoe Formule 1 de wereld van motorsport beïnvloedt

De impact van Formule 1 op de motorsport wereld is onbetwistbaar. Als...

Formule 1’s grootste rivaliteiten: Verhalen die de sport vormden

Door de jaren heen heeft de Formule 1 zich niet alleen onderscheiden...

Formule 1’s meest onvergetelijke comebacks

De wereld van de Formule 1, een synoniem voor snelheid, precisie en...

De wetenschap achter F1 banden: grip, slijtage en strategie

In de wereld van de Formule 1 zijn banden veel meer dan...

Achter de schermen: Een dag in het leven van een F1 monteur

Wat gebeurt er achter de schermen van de glinsterende Formule 1-wereld? Dit...

De meest iconische races in de geschiedenis van Formule 1

Gedurende haar roemruchte geschiedenis heeft de F1 de wereld enkele legendarische Formule...