Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe de puntentelling in de Formule 1 werkt
Overig

Hoe de puntentelling in de Formule 1 werkt

754
Hoe de puntentelling in de Formule 1 werkt
Foto: Lukas Raich

De puntentelling in de Formule 1 is een essentieel onderdeel van de sport. Coureurs verdienen punten op basis van hun prestaties tijdens Grand Prix-weekenden, en dit bepaalt wie aan het einde van het seizoen wereldkampioen wordt.

Het huidige systeem, dat sinds 2010 wordt gebruikt, kent punten toe aan de top 10 finishers van elke race. De winnaar krijgt 25 punten, de tweede plaats krijgt 18 punten, en de derde plaats 15 punten. De overige posities in de top 10 krijgen respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt.

“Toen net voor de start van het 2019-seizoen bekend werd gemaakt dat er weer een punt voor de snelste ronde zou worden ingevoerd, kon dat niet op veel waardering rekenen van de Formule 1. Gedacht werd dat er niet hard om het ene punt gestreden zou worden, maar dat is toch regelmatig wel het geval geweest.”

Sinds 2019 is er ook een extra punt te verdienen voor de coureur die de snelste ronde rijdt, zolang hij in de top 10 eindigt. Dit maakt de strijd om de snelste ronde extra spannend aan het einde van de race, want dat ene punt kan het verschil maken in het kampioenschap.

PositiePunten
125
218
315
412
510
68
76
85
94
103
112
121

Veranderingen in het puntensysteem

Het puntensysteem is in de loop der jaren flink veranderd. Vóór 2010 kregen alleen de top 8 of zelfs top 6 finishers punten, afhankelijk van de tijdsperiode. Dit beperkte aantal betekende dat alleen de beste teams en coureurs kans maakten op punten.

In de beginjaren van de Formule 1, van 1950 tot 1959, kregen alleen de top 5 rijders punten. Vanaf 1960 werden de top 6 coureurs beloond. In 2003 werd het systeem aangepast om de dominantie van Michael Schumacher en Ferrari wat te temperen. Vanaf dat moment kregen de top 8 rijders punten, met een verdeling van 10-8-6-5-4-3-2-1.

Mclaren Lando Norris
Foto: Formula News Today

Het huidige systeem, ingevoerd in 2010, breidde het aantal puntenscorende posities verder uit naar de top 10, met een grotere kloof tussen de punten voor de eerste drie plaatsen. De bedoeling hiervan was om meer strijd te creëren, vooral voor de overwinning.

“Door meer rijders punten te geven en het verschil tussen de eerste drie posities groter te maken, zou er meer strijd ontstaan op de baan,” aldus de Formule 1-organisatie toen ze het nieuwe systeem introduceerden.

Deze verandering had direct effect. Er ontstonden intensere gevechten, niet alleen voor de podiumplaatsen, maar ook voor de posities daaronder.

Het grotere verschil tussen de punten voor de eerste en tweede plek (25 tegen 18) motiveert coureurs om voor de winst te gaan, in plaats van tevreden te zijn met een tweede plek.

Sprintraces en extra punten

In 2021 introduceerde de Formule 1 sprintraces, wat het puntensysteem een flinke boost gaf. In het begin kregen alleen de top 3 coureurs punten na zo’n korte race, maar dat werd al snel aangepast om meer coureurs een kans te geven op punten en om de strijd spannender te maken. Voor het seizoen 2024 staan er zes sprintweekenden op de planning:

  • China
  • Miami (VS)
  • Oostenrijk
  • Austin (VS)
  • Brazilië
  • Qatar

Tijdens deze sprintraces kunnen de coureurs in de top 8 punten verdienen volgens dit schema:

PositiePunten
18
27
36
45
54
63
72
81

Dit puntenstelsel zorgt ervoor dat de coureurs niet alleen tijdens de reguliere races, maar ook in de sprintraces voluit gaan, wat voor extra spektakel zorgt voor de fans.

Sergio Perez
Foto: F1 Unleashed

Naast de punten voor de race en de sprintraces is er nog een manier om een extra punt te verdienen: de snelste ronde van de race. Sinds 2019 krijgt de coureur die de snelste ronde rijdt een extra punt, mits hij in de top 10 eindigt.

Dit maakt de laatste fase van de race vaak extra spannend, zeker als de verschillen klein zijn.

“De herintroductie van het punt voor de snelste ronde heeft races veel strategischer gemaakt. Teams moeten nu afwegen of het de moeite waard is om voor dat extra punt te gaan, wat soms tot verrassende beslissingen leidt.”

Met deze combinatie van punten voor race-uitslagen, sprintraces en de snelste ronde, is het puntensysteem in de Formule 1 vrij complex, maar het maakt de sport ook dynamischer en zorgt ervoor dat elk aspect van de prestaties van de coureurs wordt beloond.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...