Lance Stroll heeft een geschat vermogen van $2,9 miljard, grotendeels afkomstig van zijn vader Lawrence Stroll. Dit maakt hem een van de rijkste coureurs in de Formule 1. Zijn vader, een modemagnaat met een fortuin van $3,2 miljard volgens Forbes, heeft aanzienlijk geïnvesteerd in Lance’s race carrière.
Lawrence Stroll kocht zich in 2018 in bij het Force India F1-team (nu Aston Martin) voor meer dan $100 miljoen en investeerde $235 miljoen in het sportwagenmerk Aston Martin in 2020. Lance’s weg naar de Formule 1 kostte naar schatting tussen de $70 en $80 miljoen, inclusief een $35 miljoen investering voor zijn zitje bij Williams in 2017.
Ter vergelijking, Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen en een van de best betaalde coureurs in de geschiedenis van de sport, heeft een geschat vermogen van ‘slechts’ enkele honderden miljoenen dollars. Max Verstappen, de huidige wereldkampioen, heeft ondanks zijn succes en lucratieve contracten nog lang niet het vermogen dat Stroll bezit.
Andere ‘rijke’ coureurs in de Formule 1 zijn vaak afkomstig uit welgestelde families, maar weinigen kunnen tippen aan het vermogen van de Strolls. Nikita Mazepin, wiens vader Dmitry ook miljardair is, kwam in de buurt, maar zijn F1-carrière was van korte duur.
Coureur | Geschat persoonlijk vermogen |
---|---|
Lance Stroll | $2,9 miljard |
Lewis Hamilton | Enkele honderden miljoenen |
Max Verstappen | Minder dan $100 miljoen |
Nikita Mazepin | Onbekend, vader miljardair |
Een kostbare entree bij Williams
Lance Stroll’s entree in de Formule 1 was geen goedkope aangelegenheid. Zijn vader, Lawrence Stroll, heeft diep in de buidel getast om zijn zoon’s droom waar te maken. Schattingen lopen uiteen, maar volgens Auto Motor und Sport heeft Lawrence tussen de $70 en $80 miljoen geïnvesteerd in Lance.
Deze astronomische som omvat niet alleen het $35 miljoen kostende zitje bij Williams voor het 2017 seizoen, maar ook een reeks andere investeringen. Lawrence kocht zich in bij het Formule 3-team Prema, waar Lance in 2016 kampioen werd. Daarnaast werd engineer Luca Baldisserri bij Williams geïnstalleerd om Lance’s ontwikkeling te begeleiden.
De jonge Stroll kreeg toegang tot middelen die voor andere coureurs onbereikbaar waren. Hij kon een beroep doen op Formule 1-engineers en Williams zette een speciale simulator voor hem op. In augustus 2016 begon een uitgebreid testprogramma met een Williams FW36 uit 2014, waarvoor Mercedes speciaal twee motoren prepareerde.
Lance reisde de wereld rond om te testen op circuits als Silverstone, Hungaroring, Monza, Red Bull Ring, Barcelona, Yas Marina, Circuit of the Americas en Sochi.
Hij werd bijgestaan door twintig man personeel van Williams en vijf engineers van Mercedes. Deze ongekende voorbereiding illustreert de financiële slagkracht die de familie Stroll inzette om Lance’s droom te realiseren.
Salaris van Stroll en vergelijking met andere coureurs
Lance Stroll verdient bij Aston Martin een jaarsalaris van ongeveer 2 miljoen dollar, wat hem tot een van de minder betaalde coureurs in de Formule 1 maakt. Dit bedrag steekt schril af tegen het salaris van zijn teamgenoot Fernando Alonso, die naar schatting 18 miljoen dollar per jaar ontvangt.
Stroll behoort daarmee tot de laagste verdieners, met alleen Logan Sargeant en Yuki Tsunoda die minder verdienen met elk 1 miljoen dollar per jaar.
Ter vergelijking: topverdieners Max Verstappen en Lewis Hamilton ontvangen respectievelijk 55 miljoen dollar per jaar. Stroll’s relatief lage salaris wordt mogelijk gecompenseerd door prestatie gerelateerde bonussen, hoewel specifieke details hierover niet bekend zijn.
de salarissen van enkele prominente coureurs:
Coureur | Team | Salaris (miljoen $) |
---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull | 55 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 55 |
Charles Leclerc | Ferrari | 34 |
Lando Norris | McLaren | 20 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 18 |
Sergio Perez | Red Bull | 14 |
Lance Stroll | Aston Martin | 2 |
Zijn zakelijke kant
De overname van Force India (nu Aston Martin) voor meer dan $100 miljoen in 2018 was een strategische zet. Het gaf niet alleen Lance een stabiel F1-zitje, maar positioneerde de familie Stroll ook als belangrijke spelers in de Formule 1.De investering van $235 miljoen in Aston Martin in 2020 versterkte deze positie verder.
Door het F1-team te koppelen aan het iconische Britse automerk, creëerde Lawrence Stroll een potentieel waardevolle synergie tussen autosport en luxe automobielen.
Deze zakelijke benadering van de Formule 1 is niet uniek voor de Strolls. Veel teameigenaren zien de sport als een combinatie van passie en investering. Wat de situatie van de Strolls bijzonder maakt, is de directe link tussen eigenaarschap en een rijdende zoon.
Lawrence Stroll’s achtergrond in de modewereld, waar hij succesvol investeerde in merken als Ralph Lauren en Tommy Hilfiger, komt nu van pas in de Formule 1. Zijn vermogen om merken op te bouwen en te promoten wordt nu toegepast op Aston Martin’s F1-team.
Deze aanpak heeft geleid tot aanzienlijke investeringen in het team, waaronder een nieuwe fabriek en het aantrekken van toptalent zoals Fernando Alonso. Het doel is duidelijk: Aston Martin positioneren als een topteam in de Formule 1, met Lance Stroll als een van de gezichten van het merk.
Sponsordeals en partnerships in de Formule 1
Een van de meest opvallende partnerships is die met Bell Helmets. Dit merk heeft Stroll al sinds zijn vroege racedagen ondersteund en is met hem meegegroeid naar de Formule 1. De helmen van Stroll worden exclusief door Bell ontworpen, wat de nauwe samenwerking tussen de coureur en het merk onderstreept.
Tag Heuer, het bekende Zwitserse horlogemerk, is een andere prominente sponsor van Stroll. Deze samenwerking past perfect bij het luxe en prestatiegerichte imago van de Formule 1, en versterkt Stroll’s positie als een van de meer gefortuneerde coureurs op de grid.
Richard Mille, een high-end horlogemerk dat bekend staat om zijn technisch geavanceerde en exclusieve timepieces, is eveneens een belangrijke partner van Stroll.
In 2017 sloot Stroll een partnership met Canada Life, een verzekeringsmaatschappij gevestigd in Winnipeg, Manitoba. Deze deal werd aangekondigd aan de vooravond van de Canadese Grand Prix van dat jaar, wat de timing en relevantie van de samenwerking onderstreept.
Persoonlijke merkdeals en unieke campagnes
Naast zijn reguliere sponsordeals, heeft Lance Stroll ook deelgenomen aan unieke campagnes en persoonlijke merkdeals die zijn profiel verder hebben verhoogd.Een opmerkelijk voorbeeld hiervan is de samenwerking met Socios.com in februari 2022.
Tijdens deze campagne werd een exacte replica van Stroll’s helm, gedragen tijdens de Amerikaanse Grand Prix van 2021, verloot. De helm was persoonlijk gesigneerd door Stroll, wat de exclusiviteit en waarde ervan verhoogde. Deze actie werd aangekondigd via het officiële Twitter-account van Socios.com.
Aspect | Lance Stroll | Gemiddelde F1-coureur |
---|---|---|
Nettowaarde 2023 | $50 miljoen | Varieert sterk |
Groei sinds 2013 | >700% | Gegevens niet beschikbaar |
Aantal grote sponsordeals | 3+ (Bell, Tag Heuer, Richard Mille) | Varieert |
Familieconnecties in F1 | Zeer sterk (vader teameigenaar) | Meestal minder direct |
Stroll’s partnership met JCB, een Britse fabrikant van bouwmachines, begon tijdens zijn tijd bij Williams Racing en is sindsdien voortgezet. Als onderdeel van deze deal verschijnt Stroll in advertenties voor JCB en heeft hij The JCB Academy bezocht, een instelling gespecialiseerd in technische en zakelijke kwalificaties.
Een andere interessante samenwerking is die met Bombardier, de Canadese multinational gespecialiseerd in vliegtuigen en treinen. In 2017 tekende Bombardier een eenmalige partnershipovereenkomst met het Williams-team, waarbij het logo van Bombardier op Stroll’s helm te zien was.
Deze deal gaf Bombardier de mogelijkheid om haar bereik naar een wereldwijd klantenbestand te vergroten.