Tijdens het Emilia-Romagna evenement kwam Ferrari aan met hun eerste grote upgradepakket van het seizoen, wat veel aandacht trok. Ondanks dat Ferrari de snelste was tijdens de vrijdagtraining, moesten ze in zowel de kwalificatie als de race de meerdere erkennen in Red Bull en McLaren. Ferrari-teambaas Fred Vasseur was ervan overtuigd dat “als we 1-2 doen in de kwalificatie, we 1-2 doen in de race”. Charles Leclerc vond echter dat “het race tempo behoorlijk sterk was – we misten alleen in de kwalificatie”.
Problemen tijdens de kwalificatie
Leclerc eindigde als vierde in de kwalificatie, achter Max Verstappen en de McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris. Hij gaf aan dat het grootste verbeterpunt voor hem in het eerste sector lag tijdens de kwalificatie. Dit probleem had volgens hem te maken met de voorbereiding van de banden voor de kwalificatierondes. Na de race gaf Leclerc aan dat het probleem zat in de afstelling van de elektrische energie die het team gebruikte, wat cruciaal was op een circuit waar topsnelheid belangrijk is. “Om de een of andere reden hadden we een iets andere vermogensstrategie vergeleken met McLaren en Red Bull,” zei Leclerc. “We verloren alles op weg naar bocht 2.”
Verschillende strategieën en snelheidsvergelijkingen
Vasseur beaamde dat er een probleem was tijdens de kwalificatie, maar dat dit vooral kwam doordat Verstappen een slipstream had van Nico Hulkenberg’s Haas. De gegevens laten zien dat Leclerc bijna 6,2 mph langzamer was in topsnelheid vergeleken met Verstappen tijdens hun snelste ronde in de kwalificatie. In vergelijking met de McLaren-coureurs was Leclerc 2,5 mph langzamer aan het begin van de ronde en 2 mph in topsnelheid.
Vergelijking met eerdere races
Tijdens de kwalificatie in Miami was er ook een verschil in snelheden tussen Leclerc en Verstappen. Leclerc was daar 1,2 mph langzamer aan het begin van de ronde en 3,2 mph langzamer in topsnelheid. In China, Japan, Australië, Jeddah en Bahrein was er eveneens sprake van een snelheidsverschil tussen Leclerc en Verstappen. De gegevens tonen aan dat Sainz, de andere Ferrari-coureur, over het algemeen dezelfde snelheden haalt als Leclerc, hoewel er in Miami en Bahrein uitzonderingen waren waarbij Sainz sneller was.
Invloed van bandentemperatuur en aerodynamica
Andere factoren die meespelen in deze gegevens zijn onder andere het op temperatuur krijgen van de banden, wat Leclerc bij de start van het seizoen moeilijk vond. Ook de aerodynamische efficiëntie van de Red Bull en hun sterke DRS-systeem spelen een rol. De slipstream van auto’s die voor hen rijden, kan ook invloed hebben op de snelheden.
De gegevens tonen aan dat er over het algemeen een klein snelheidsverschil is tussen de Red Bull en Ferrari auto’s, waarbij Red Bull meestal een hogere topsnelheid haalt. Vasseur heeft beloofd om waar mogelijk veranderingen aan te brengen via software-updates om dit probleem aan te pakken. Gelukkig voor Ferrari is de kracht van de motor minder belangrijk tijdens de komende race in Monaco, waar de nadruk ligt op technische rijvaardigheden op de smalle straten van Leclerc’s thuisstad.