In Noord- en Zuid-Amerika wordt de verlenging van Sergio Perez’s contract bij Red Bull Racing gevierd, maar in Europa heerst er veel onbegrip onder analisten en fans. Terwijl de Mexicaan opnieuw in een vormcrisis lijkt te zitten, heeft Red Bull toch besloten om hem vast te leggen voor het seizoen van 2025 en zelfs 2026. “Waarom in godsnaam?” vragen velen zich af. Ralf Schumacher denkt dat hij een idee heeft.
Financiële overwegingen en teamdynamiek
In een video van Formel1.de beweert de voormalige coureur te hebben gehoord dat Christian Horner niet tevreden is met alle talenten in het Red Bull Junior Team. Volgens de Duitser heeft de teambaas van Red Bull ook geen vertrouwen in Yuki Tsunoda, die geen kans heeft gekregen om door te stromen naar het hoofdteam. Liam Lawson – die Daniel Ricciardo voor een paar GP’s in ’23 goed verving – lijkt ook niet in een goede positie te verkeren.
Schumacher stelt dat de contractverlenging van Perez voor financiële redenen is, omdat Max Verstappen relatief duur is en Perez veel geld inbrengt dankzij zijn sponsors. “Nu ligt de bal bij Red Bull. Ze moeten nu leveren en dat brengt ons bij Montreal. Met de huidige auto kan Perez niet presteren zoals hij vorig jaar deed. Ik ben benieuwd, want ook in Montreal verwacht ik weer een spannende race tussen Max Verstappen en de rest van het veld.”
Het salaris van Verstappen en de rol van sponsors
Hoeveel Max Verstappen verdient, is onbekend. Hij wordt naar verluidt gezien als de absolute grootverdiener in de Formule 1. Hoewel Perez geen ‘pay driver’ is, dragen zijn persoonlijke sponsors – zoals de zeer vermogende Carlos Sim – elk jaar aanzienlijk bij.
Het salaris van Max Verstappen bij Red Bull Racing is astronomisch hoog en bedraagt minimaal €41 miljoen per jaar aan basissalaris, met bonussen voor overwinningen en titels die dit bedrag in 2023 opliepen tot meer dan €64 miljoen. Dit enorme salaris is één van de redenen waarom Red Bull de Mexicaanse coureur Sergio Perez tot eind 2026 heeft vastgelegd. Perez brengt namelijk veel persoonlijke sponsoren mee zoals Disney, Telcel, Mobil, Claro, Nescafé en KitKat, die miljoenen euro’s aan sponsorgelden opleveren voor het team.
Deze inkomsten helpen Red Bull om het exorbitante salaris van Verstappen te kunnen bekostigen. Hoewel Perez zelf geen zogenaamde ‘pay driver’ is die zijn stoeltje koopt, compenseert hij met zijn sponsorinkomsten dus deels het astronomische salaris dat Verstappen ontvangt.