Overtreding DRS-afstand ontdekt
Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA dat de DRS-opening op beide Haas-auto’s groter was dan de maximaal toegestane opening van 85 mm. Dit werd doorverwezen naar de stewards, die de gebruikelijke straf van diskwalificatie voor beide auto’s bevestigden.
Haas, net als zijn concurrenten, had een nieuwe specificatie achtervleugel naar Monaco gebracht om te voldoen aan de hoge downforce-eisen van het circuit. Het team legde uit dat het een fout had gemaakt met zijn nieuwe vleugel, die anders moest worden ingesteld om aan de regels te voldoen, en erkende zijn verantwoordelijkheid voor de fout.
Technische uitleg van de fout
De stewards schreven in bijna identieke verklaringen voor beide auto’s dat het team uitlegde dat dit het gevolg was van een onbedoelde fout bij het instellen van de vleugelopening. De nieuwe vleugel werd voor het eerst in Monaco gebruikt. Bij het oude ontwerp werd de grootste opening gemeten vanaf het midden van de vleugel, terwijl bij het nieuwe ontwerp de grootste opening zich aan de uiteinden van de vleugel bevond. Het team had zijn monteurs niet getraind om de opening volgens het nieuwe ontwerp in te stellen, wat resulteerde in de niet-naleving.
Het team gaf aan dat er geen prestatievoordeel werd behaald door de overtreding, maar artikel 1.3.3 van de International Sporting Code maakt duidelijk dat dit irrelevant is. Het team was openhartig in het erkennen van zijn fout.
Vergelijkbare straf in het verleden
Lewis Hamilton werd gestraft voor een soortgelijk probleem tijdens de sprintracekwalificatie van de Braziliaanse Grand Prix in 2021, wat ertoe leidde dat de Mercedes-coureur zijn polepositie verloor en naar de laatste plaats op de startgrid werd gedegradeerd.
Reacties van de coureurs
Op zaterdag kwalificeerde Magnussen zich als 15e in Q2 nadat hij werd gevraagd zijn laatste snelle ronde af te breken, tot grote ergernis van de Deen. Hulkenberg deed het iets beter met een 12e plaats, maar moest ook eerder naar de stewards voor het hinderen van de Alpine van Esteban Ocon in Q2. Hij legde uit dat zijn radiocommunicatiesysteem niet werkte, waardoor hij zich niet bewust was van Ocon’s nadering.
De stewards besloten geen verdere actie te ondernemen omdat ze meerdere meldingen hadden ontvangen van radioproblemen bij verschillende teams en omdat Ocon aangaf dat hij niet significant werd gehinderd.