Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels
F1 teams

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

45
Foto: F1Briefings
Haas Team

Overtreding DRS-afstand ontdekt

Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA dat de DRS-opening op beide Haas-auto’s groter was dan de maximaal toegestane opening van 85 mm. Dit werd doorverwezen naar de stewards, die de gebruikelijke straf van diskwalificatie voor beide auto’s bevestigden.

Haas, net als zijn concurrenten, had een nieuwe specificatie achtervleugel naar Monaco gebracht om te voldoen aan de hoge downforce-eisen van het circuit. Het team legde uit dat het een fout had gemaakt met zijn nieuwe vleugel, die anders moest worden ingesteld om aan de regels te voldoen, en erkende zijn verantwoordelijkheid voor de fout.

Technische uitleg van de fout

De stewards schreven in bijna identieke verklaringen voor beide auto’s dat het team uitlegde dat dit het gevolg was van een onbedoelde fout bij het instellen van de vleugelopening. De nieuwe vleugel werd voor het eerst in Monaco gebruikt. Bij het oude ontwerp werd de grootste opening gemeten vanaf het midden van de vleugel, terwijl bij het nieuwe ontwerp de grootste opening zich aan de uiteinden van de vleugel bevond. Het team had zijn monteurs niet getraind om de opening volgens het nieuwe ontwerp in te stellen, wat resulteerde in de niet-naleving.

Het team gaf aan dat er geen prestatievoordeel werd behaald door de overtreding, maar artikel 1.3.3 van de International Sporting Code maakt duidelijk dat dit irrelevant is. Het team was openhartig in het erkennen van zijn fout.

Vergelijkbare straf in het verleden

Lewis Hamilton werd gestraft voor een soortgelijk probleem tijdens de sprintracekwalificatie van de Braziliaanse Grand Prix in 2021, wat ertoe leidde dat de Mercedes-coureur zijn polepositie verloor en naar de laatste plaats op de startgrid werd gedegradeerd.

Reacties van de coureurs

Op zaterdag kwalificeerde Magnussen zich als 15e in Q2 nadat hij werd gevraagd zijn laatste snelle ronde af te breken, tot grote ergernis van de Deen. Hulkenberg deed het iets beter met een 12e plaats, maar moest ook eerder naar de stewards voor het hinderen van de Alpine van Esteban Ocon in Q2. Hij legde uit dat zijn radiocommunicatiesysteem niet werkte, waardoor hij zich niet bewust was van Ocon’s nadering.

De stewards besloten geen verdere actie te ondernemen omdat ze meerdere meldingen hadden ontvangen van radioproblemen bij verschillende teams en omdat Ocon aangaf dat hij niet significant werd gehinderd.

Gerelateerd nieuws

Leclerc hoopt op uitdaging in Catalonië met ‘rijdbare en snellere’ Ferrari

De opgewaardeerde Ferrari heeft het potentieel om het iconische Italiaanse team zijn...

Red Bull: Kerb oplossing zetten aero voordelen niet op het spel

Uitdagingen met de ophanging van de RB20 Het team uit Milton Keynes...

Ferrari’s teambaas voelt zich bedreigd door McLaren

Ferrari’s teleurstellend weekend in Canada Ferrari had een rampzalig weekend in Canada,...

Mercedes moet zichzelf heruitvinden, zegt Toto Wolff

Mercedes, een dominante kracht in de Formule 1 gedurende het afgelopen decennium,...

Ferrari’s reactie op de rampzalige Grand Prix van Canada: “Alles ging mis”

Problemen tijdens de kwalificatie De Scuderia Ferrari werd door verschillende rivalen gezien...

Mercedes klaar voor Spaanse GP met nieuwe vloer na succes van nieuwe voorvleugel

Mercedes heeft het meest competitieve weekend van het jaar achter de rug...

In welk jaar gaat audi zijn entree maken in de formule 1?

Audi gaat zijn entree maken in de Formule 1 in het jaar...

Verontrustende boodschap in Alpines F1-herstelplan

De recente aankondiging van Alpine om aan het einde van het seizoen...