Mercedes heeft het meest competitieve weekend van het jaar achter de rug in Montreal, waar George Russell de pole position behaalde en als derde eindigde. Hoewel dit resultaat goed was, was het waarschijnlijk niet zo goed als het team had gehoopt, gezien de sterke prestaties van hun W15 gedurende verschillende momenten van het weekend.
Een nieuwe voorvleugel die Mercedes introduceerde om een recente upgrade te complementeren, lijkt de balanskenmerken van de auto te hebben getransformeerd en suggereert dat het team eindelijk de geheimen van de huidige grondeffecten begint te ontrafelen.
Vooruitgang in het team
Met plannen voor meer ontwikkelingen, waaronder een nieuwe vloer voor de volgende race in Spanje, gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff toe dat er een gevoel is dat het team eindelijk vooruitgang boekt. “Ik denk zeker dat we sinds Imola de juiste stappen hebben gezet en onderdelen op de auto hebben gezet die werken, iets waar we de afgelopen jaren moeite mee hadden,” zei hij.
“Nu lijken we elke week prestatie toe te voegen en we hebben ook nieuwe onderdelen die naar Barcelona komen en ons zouden moeten helpen. Dus ik hoop echt dat we deze positieve lijn kunnen voortzetten.”
Verbeteringen aan de auto
Hoewel de vooruitgang die Mercedes heeft geboekt grotendeels wordt toegeschreven aan een nieuwe filosofie van de voorvleugel, zegt Wolff dat de verbeteringen aan de auto veel meer omvatten. Hij voegt toe dat de vooruitgang is geholpen door een reeks veranderingen en een verbeterd begrip van stromingsstructuren, wat helpt om te ontsluiten wat nodig is.
Soms, wanneer je een zeer zichtbaar onderdeel zoals een carrosserie of voorvleugel meebrengt, wordt dat meestal gezien als de verandering die de prestatie heeft verbeterd,” zei hij. “Maar de waarheid is dat we de afgelopen drie races zoveel nieuwe onderdelen hebben meegebracht, zichtbaar en onzichtbaar voor het oog, die milliseconden aan meer prestatie hebben bijgedragen.”
Toekomstige upgrades cruciaal
Technisch consultant Gary Anderson bekritiseerde enkele aspecten van de Mercedes-upgrades, zoals de agressieve camber van de binnenste voorvleugelsectie en de grote slotgap. Hij suggereerde dat Mercedes nog steeds de juiste ontwikkelingsrichting mist. Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukte dat de aankomende upgrades cruciaal zullen zijn om te bepalen of ze de problemen met de W15 kunnen oplossen en mogelijk zelfs de richting voor 2025 zullen bepalen.
De fabriek werkt op volle toeren om nieuwe onderdelen te produceren. Lewis Hamilton erkende de intense concurrentie vooraan en benadrukte het belang van een sterk ontwikkelingstempo om bij te blijven. Hoewel de recente upgrades kleine verbeteringen opleverden, blijft Mercedes worstelen om de topsnelheid te evenaren van teams als Red Bull en Ferrari.
Resultaten en vooruitzichten
Russell’s snelheid tijdens de Canadese GP bracht hem op sommige momenten op gelijke hoogte met Red Bull en McLaren voor de overwinning, maar een paar fouten bleken kostbaar en zorgden ervoor dat hij terugviel. Hoewel er een gevoel van teleurstelling was over het eindresultaat, met beide Mercedes-coureurs ontevreden over hun prestaties, zei Wolff dat de negatieve gevoelens eigenlijk een teken zijn van hoe ver het team is gekomen. “Ik denk dat als je als derde en vierde eindigt waar we vandaan komen, het een positieve race is,” zei hij.
“Derde en vierde is veel beter dan we eerder hadden in de laatste paar races. Dus dat is goed. Maar ik denk dat beide coureurs zagen dat er meer was omdat we misschien een of twee posities hadden kunnen winnen, en daarom overheerst er een soort negatief sentiment. Maar als je ze voor het weekend derde en vierde had gegeven, zouden ze het waarschijnlijk hebben aangenomen.”
Gevraagd na de race of hij dacht dat Mercedes een auto had om te winnen, zei Wolff: “Misschien hebben we een paar minuten ervan gedroomd, maar in werkelijkheid waarschijnlijk niet.”