Mercedes, een dominante kracht in de Formule 1 gedurende het afgelopen decennium, staat voor nieuwe uitdagingen. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft benadrukt dat het team zichzelf moet heruitvinden om weer competitief te zijn. De recente prestaties van het team hebben aangetoond dat er dringende veranderingen nodig zijn om de concurrentie bij te benen en opnieuw races te winnen.
In het seizoen 2023 werd duidelijk dat Mercedes achterliep op teams zoals Red Bull en Ferrari. Dit werd vooral duidelijk tijdens de races in Monaco en Spanje, waar de prestaties van Mercedes ver onder de verwachtingen bleven. Wolff erkent dat er fundamentele problemen zijn met de auto en dat een volledige herziening van het ontwerp en de strategie noodzakelijk is.
Technische problemen en oplossingen
Een van de belangrijkste technische problemen waarmee Mercedes te kampen heeft, is het gebrek aan snelheid op rechte stukken. Dit probleem heeft meerdere oorzaken, waaronder de aerodynamische efficiëntie en de kracht van de motor. Wolff heeft aangegeven dat het team hard werkt aan verbeteringen in deze gebieden, maar dat het tijd zal kosten voordat de resultaten zichtbaar zijn op de baan.
Daarnaast speelt de ophanging van de auto een cruciale rol. De huidige configuratie zorgt voor instabiliteit bij hoge snelheden, wat leidt tot verminderde prestaties in bochten. Mercedes’ ingenieurs werken aan een nieuwe ophangingsconfiguratie die beter past bij de aerodynamische eigenschappen van de auto en de rijstijl van hun coureurs.
Het team en de toekomst
Toto Wolff heeft ook uitgesproken dat het team zich moet aanpassen aan de veranderende dynamiek binnen de Formule 1. Dit betekent niet alleen technische aanpassingen, maar ook veranderingen in de manier waarop het team opereert en samenwerkt. Wolff benadrukt het belang van innovatie en flexibiliteit om snel te kunnen reageren op de evoluerende regels en technologieën in de sport.
Wat betreft de coureurs, heeft Mercedes recentelijk besloten om geen interesse te tonen in Carlos Sainz, ondanks geruchten over een mogelijke transfer. Wolff heeft duidelijk gemaakt dat het team vertrouwen heeft in de huidige coureurs, Lewis Hamilton en George Russell, en dat zij de sleutel zijn tot het toekomstige succes van Mercedes.
Zoektocht naar een nieuwe coureur
Mercedes heeft nog geen beslissing genomen over wie de tweede coureur naast George Russell zal zijn voor het Formule 1-seizoen van 2025. Teambaas Toto Wolff heeft aangekondigd dat de keuze pas in het najaar van 2024 zal worden gemaakt. De Oostenrijkse teambaas heeft bevestigd dat Carlos Sainz niet in aanmerking komt voor de vrije stoeltje bij Mercedes.
De meest logische optie is Andrea Kimi Antonelli, die dit jaar debuteert in de Formule 2 en wordt gezien als het grootste racetalent sinds Max Verstappen. Mercedes zou hem in 2025 al kunnen laten rijden om ervaring op te doen, maar het nadeel is dat hij dan in 2026 met de nieuwe reglementen weer helemaal opnieuw moet beginnen. Frederik Vesti is een andere optie als jong talent.
Als Mercedes van mening is dat een jonge coureur in 2025 nog niet logisch is, kan het kiezen voor een tussenoptie. Carlos Sainz, die uitstekend presteert in 2024, lijkt dan de meest voor de hand liggende keuze. Hij zou naast Russell kunnen rijden in 2025 en 2026, terwijl Antonelli nog een jaar F2 rijdt en in 2026 bij Williams kan wennen aan de nieuwe F1-auto’s. Andere opties zijn Nico Hulkenberg, Esteban Ocon en Pierre Gasly.
Volgens Jacques Villeneuve speelt Wolff’s ego een grote rol bij de keuze van de nieuwe coureur. Mercedes heeft de keuze tussen een jonge, opkomende coureur of een ervaren rijder om naast Russell te zetten. Het team neemt de tijd om een weloverwogen beslissing te nemen en laat zich niet verleiden tot overhaaste keuzes. De prioriteit lijkt te liggen bij een coureur die het team op de lange termijn kan dienen