Uitdagingen met de ophanging van de RB20
Het team uit Milton Keynes heeft twee uitdagende races achter de rug in Monaco en Montreal, waarbij hun 2024-auto niet bijzonder comfortabel bleek te zijn op kerbs en hobbels. Het probleem heeft te maken met het aerodynamische platform van de RB20, dat stuggere ophangingsinstellingen vereist die niet veel versoepeld kunnen worden zonder verlies van downforce. Red Bull werkt aan een oplossing die een beter totaalpakket zal leveren, maar dit zal enige tijd in beslag nemen.
Teambaas Christian Horner is van mening dat de oplossing die uiteindelijk wordt geïmplementeerd de RB20 nog steeds in staat zal stellen zijn sterke punten te tonen. Er waren al bemoedigende signalen van vooruitgang in de manier waarop Red Bull zo snel was in het laatste sector van Montreal, inclusief de laatste chicane met hoge kerbs. Ondanks de stugge ophanging bleef de auto competitief in sector drie, wat aantoont dat er prestatiepotentieel is dat kan worden vrijgemaakt.
Verstappen’s zorgen en optimisme
Max Verstappen klaagde over de teamradio tijdens de Grand Prix van Canada over zijn ophanging die “vergrendeld” aanvoelde. Volgens Horner verwees Verstappen naar de stugge ophanging van de auto en de toenemende snelheid naarmate het circuit opdroogde, wat leidde tot meer gebruik van kerbs. Verstappen deelde Horner’s optimisme over het oplossen van de problemen zonder de sterke punten van de RB20 te schaden. Hij benadrukte echter dat de natte race in Montreal betekende dat de meeste coureurs de kerbs vermeden, wat de problemen verdoezelde.
Toekomstige verbeteringen en verwachtingen
Red Bull heeft al langere tijd problemen met het rijden over kerbstones en hobbels. Dit werd duidelijk tijdens de Grand Prix van Monaco, waar Max Verstappen veel last had van gestuiter en slechts zesde werd. Verstappen geeft toe dat het een fundamenteel probleem is dat sinds de introductie van de nieuwe reglementen in 2022 speelt, maar nog niet is opgelost.
Voor de Grand Prix van Canada dit weekend verwacht Verstappen nog steeds problemen met de kerbstones. Lando Norris van McLaren voorspelt dat Ferrari de favoriet is en niet Red Bull, vanwege de gevoeligheid van de RB20 voor kerbstones. Verstappen blijft kalm en zegt dat het team weet dat ze moeten verbeteren, maar dat het geen nieuwe situatie is. Als andere teams dichterbij komen, worden de problemen duidelijker.
Verstappen gelooft dat het probleem opgelost kan worden zonder andere onderdelen van de auto te beïnvloeden. Hij erkent dat het momenteel een grote prestatiebeperking is en dat het team hard werkt om het op te lossen. De wereldkampioen kijkt ook uit naar circuits waar kerbs en hobbels minder een rol spelen, wat mogelijk gunstiger is voor de RB20.