Ferrari’s prestaties in recente races
Ferrari heeft een teleurstellend weekend achter de rug in Canada, maar in Imola en vooral in Monaco presteerde de Scuderia goed. Op de straten van Monte Carlo wist Charles Leclerc overtuigend te winnen, maar de race in het Prinsdom wordt natuurlijk niet verreden op een ‘normaal’ circuit. Daarom stelt de Monegask dat er nog steeds dingen zijn die verbeterd kunnen worden op normale circuits.
Tijdens de Grand Prix van Monaco was het duidelijk dat Ferrari stappen had gezet, wat bleek uit Leclerc’s overwinning in zijn thuisrace. Alleen McLaren kwam echt dicht bij de Scuderia op de straten van Monte Carlo, maar Oscar Piastri, die achter Leclerc finishte, kon in het Prinsdom geen inhaalpoging wagen.
Zwakke punten van Ferrari volgens Leclerc
Toch is niet alles positief voor Ferrari. In Canada had de Scuderia een rampzalig weekend. Voorafgaand aan dat raceweekend sprak Leclerc daarom over de zwakke punten op normale circuits: “Ik geloof nog steeds dat een van onze zwakke punten de lange, langzame bochten zijn. We hebben daar behoorlijk mee geworsteld in China en dit is nog steeds een gebied waar we aan moeten werken met de auto’s. Dus ik zou zeggen dat dit het belangrijkste probleem is om aan te pakken.”
Leclerc vervolgde dat er nog steeds een kloof is met de concurrentie en dat er meer veranderingen moeten worden aangebracht: “Het zijn veel kleine details die samen het verschil maken. Natuurlijk zou een nieuw pakket met wat meer downforce en wat minder drag, wat volkomen duidelijk is, genoeg zijn om de kloof te dichten. Uiteindelijk hebben we het over twee en een halve tienden in de slechtste scenario’s, wat echt weinig is als het om honderdsten per bocht gaat.
We moeten naar elk detail kijken en door gewoon ons eigen pakket te optimaliseren, kun je al een tiende winnen, wat de helft van die kloof is. Ik denk dat er veel kleine details zijn die we samen moeten voegen, maar als ik er één moet kiezen, zijn het de lange, langzame bochten.”
Ferrari heeft dus nog een lange weg te gaan om de concurrentie volledig bij te benen, maar Leclerc ziet zeker mogelijkheden voor verbetering. Door te focussen op specifieke zwakke punten en aandacht te besteden aan de kleinste details, hoopt het team de kloof met de topteams te dichten en consequent beter te presteren op alle soorten circuits.
Fred Vasseur en Carlos Sainz
Carlos Sainz en Fred Vasseur zijn het erover eens dat Ferrari op alle gebieden moet blijven verbeteren om de achterstand op Red Bull te verkleinen. Hoewel de teamspirit en passie aanwezig zijn, beseft Vasseur dat de mentaliteit van nooit tevreden zijn en altijd voor het hogere gaan cruciaal is.
Vasseur erkent dat het verschil met Red Bull slechts om enkele honderdsten van een seconde gaat. Daarom moet Ferrari zich constant blijven verbeteren, zowel op technisch vlak als in de teamopbouw en mentaliteit. Volgens Vasseur is het niet zozeer een kwestie van ontbrekende onderdelen, maar meer een kwestie van de juiste instelling. De faciliteiten en begroting zijn in orde, maar het team moet blijven streven naar perfectie.
Sainz deelt deze mening en benadrukt dat Ferrari een project moet zijn waar hij kan winnen en zo snel mogelijk kan meestrijden aan de voorhoede. Hij zoekt stabiliteit en een sterke teamopbouw, waarbij iedereen elkaar begrijpt en op één lijn zit. Alleen op die manier kan Ferrari de achterstand op Red Bull overbruggen. Vasseur werkt hard aan het creëren van de juiste mentaliteit binnen het team.
Hij wil nieuwe mensen aantrekken en het team op sommige gebieden versterken om de prestaties te verbeteren. Daarnaast is het zijn taak om een gezonde rivaliteit tussen Sainz en Leclerc te behouden, zonder dat dit ten koste gaat van de teamdoelstellingen. Hoewel de details van de technische verbeteringen niet bekend zijn, is duidelijk dat Ferrari op alle fronten moet blijven werken om de kloof met Red Bull te dichten.