Voor jaren heeft McLaren geworsteld met grip in lange, langzame bochten, gecombineerd met een gebrek aan aerodynamische efficiëntie, wat hun topsnelheden verminderde. De veelgeprezen upgrades in 2023 in Oostenrijk en Singapore voegden veel prestaties toe in de snelle secties, waardoor het misschien wel de op één na beste auto op de grid werd op bepaalde circuits zoals Qatar.
Verbeteringen en uitdagingen in Miami
Zelfs dit jaar leken de zwakheden grotendeels behouden te blijven tot het eerste upgradepakket in Miami, waar Lando Norris zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde. Met een volledig geüpgradede auto voor Norris en gedeeltelijke upgrades voor Oscar Piastri, maar Ferrari nog zonder nieuwe specificaties, was McLaren snel in de weinige high-downforce bochten, terwijl Ferrari nog steeds de koning was qua tractie uit langzame bochten.
Carlos Sainz van Ferrari was ook het snelst uit de bochten in Imola, maar zowel hij als Charles Leclerc verloren veel tijd op de rechte stukken aan de Red Bulls en McLarens vanwege een verkeerde energiedistributiestrategie.
Prestaties in Monaco en verwachtingen voor Canada
Hoewel Ferrari het snelst was in Monaco, hield McLaren goed stand in enkele langzame secties en was zelfs sneller dan polesitter Leclerc door de haarspeldbocht en de chicane. “Het lijkt erop dat de auto die we naar Miami brachten goed presteert op lage snelheid, bijna meer dan we hadden verwacht,” zei teambaas Andrea Stella. Canada zal misschien de beste test zijn om te zien of McLaren zijn doelen heeft bereikt, gezien de vele langzame bochten en lange rechte stukken waar efficiënte aerodynamica cruciaal is.
Vooruitblik op de race in Canada
Lando Norris was voorzichtig over de vooruitzichten van het team in Canada, met de hoge tractie en rijgedragseisen van het Circuit Gilles Villeneuve die waarschijnlijk in het voordeel zullen zijn van Ferrari. “Onze auto heeft goed gepresteerd op verschillende soorten circuits, maar we weten dat we misschien hard moeten werken in Canada,” voegde Norris toe.
Stella waarschuwde echter dat McLaren nog steeds “werk te doen” heeft over kerbs en hobbels, zelfs als het opnieuw geasfalteerde circuit van Montreal iets gladder zou moeten zijn dan vroeger.
Fundamentele ontwikkeling nodig
Stella legde uit dat fundamentele ontwikkeling nodig is in plaats van simpelweg aanpassingen aan wat nu beschikbaar is in de auto. “We spelen duidelijk met de setup, maar we lijken niet dezelfde rij- en kerbprestaties te kunnen bereiken als sommige andere auto’s,” legde hij uit. “Onze bestuurders zijn behoorlijk vocaal dat sommige andere auto’s met meer vertrouwen over kerbs kunnen rijden.”
Stella was er echter van overtuigd dat het team niet zijn prestaties op hoge downforce heeft opgeofferd om de prestaties op lage snelheid te verbeteren. De komende races in Barcelona en Spielberg zullen de echte test zijn hiervan. “Het is een doel van onze ontwikkeling om ervoor te zorgen dat we geen sterke punten van de auto compromitteren omdat we andere kenmerken nastreven,” zei hij.
In 2023 was de Canadese Grand Prix de laatste race van de “oude” McLaren voordat de game-changing upgrades doorgevoerd werden voor de volgende race in Oostenrijk. Twaalf maanden later heeft het team vooruitgang geboekt en zullen ze ontdekken of ze echt een allround pakket hebben op een van hun historisch zwakste layouts.