De voortdurende frustraties van Mercedes
Toto Wolff’s analyse na de race begint nogal bekend te klinken. Na elk raceweekend is er een patroon: een moment van reflectie gevolgd door teleurstelling en enige frustratie, omdat de nieuwste set upgrades er niet in geslaagd is het gat met Red Bull, Ferrari en zelfs haar motor klanten, McLaren, te dichten. Terwijl al deze teams de afgelopen drie races hebben gewonnen, is Mercedes sinds George Russell’s overwinning in de Braziliaanse GP van 2022 zonder overwinning – een reeks die al 569 dagen duurt.
De ondenkbare situatie voor Mercedes
De mislukking van Mercedes om te winnen leek bijna ondenkbaar toen Lewis Hamilton de laatste van zijn zeven overwinningen in Canada behaalde in 2019. Maar nu de F1 dit weekend naar Montreal gaat, is er een onheilspellend gevoel dat Wolff’s herhalende beoordeling zonder juiste controle eindelijk zijn loop heeft gehad. In Imola sprak hij zelfverzekerd over het leren van de fouten uit het verleden; de neiging om heen en weer te schommelen tussen ontwerpconcepten had voorkomen dat het team dezelfde opwaartse lijn als zijn rivalen kon volgen.
De nieuwe aanpak en hoop op succes
Nu was hij ervan overtuigd dat Mercedes een winnende formule had gevonden in de vorm van updates die klaargemaakt waren voor de Canadese GP, met als doel de balans van de auto’s in hoge en lage snelheid bochten te verbeteren. In plaats van te zoeken naar een wonderupdate, heeft Mercedes gekozen voor een gestage focus op incrementele vooruitgang, die deze week in Montreal onder de loep zal worden genomen.
De druk op Wolff en het team
Wolff’s optimisme kwam aanvankelijk overeen met dat van Hamilton, die de voorgestelde updates in de simulator van het team had getest voor de race in Imola. Hamilton benadrukte dat Russell, die als vijfde eindigde in de race, degene was die de nieuwe voorvleugel gebruikte. Dit trok wel de aandacht en zorgde voor enige onvrede tussen de twee coureurs. Toen Hamilton werd gevraagd of de prestatie in Monte Carlo een verbetering was, zei hij: “Ik denk dat het vanuit het perspectief van mijn team zeker een verbetering is.”
Nu, na een aantal valse starts, is er het gevoel dat deze upgrades voor Canada een beslissend moment kunnen zijn voor het seizoen van Mercedes. Als het team het voor elkaar krijgt, zal het de druk op Wolff en zijn veel bekritiseerde ontwerpteam verlichten, maar als het niet lukt, dan zou Mercedes misschien de handdoek in de ring moeten gooien en zich moeten richten op het goed krijgen voor 2025.
Spanningen tussen teams
De druk op Toto Wolff en het Mercedes F1 Team om in 2024 een goed seizoen neer te zetten is inderdaad enorm, zoals Lewis Hamilton stelt. Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, lacht echter om de opmerkingen van Wolff en beweert dat hij 220 mensen bij Mercedes heeft weggehaald. Dit suggereert dat Red Bull een sterke positie heeft en dat de druk meer op Mercedes ligt.
Hoewel er speculatie is dat Max Verstappen mogelijk naar Mercedes zou kunnen overstappen als Red Bull onder druk komt te staan, lijkt Wolff zich vooralsnog niet al te druk te maken. Zo stelde hij zich niet druk te maken over de bizarre situatie rondom de snelle rondetijden van Lando Norris, waarbij Hamilton direct liet zien waarom hij de nummer één is binnen het team. Desalniettemin reageert Horner dat Wolff zich meer druk zou moeten maken over andere zaken dan Red Bull, aangezien zijn team 220 mensen van Mercedes heeft overgenomen.
Het is duidelijk dat er een stevige rivaliteit en psychologisch spel gaande is tussen de twee topteams. De druk op Mercedes is inderdaad hoog om dit seizoen goed te presteren, maar Wolff lijkt vooralsnog zelfverzekerd en niet al te bezorgd over de uitdagingen van Red Bull.