Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van Monaco de eerste fase van hun midden-seizoensupgrade onthuld, waarbij George Russell een nieuwe voorvleugel in gebruik nam. Het ontwerp is een duidelijke verschuiving van de filosofie waarmee het team het seizoen begon, wat wijst op een veranderde aanpak van de Duitse fabrikant om de W15 beter te laten presteren over een breder scala aan snelheden.
Analyse van de prestaties van de W15
Vroege seizoensanalyse van de Silver Arrow benadrukte dat het prestatieprofiel te beperkt was. Het was ofwel competitief in snelle bochten, maar minder goed in langzame bochten, of omgekeerd. Zoals eerder gemeld, vergeleek Andrew Shovlin, directeur trackside engineering, de situatie van het team met het hebben van een te klein dekbed – het bedekte of de tenen of het hoofd, maar niet beide.
De uitdaging voor Mercedes was om te ontdekken wat nodig was om het dekbed groter te maken, zodat de auto in alle snelheidsbereiken goed zou werken. Zoals teambaas Toto Wolff zei: “Shov is geweldig met metaforen, en wat we nu doen, is dat waarschijnlijk oplossen. Ik denk niet dat het dekbed groot genoeg is om zowel voeten als hoofd te bedekken op dit moment, maar we komen er wel.”
Wat is er veranderd met de nieuwe vleugel
De nieuwe voorvleugel is volledig herzien, waarbij het innovatieve bovenklepontwerp dat aan het begin van het seizoen werd geïntroduceerd, is verlaten ten gunste van een volledige spanwijdte-oplossing. Dit heeft geresulteerd in een versmalling van de niet-verstelbare secties naast de neus, terwijl het verstelbare deel van de twee bovenkleppen nu breder is dan voorheen. De grootste winst hiervan zou moeten zijn in het bieden van meer veelzijdigheid bij het afstellen van de auto, wat cruciaal lijkt te zijn om deze goed te laten presteren over verschillende snelheidsbereiken.
Deze veranderingen hebben ook geleid tot aanpassingen aan de carrosserie en het neusgedeelte, wat een verandering in de vorm van de hoofdvleugel heeft veroorzaakt. Dit is het best te zien in de vorm van de hoofdvleugel, die nu iets vlakker is over de centrale spanwijdte.
Impact van de wijzigingen
De aanpassingen aan de voorvleugel hebben geleid tot een reeks veranderingen waar de flappen samenkomen met de eindplaat. De chordhoogte van het hoofdvlak en het tweede element zijn aangepast, waarbij het tweede element nu het dominante element is. Het tweede element is ook weer verbonden met de eindplaat, terwijl het onderste deel van de eindplaat is afgevlakt om dit te ondersteunen.
De twee achterste elementen maken nog steeds gebruik van de semi-gedetacheerde methode die Mercedes aan het begin van vorig seizoen introduceerde, maar ze zijn geoptimaliseerd om te passen bij de veranderingen in hun omgeving. Bovendien is er een nieuwe kleine vleugel toegevoegd aan de bovenste klep, die zich bevindt in de opening tussen de eindplaat en de versteller, om het gewenste outwash-effect te produceren.
Eerste feedback en toekomstverwachtingen
Hoewel Monaco waarschijnlijk niet het beste circuit was om de nieuwe vleugel te evalueren, lijkt de eerste feedback veelbelovend. Shovlin denkt dat met kleinere updates die ook worden toegevoegd, de komende races meer duidelijkheid zullen geven over hoeveel vooruitgang Mercedes heeft geboekt bij het oplossen van de achilleshiel van de W15. “Er is een reden waarom teams normaal geen updatekits naar Monaco brengen, vanwege de zeer lage snelheid van het circuit,” zei hij.
“Alle data die we hebben gezien, geeft aan dat het prestaties opleverde en een voordeel bracht in termen van hoe de auto aanvoelde. George was daar blij mee, en hij voelde dat het een stap in de goede richting was. We zijn tevreden met wat we tot nu toe hebben gezien, maar we zullen meer leren in Montreal en vooral wanneer we naar een circuit gaan zoals Barcelona met een breder snelheidsbereik in de bochten.”