Het nieuws kwam niet als een verrassing voor Carlos Sainz, maar dat maakte het niet minder onaangenaam. Na de officiële aankondiging van Red Bull Racing op dinsdag dat ze minstens twee seizoenen doorgaan met Sergio Perez, is er weer een deur dichtgeslagen voor de binnenkort werkloze Sainz. Zijn opties voor de post-Ferrari-periode worden steeds kleiner, dus er wordt binnenkort een beslissing over zijn toekomst verwacht.
Sainz werd niet overwogen door Mercedes
Sainz had al enige tijd geen rekening gehouden met Mercedes. Het Duitse team, dat op zoek is naar een opvolger voor Lewis Hamilton, overwoog kort om Sainz aan te trekken, maar concludeerde dat de Spanjaard simpelweg niet snel genoeg was om een contract bij Mercedes te rechtvaardigen. Eerder wilden Toto Wolff en zijn mensen Max Verstappen aantrekken.
Als dat niet lukte (en dat zal het niet voor ’25), dan gaf het team de voorkeur aan Andrea Kimi Antonelli, het 17-jarige toptalent. Iemand die op termijn het potentieel heeft om kampioen te worden, iets wat Sainz niet heeft.
Red Bull was Sainz’s laatste hoop
De enige hoop van Sainz om weer een plek bij een topteam te bemachtigen was nog Red Bull. Enerzijds als mogelijke vervanger van Verstappen, of als opvolger van Sergio Perez. Er waren gesprekken tussen beide partijen, maar de Oostenrijkers besloten uiteindelijk niet toe te geven. Met Verstappen en Perez ook volgend seizoen aan boord, is deze route definitief afgesloten voor Sainz. Dus wat nu?
Sainz begon het huidige seizoen prima, met een overwinning in Melbourne, maar is nu duidelijk de nummer twee achter Charles Leclerc bij Ferrari. Op een goede dag kan Sainz met iedereen concurreren, maar zijn probleem is dat hij niet altijd goede dagen heeft. Op een gemiddelde dag is Sainz ook een gemiddelde coureur; niet iemand die nog een verschil kan maken op basis van zijn talent. Dat maakt hem uiteindelijk oninteressant voor Red Bull en Mercedes.
Een stap terug voor Sainz
Sainz zal moeten accepteren dat hij in ’25 een flinke stap terug zal moeten doen. Williams en vooral Audi (nu Stake F1/Sauber) azen op zijn diensten, maar dat zijn twee teams in het midden of, vaker, de achterhoede. Audi staat erom bekend dat het op korte termijn een definitief antwoord van Sainz wil, en Williams zou liever gisteren dan vandaag de opstelling voor ’25 vastleggen. Dus Sainz kan en zal niet te lang treuzelen, omdat hij niet het risico wil lopen met lege handen te eindigen.
Toekomstige uitdagingen
Sainz staat voor een keuze: kiest hij voor een fabrieksteam en een enorm salaris, of kiest hij voor een momenteel iets beter presterend team met beperkte middelen? Wat het ook wordt: Sainz staat voor een sportief moeilijk 2025, waarvoor hij een totaal andere mindset nodig zal hebben. Met nog ruim zes maanden te gaan, heeft de Spanjaard genoeg tijd om aan dat idee te wennen.
Andere opties voor Carlos Sainz
Carlos Sainz heeft nu beperkte opties voor een nieuw F1-zitje in 2025 nadat Sergio Perez zijn contract bij Red Bull Racing heeft verlengd. De meest waarschijnlijke opties voor Sainz lijken een overstap naar Williams of Sauber (het toekomstige Audi-fabrieksteam) te zijn.
Williams heeft serieuze interesse getoond in Sainz en teambaas James Vowles probeert hem te overtuigen met een visie voor de toekomst. Hoewel Williams de afgelopen jaren heeft geworsteld, biedt het een bekende entiteit met een succesvolle historie in de Formule 1. Sauber/Audi is een aantrekkelijk langetermijnproject als het nieuwe fabrieksteam van Audi vanaf 2026. Maar er is nog veel onduidelijkheid over hun plannen, waardoor het voor Sainz moeilijk is om de visie goed in te schatten.
Volgens de experts zal Sainz waarschijnlijk snel een keuze moeten maken tussen deze twee opties. Mercedes lijkt geen optie meer en kleinere teams als Haas en Alpine worden als minder aantrekkelijk gezien. De beslissing zal afhangen van waar Sainz de beste toekomstperspectieven ziet: bij een gevestigde maar herstellende naam als Williams of een gloednieuw maar veelbelovend project als Audi.