Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Fia zet geruchten over Red Bull remsysteem recht met nieuwe regelgeving
F1 nieuws

Fia zet geruchten over Red Bull remsysteem recht met nieuwe regelgeving

155
fia

De FIA heeft bevestigd dat geen enkel team op de grid een verboden remsysteem heeft gebruikt, nadat ongegronde geruchten Red Bull in verband brachten met het gebruik van een dergelijk systeem. Dit naar aanleiding van wijzigingen in de technische reglementen die tijdens de zomerstop zijn doorgevoerd.

De wijzigingen omvatten een toevoeging aan artikel 11.1.2 van de technische reglementen van de Formule 1, waarin asymmetrische remkoppelmechanismen expliciet worden verboden. De FIA benadrukt dat deze wijziging bedoeld is om te voorkomen dat teams in de toekomst in strijd met de regels handelen.

“Er is geen waarheid in de bewering dat een team een dergelijk systeem heeft gebruikt,” verklaarde een woordvoerder van de FIA.

FIA verduidelijkt veranderingen in regels rond remsystemen

De FIA World Motor Sport Council heeft tijdens de zomerstop belangrijke veranderingen doorgevoerd in de technische reglementen van de Formule 1, specifiek met betrekking tot het remsysteem van de auto’s. De bestaande tekst van artikel 11.1.2 werd aangepast om asymmetrische remkoppelingen expliciet te verbieden.

De oorspronkelijke tekst stelde dat het remsysteem zo moest zijn ontworpen dat de krachten die op de remblokken worden uitgeoefend van dezelfde omvang zijn en als tegengestelde paren werken op een gegeven remschijf. Deze nieuwe aanpassing voegt hieraan toe dat elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkoppelingen kan produceren voor een bepaalde as, verboden is.

De reden voor deze wijziging was niet omdat er aanwijzingen waren dat een team, inclusief Red Bull, een dergelijk systeem gebruikte, maar om duidelijkheid te verschaffen en toekomstige interpretatieproblemen te voorkomen. Hoewel een dergelijk systeem al illegaal zou zijn vanaf 2026, is de regelgeving nu aangescherpt om ervoor te zorgen dat alle teams volledig op de hoogte zijn van wat wel en niet is toegestaan.

Lees ook:  Mercedes flexibele voorvleugel verboden vanaf 2025? Dit is wat we nu weten

De FIA benadrukte dat niemand op de grid een verboden remsysteem gebruikte en dat de verandering in de regelgeving puur preventief was. Dit betekent dat de prestaties van Red Bull, die naar verluidt werden beïnvloed door een dergelijk systeem, niet gerelateerd zijn aan deze regelwijziging.

Geruchten over Red Bull en asymmetrische remsystemen

Na de aanpassingen in de reglementen ontstonden online geruchten over de mogelijkheid dat Red Bull voor de Grand Prix van Miami een asymmetrisch remsysteem op hun auto zou hebben gebruikt.

Deze geruchten werden gevoed door de toevoeging van de nieuwe tekst in de reglementen, wat sommigen ertoe bracht te speculeren dat Red Bull een dergelijk systeem had ingezet en na de Miami Grand Prix weer had verwijderd, waardoor andere teams zoals McLaren en Mercedes in staat waren dichter bij hun prestatieniveau te komen.

Deze speculaties werden door Red Bull-engineer Calum Nicholas krachtig ontkend. Op sociale media noemde hij de geruchten “bull****” en benadrukte hij dat het harde werk van de andere teams de enige reden was voor hun verbeterde prestaties.

“Het enige waarom ik me druk maak, is omdat mensen de andere teams de eer zouden moeten geven die ze verdienen voor hun harde werk en het inhalen van de achterstand,” zei Nicholas.

Invloed van de regelwijziging op de prestaties van Red Bull

De regelwijziging van de FIA, die op 31 juli van kracht werd, kon geen invloed hebben gehad op de prestaties van Red Bull vóór deze datum. Dit maakt het onmogelijk dat de reglementswijziging de oorzaak was van een mogelijke prestatievermindering bij Red Bull.

Lees ook:  FIA past Formule 1 remregels aan: Red Bull's prestaties onder de loep

Deze duidelijke tijdlijn weerlegt speculaties die suggereren dat Red Bull een onrechtmatig voordeel zou hebben gehad dat na de invoering van de nieuwe regels werd weggenomen.

De FIA heeft bevestigd dat deze aanpassing in de reglementen geen reactie was op het gebruik van een verboden systeem door een team, maar eerder een preventieve maatregel om toekomstige overtredingen te voorkomen. Dit verduidelijkt dat Red Bull op geen enkel moment een verboden remsysteem heeft gebruikt, en dat hun prestaties volledig te wijten zijn aan legitieme technische en strategische beslissingen.

Discussie over asymmetrische remkoppelingen

Asymmetrische remkoppelingen zijn in de Formule 1 een complex en controversieel onderwerp. Het gebruik van asymmetrische remsystemen kan aanzienlijke voordelen opleveren in bepaalde rijsituaties, zoals het verbeteren van de bochtsnelheid en het optimaliseren van de tractie.

Echter, dergelijke systemen kunnen ook leiden tot veiligheidsrisico’s en oneerlijke voordelen, wat de FIA ertoe heeft gebracht om ze expliciet te verbieden.

Met de nieuwe reglementswijziging is er nu geen twijfel meer mogelijk over de legaliteit van dergelijke systemen. Dit zorgt ervoor dat alle teams binnen dezelfde technische kaders moeten werken, wat bijdraagt aan een eerlijker speelveld.

De duidelijke taal van de nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat alle teams exact weten wat wel en niet is toegestaan, waardoor toekomstige controverse wordt voorkomen.

De FIA heeft in het verleden soortgelijke maatregelen genomen om te zorgen voor eerlijke concurrentie en veiligheid binnen de sport, en deze laatste wijziging past binnen dat bredere kader. Ondanks de ongefundeerde geruchten over Red Bull, maakt deze verduidelijking een einde aan speculaties en zorgt het ervoor dat de focus weer volledig op de prestaties op het circuit kan liggen.

Gerelateerd nieuws

Russell verbaasd door wisselende prestaties tijdens GP Azerbeidzjan: ‘we waren echt traag’

George Russell gaf na de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig toe dat...

Oscar Piastri over de crash tussen Perez en Sainz: ‘geen beste vrienden’

Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos...

Perez confronteert Sainz: Wat gebeurde er na de crash in Baku?

Na de crash tussen Sergio Perez en Carlos Sainz in de slotfase...

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...