De FIA is onder druk gezet om de regels rondom rode vlag-situaties te herzien na de chaotische Grand Prix van Brazilië. Een aantal recente incidenten, zoals de strategische voordelen van bandenwissels onder rode vlag en de veiligheidsrisico’s bij regen, hebben opnieuw discussie opgeroepen over de eerlijkheid en veiligheid van de huidige regels.
Teams zoals McLaren en Ferrari, evenals coureurs als Max Verstappen en Lando Norris, hebben hun zorgen geuit over de invloed van deze regels op de race-uitslagen en de integriteit van het kampioenschap.
Een rode vlag-situatie geeft coureurs momenteel de mogelijkheid om banden te wisselen zonder tijdverlies. Deze regel, bedoeld om de veiligheid te waarborgen, heeft echter strategische implicaties die sommige coureurs oneerlijk vinden.
Zo verloren George Russell en Lando Norris posities tijdens de Braziliaanse Grand Prix door het willekeurige voordeel dat anderen verkregen met een gratis bandenwissel na een incident.
Norris beschreef dit als een “zeer oneerlijke regel” en suggereerde dat de FIA de regels moet aanpassen om een verplichte pitstop onder normale raceomstandigheden te eisen, ongeacht rode vlag-interrupties.
“Ik denk dat ze het moeten veranderen naar één verplichte pitstop met twee verschillende bandensets, zodat iedereen op dezelfde voorwaarden racet,” stelde Norris.
Veiligheidsrisico’s bij regen en versleten banden
In de regenachtige omstandigheden van de Interlagos-circuitrace zagen verschillende teams en coureurs zich genoodzaakt om op versleten banden door te racen, in de hoop op een rode vlag. Zo bleef Oscar Piastri op versleten intermediates rijden ondanks de toenemende regenval, wat leidde tot riskante situaties op het circuit.
De Australische coureur stelde dat het huidige reglement coureurs dwingt om langer op minder geschikte banden te blijven rijden, puur uit strategische overwegingen.
Max Verstappen deelde deze zorgen en beschreef de situatie als “op het scherp van de snede,” vooral omdat de coureurs in deze omstandigheden niet geneigd zijn om de full-wet banden te gebruiken vanwege hun beperkte effectiviteit.
Voorgestelde aanpassingen aan het rode vlag-reglement
De FIA heeft diverse voorstellen gekregen om de impact van rode vlag-situaties te verminderen. Eén van de suggesties was om bandenwissels wel toe te staan, maar alleen met hetzelfde type band. Dit zou strategische voordelen tijdens een rode vlag beperken en zorgen dat coureurs die voor de rode vlag wisselden niet worden benadeeld.
Een andere optie is het aanpassen van de volgorde van coureurs die tijdens rode vlag-situaties wisselen, waardoor de teams die banden moeten wisselen geen strategisch voordeel verkrijgen.
Voorstel | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|
Zelfde compound bij wissel onder rode vlag | Beperkt strategisch voordeel | Kan nadelig zijn in natte omstandigheden |
Verplichte pitstop onder normale racecondities | Eerlijker voor alle coureurs | Complexe handhaving in natte omstandigheden |
Positie aanpassing bij bandenwissel | Vermindert willekeur | Kan als onpraktisch worden gezien door teams en coureurs |
Financiële druk op teams door crashes en incidenten
Voor Williams was de Braziliaanse GP een dure aangelegenheid, met schadeposten van meer dan $2 miljoen door crashes van coureurs Alex Albon en Franco Colapinto. Deze incidenten hebben grote gevolgen voor de teams die niet beschikken over de financiële middelen van topteams.
Williams-teambaas James Vowles beschreef de situatie als “pijnlijk” en benadrukte de uitdaging om genoeg reserveonderdelen te hebben voor de komende races in Las Vegas.
“We hebben drie grote crashes gehad in slechts enkele uren tijd, en dit betekent enorm veel werk om ons op tijd klaar te maken voor Las Vegas,” aldus Vowles.
Ook Mercedes kreeg na de Braziliaanse race te maken met sancties vanwege afwijkingen in de bandenspanning tijdens de startprocedure. De FIA legde het team een boete van $5,000 per auto op omdat de bandenspanning niet op tijd gecontroleerd was door een technisch afgevaardigde.
Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legde uit dat de unieke layout van de Braziliaanse pitstraat en de krappe tijdlijn de oorzaak waren van deze overtreding. Het team had slechts een paar minuten om de banden op de juiste spanning te brengen en te monteren, wat leidde tot deze procedurefout.
“De FIA was tevreden dat de banden op de juiste druk stonden, maar de controle door de keurmeester ontbrak,” verduidelijkte Shovlin.
Schade door incidenten
Naast het directe effect op het kampioenschap, hebben rode vlag-incidenten en crashes ook impact op het constructeursklassement. Alpine sprong van de negende naar de zesde plaats na een dubbele podiumfinish, terwijl Williams terugviel naar de negende plek.
Deze verschuiving kan aanzienlijke gevolgen hebben voor het prijzengeld aan het einde van het seizoen, wat vooral teams met kleinere budgetten zwaar treft.
Impact van incidenten op constructeurspositie:
- Alpine: stijging naar de zesde positie, kans op extra prijzengeld
- Williams: terugval naar de negende positie, verhoogde financiële druk
Het is duidelijk dat de FIA voor een uitdaging staat om een balans te vinden tussen eerlijke en veilige regels. De stemmen binnen de F1 blijven aandringen op verandering, waarbij de belangen van veiligheid, sportiviteit en financiële stabiliteit op het spel staan.