Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws FIA legt Williams boete op na SD-kaartfout bij controle op flexi-wings

FIA legt Williams boete op na SD-kaartfout bij controle op flexi-wings

781
FIA legt Williams boete op na SD-kaartfout bij controle op flexi-wings
Foto: 317km Plus

Het team van Williams heeft een boete van €50.000 gekregen na een procedurefout bij de uitvoering van FIA-richtlijn TD034L.

Het team plaatste geen lege en correct geformatteerde SD-kaarten in de verplichte camera’s op de voor- en achtervleugel van de FW47, zoals voorgeschreven in de technische controle op flexibele vleugels.

De FIA benadrukte dat de fout geen betrekking had op de legaliteit van de onderdelen, maar puur een administratieve nalatigheid betrof.

Kort voor het raceweekend in China trad richtlijn TD034L in werking, met specifieke instructies over het gebruik van camera’s die de voor- en achtervleugels in de gaten houden.

In die richtlijn staat duidelijk dat teams zelf verantwoordelijk zijn voor het correct installeren van camera’s mét een geformatteerde en lege SD-kaart, ten minste tien minuten vóór aanvang van een sessie waarin die camera’s gebruikt worden.

De FIA controleert via deze camera’s of er sprake is van ongewenste flexibiliteit in de vleugelelementen.

Bij Williams werd tijdens de Sprintkwalificatie in Shanghai een knipperend rood lampje opgemerkt, waarna technische delegate Jo Bauer werd ingelicht.

Dat leidde tot een onderzoek waarbij bleek dat er helemaal geen SD-kaarten geplaatst waren. Het team had verondersteld dat de FIA de kaarten zou aanleveren, wat niet het geval was.

Boete deels voorwaardelijk opgelegd

Na het onderzoek concludeerde de FIA dat Williams artikel 12.1.1i van de International Sporting Code had overtreden.

De stewards legden een boete op van €50.000, waarvan €40.000 voorwaardelijk is tot 31 december 2025, mits het team in die periode geen soortgelijke fout begaat.

“Het is onbetwist dat het team heeft verzuimd de SD-kaarten te installeren. Zij gingen ervan uit dat de camera’s voorzien waren van door de FIA geleverde kaarten, maar controleerden dit niet. Pas tijdens de sessie zagen ze een rood knipperend licht en meldden dat aan de technische delegate, maar toen was het te laat om nog kaarten te plaatsen,” aldus het oordeel van de FIA.”

“Hoewel er geen aanwijzingen zijn dat de vleugels niet voldeden aan de technische voorschriften, blijft overeind dat het team de verantwoordelijkheid droeg en niet aan de richtlijn heeft voldaan.”

De richtlijn verwijst naar artikelen 3.2.2 en 3.15.1 van het technisch reglement, die zich richten op de structurele integriteit en bewegingsvrijheid van carrosserieonderdelen zoals vleugels.

Lees ook:  FIA twijfelt plots over motorrevolutie 2026: 'de uitgangspunten zijn veranderd'

In een reactie gaf Williams aan dat het probleem voortkwam uit miscommunicatie binnen het team en tussen team en FIA. Tijdens VT1 zouden er al twijfels zijn geweest over de werking van de camera’s, waarop direct contact werd opgenomen met de FIA.

Volgens Williams werd het probleem achteraf geëvalueerd en is besloten om de interne procedures aan te passen.

“De fout om geen beelden aan te leveren binnen de gestelde termijn kwam voort uit een misverstand. Wij hebben dit met de FIA besproken en onze processen worden aangepast om herhaling te voorkomen,” liet Williams weten in een verklaring.”

“In Melbourne hebben wij alle vereiste beelden tijdig en zonder problemen aangeleverd. De vleugels die we in Shanghai gebruikten zijn identiek aan die van eerder, volledig legaal en er zijn geen aanpassingen gedaan sinds de invoering van TD034L.”

“We begrijpen waarom de FIA een boete oplegde om hun toezicht op de technische regels te waarborgen. De gesprekken met hen verliepen constructief en professioneel.”

Met die uitspraak erkent het team zijn verantwoordelijkheid, maar benadrukt het ook dat er geen sprake was van opzettelijk verzuim of pogingen om inspectie te ontlopen.

SD-kaarten als controlemiddel in strijd tegen flexi-wings

De introductie van TD034L toont aan dat de FIA de strijd tegen flexibele vleugels serieus neemt. In het verleden zijn er meerdere controverses geweest over vleugels die onder belasting doorbuigen of juist omhoog klappen om extra snelheid of stabiliteit te winnen.

De video-opnames moeten inzicht geven in hoe de vleugels zich gedragen tijdens verschillende fases van een sessie, zoals hoge snelheden of bij aanremmen.

Lees ook:  Williams streeft naar beide auto's in Q3: 'we nemen flink wat lessen mee naar Saoedi-Arabië'

Het installeren van de juiste SD-kaarten is essentieel om deze gegevens vast te leggen.

Door dit niet te doen, kon de FIA geen controle uitvoeren op de vleugels van de FW47, ondanks dat men achteraf verklaarde dat er geen technische onregelmatigheden waren vastgesteld.

Hoewel Williams niet wordt verdacht van manipulatie, legt dit incident bloot hoe belangrijk het is dat teams niet alleen technisch correct handelen, maar ook administratief volledig zijn.

Zeker wanneer het gaat om geautomatiseerde inspectie en dataregistratie in het kader van reglementaire controles.

Met het besluit om een boete op te leggen, ondanks het ontbreken van technische overtredingen, geeft de FIA een duidelijk signaal af. Procedureregels worden net zo serieus genomen als de technische voorschriften.

Als teams in gebreke blijven bij de uitvoering van controlemaatregelen, ook als dat onbedoeld gebeurt, volgen er consequenties.

Het voorwaardelijke deel van de boete betekent dat Williams onder verhoogde aandacht blijft staan. Een herhaling van deze fout zou het volledige boetebedrag activeren en kan het vertrouwen van de FIA verder schaden.

Voor Williams is het nu zaak om hun processen op orde te krijgen en ervoor te zorgen dat administratieve tekortkomingen niet opnieuw leiden tot sancties, zeker in een seizoen waar elk detail telt.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Yuki Tsunoda

Yuki Tsunoda testte alternatieve afstelling in vrije training: ‘crash was gewoon pech’

Yuki Tsunoda reed in de tweede vrije training in Saoedi-Arabië met een...

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...