Red Bull Racing heeft onlangs formeel een klacht ingediend bij de FIA over McLaren’s vermeende gebruik van een innovatieve bandenkoelingstechniek. Deze techniek zou McLaren in staat stellen om hun banden sneller en effectiever te koelen dan hun concurrenten.
Volgens bronnen van Auto Motor und Sport zou het geheim achter deze methode zijn dat er water in de banden wordt geïntroduceerd. Dit water zou vanuit de binnenkant van de band bijdragen aan een verbeterde koeling, wat een aanzienlijk prestatienadeel oplevert voor de teams die deze methode niet toepassen.
“Het gebruik van een waterkoelingstechniek in de banden kan een significante prestatievoorsprong opleveren,” aldus Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing.
Red Bull heeft de FIA gewezen op de mogelijke implicaties van deze techniek, en de FIA onderzoekt nu of deze bandenkoelingstechniek al dan niet in strijd is met de huidige regels.
Als de techniek verboden wordt, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de teams die zich aan deze strategie schuldig maken.
Hoe McLaren’s bandenkoeling mogelijk werkt
De techniek waarvan Red Bull McLaren beschuldigt, draait om het toevoegen van een kleine hoeveelheid vloeistof, mogelijk zo’n 50 gram water, in de banden. Deze vloeistof zou warmteoverdracht bevorderen tussen de band en de velg, waardoor de band consistent koel blijft.
Volgens Mario Isola, hoofd van bandenleverancier Pirelli, zou deze methode in theorie de slijtage van de banden kunnen verminderen, hoewel het de drukcontrole kan verstoren door het ontstaan van damp in de band.
“Je hebt een ventiel; je voegt water toe en het effect is thermisch,” verklaarde Isola. “De warmte wordt overgedragen van de band naar de velg, wat kan leiden tot minder slijtage en een constantere bandenspanning.”
Deze techniek lijkt echter tegenstrijdig met de regels van de FIA, die voorschrijven dat de banden van de teams enkel met droge lucht mogen worden gevuld om eerlijke en consistente prestaties te waarborgen.
Factor | Mogelijk Voordeel |
---|---|
Koeling door water | Constantere temperatuur, minder slijtage |
Warmteoverdracht naar velg | Betere grip en bandenduur |
Mogelijk hogere druk | Effect op de prestaties, maar met verminderde controle |
FIA’s verhoogde controles tijdens races
Na de beschuldigingen van Red Bull heeft de FIA onmiddellijk actie ondernomen om mogelijke manipulaties van de bandenkoeling te identificeren.
Dit resulteerde in verscherpte controles van banden na de races. Tijdens de sprintrace van de Braziliaanse Grand Prix voerde de FIA extra inspecties uit op de banden van diverse teams, waarbij men lette op tekenen van vocht in de banden.
De FIA en Pirelli hebben toegezegd om deze striktere controles tijdens de resterende races voort te zetten. Hiermee willen ze voorkomen dat teams een oneerlijk voordeel behalen door de banden op een manier te koelen die buiten de reglementen valt.
Het gebruik van vocht in de banden zou namelijk een directe schending betekenen van de technische regels die stellen dat banden geen wijziging in vochtgehalte mogen ondergaan.
“Het is onze prioriteit om de integriteit van de sport te waarborgen door naleving van de regels te controleren,” aldus de FIA in een officiële verklaring.
Technische controverses tussen McLaren en Red Bull
Dit is niet de eerste keer dat McLaren en Red Bull verwikkeld zijn in een technisch geschil. Eerder dit seizoen kwam McLaren al in opspraak vanwege hun flexibele achtervleugel, die speciaal was ontworpen voor lage downforce op circuits zoals Las Vegas.
Hoewel deze vleugel niet als illegaal werd bestempeld, moest McLaren kleine aanpassingen doorvoeren om aan de reglementen te voldoen.
Daarnaast was Red Bull zelf onderwerp van geruchten omtrent een aanpassing aan de voorste bib tijdens parc fermé-omstandigheden. Het vermoeden was dat Red Bull hiermee de rijhoogte van hun auto kon aanpassen, wat in strijd zou zijn met de regels.
Echter, het ontbreekt aan bewijzen dat Red Bull deze aanpassing heeft gebruikt om een competitief voordeel te behalen.
Technische Disputen | Team Betrokken | Onderwerp |
---|---|---|
Flexibele achtervleugel | McLaren | Aanpassing voor lage downforce |
Voorste bib-aanpassing | Red Bull | Mogelijke aanpassing rijhoogte |
Bandenkoeling met water | McLaren (vermoedelijk) | Snellere interne koeling |
Reacties vanuit de paddock
De verdenkingen en onderzoeken hebben gemengde reacties opgeroepen binnen de Formule 1-gemeenschap. Ferrari-teambaas Fred Vasseur gaf aan dat het idee van vocht in de banden vreemd voor hem lijkt, aangezien de meeste teams juist proberen om vocht uit de banden te weren om consistentie te behouden.
Hij wilde echter geen speculaties maken over het mogelijke gebruik door andere teams.
“Ik begrijp de theorie niet echt,” verklaarde Vasseur. “Wij proberen vocht overal uit te verwijderen, niet toe te voegen.”
Red Bull-teambaas Christian Horner benadrukte dat deze beschuldigingen geen paranoia zijn, maar onderdeel van een bredere cultuur van innovatie en technische grenzen opzoeken in de sport.
Met nog slechts drie races te gaan, bevindt McLaren zich in een intense strijd met Ferrari en Red Bull om het constructeurskampioenschap.
McLaren leidt Ferrari momenteel met 36 punten, terwijl Red Bull nog slechts 13 punten achter Ferrari staat. Er liggen nog 147 punten in het verschiet, dus elk strategisch voordeel kan cruciaal blijken.
In de coureurscompetitie heeft Max Verstappen zijn voorsprong op Lando Norris vergroot tot 62 punten, wat hem een comfortabele positie biedt om het kampioenschap veilig te stellen in de komende race in Las Vegas.
Ondanks dat Norris in Brazilië vanaf poleposition startte, kon hij Verstappen niet tegenhouden, die van de 17e naar de eerste plaats reed en daarmee zijn voorsprong consolideerde.
Kampioenschapsstand | Positie | Punten |
---|---|---|
Coureurs: Verstappen | 1e | 62 punten voorsprong op Norris |
Constructeurs: McLaren | 1e boven Ferrari | 36 punten voorsprong op Ferrari |
McLaren blijft gefocust op het constructeurskampioenschap, waarbij ze prioriteit geven aan de prestaties van het team als geheel boven individuele coureursbelangen. Andrea Stella, teambaas van McLaren, bevestigde dat hun strategie altijd gericht blijft op het maximaliseren van punten voor het team.