“Alle geïnspecteerde onderdelen voldoen aan het technisch reglement van 2025.” Met die conclusie heeft de FIA definitief een streep gezet onder het onderzoek naar de McLaren MCL39 van Oscar Piastri na diens dominante optreden tijdens de Grand Prix van Miami.
De auto, die onderwerp werd van speculatie over mogelijk illegale voordelen, is volledig goedgekeurd. McLaren heeft dit seizoen een indrukwekkende vorm laten zien.
Vijf zeges in de eerste zes races en een ijzersterke startpositie in de strijd om het constructeurskampioenschap zorgden voor bewondering, maar ook voor achterdocht.
Na de race in Miami besloot de FIA daarom tot een intensieve inspectie van Piastri’s auto — met name gericht op het remsysteem en de achterwielophanging.
De FIA voerde de controle uit onder leiding van technisch afgevaardigde Jo Bauer. Daarbij werd de McLaren van Piastri als een van de tien hoogst geklasseerde auto’s geselecteerd voor een diepgaande fysieke inspectie.
Daarbij lag de nadruk op de wielconstructie en mogelijke aerodynamische voordelen.
“Na de race in Miami werd auto nummer 81 willekeurig gekozen voor een uitgebreidere fysieke inspectie, schreef Bauer in zijn officiële rapport. De gecontroleerde onderdelen omvatten de volledige wielassemblages en werden getest op naleving van Artikel 3.13 en Artikel 11.5 van het technisch reglement. Alle onderdelen bleken in overeenstemming.”
De geruchten dat McLaren zou profiteren van een innovatief remsysteem dat banden optimaal binnen het temperatuurbereik houdt, konden dus niet worden bevestigd. De FIA vond geen afwijkingen of verboden technieken.
Ook Ferrari SF-25 doorstaat controle
Niet alleen McLaren kwam onder het vergrootglas te liggen. Charles Leclerc’s Ferrari werd eveneens onderworpen aan een uitgebreide technische keuring. De focus lag hier op het stuurmechanisme en de bijbehorende elektronische componenten.
“Auto nummer 16 werd gekozen voor inspectie van het stuurwiel en de koppelingseenheid, meldde Bauer. De fysieke onderdelen werden vergeleken met de ingediende elektronische specificaties volgens Artikel 17.6 en Artikel 9.3.2 van het reglement. Ook deze onderdelen voldeden volledig.”
De FIA bevestigde dat zowel de fysieke als digitale onderdelen van Leclercs auto volledig binnen de regelgeving vielen. Daarmee is ook elke speculatie rond Ferrari direct van tafel.
De uitkomst van de technische controle betekent dat McLaren niet alleen op de baan, maar ook qua naleving van het reglement alles op orde heeft.
Oscar Piastri leidt momenteel het klassement met 16 punten voorsprong op teamgenoot Lando Norris. De vier overwinningen in vijf races maken hem de te kloppen coureur van 2025.
Dat succes leidde tot achterdocht, zeker omdat McLaren’s auto in vergelijking met concurrenten opvallend stabiel oogt in de race en extreem efficiënt met de banden lijkt om te gaan.
De FIA-inspectie geeft echter aan dat die prestaties voortkomen uit legitieme technische keuzes en uitvoering.
Vertrouwen in FIA-proces hersteld
Door het snelle en volledige onderzoek naar McLaren en Ferrari lijkt de FIA te willen onderstrepen dat de sport waakzaam blijft zonder direct te oordelen.
De openheid van het proces en de publicatie van de technische artikelen waarop gecontroleerd is, geeft ook richting aan de rest van het veld. Er is geen ruimte voor ‘grijze gebieden’ in de huidige interpretatie.
De FIA maakt daarmee ook duidelijk dat sterke prestaties niet automatisch verdacht zijn. In een sport waar marges extreem klein zijn, maar innovaties snel worden opgepikt, biedt deze transparantie duidelijkheid.
Hoewel het onderzoek geen onregelmatigheden opleverde, zal het als waarschuwing gelden voor de rest van het veld. Succes roept vragen op, en topteams weten dat prestaties continu onder de loep liggen.
McLaren zal zich gesterkt voelen door de uitkomst. Het team weet dat hun technische keuzes niet alleen legaal zijn, maar ook effectief.
De FIA heeft met deze controle laten zien dat prestaties niet boven de regels staan — maar ook dat uitzonderlijk werk niet zonder reden beloond wordt.
Met de Grand Prix van Imola op komst is het signaal helder: McLaren speelt binnen de regels, maar de ogen blijven scherp. Want wie de lat hoog legt, krijgt ook hoge verwachtingen te verwerken.