De controverse rondom Max Verstappens gebruik van het woord ‘f**k’ en de daaropvolgende straf opgelegd door de FIA heeft veel discussie opgeleverd. Verstappen gebruikte de term om de staat van zijn Red Bull RB20 te beschrijven na een problematische setup-wijziging tijdens de Grand Prix van Singapore.
Deze uitspraak resulteerde in een straf die inhield dat Verstappen een taakstraf uitvoerde in Rwanda. De kwestie roept vragen op over de consistentie en proportionaliteit van de straffen binnen de Formule 1.
Max Verstappen ontving een taakstraf vanwege zijn woordgebruik, terwijl Charles Leclerc voor soortgelijk taalgebruik slechts een geldboete kreeg. Dit verschil in behandeling werd bekritiseerd door Jos Verstappen, die wees op het gebrek aan consistentie bij de FIA.
“Waarom kreeg Max een taakstraf voor het woord f**k en een ander een boete?” – Jos Verstappen in een interview met Formule1.nl
Deze discrepantie benadrukt een breder probleem binnen de FIA: het ontbreken van duidelijke en uniforme richtlijnen voor strafoplegging. Volgens Jos zouden strengere en eenduidige regels de sport ten goede komen.
Jos Verstappen’s kijk op de kwestie
Jos Verstappen stelde voor dat de FIA een minder publieke en meer persoonlijke aanpak had kunnen kiezen. Hij bekritiseerde het gebruik van de media om de strafmaatregel te communiceren en suggereerde dat een directe dialoog met de coureurs effectiever zou zijn geweest.
“Je kunt niet elke keer een straf opleggen als iemand f**k zegt. Wat ik zou hebben gedaan? Ik zou de coureurs apart hebben genomen en gezegd: ‘Jongens, let op jullie taalgebruik.’” – Jos Verstappen
Volgens hem is het essentieel om ruimte te laten voor emotie in de sport. Hij benadrukte dat woorden zoals ‘f**k’ in veel landen ingeburgerd zijn en dat de context bepalend is voor de ernst ervan.
De Verstappens hebben herhaaldelijk kritiek geuit op de inconsistenties van de FIA-stewards. Jos wees op de tegenstrijdige beslissingen van steward Johnny Herbert tijdens de Grand Prix van Mexico-Stad, waar Max tijdstraffen kreeg opgelegd.
“De stewards moeten gewoon consequent straffen. Hetzelfde voor iedereen. Geef niet de ene keer vijf seconden en de andere keer tien seconden voor dezelfde overtreding.” – Max Verstappen
Max stelde voor om een permanente poule van stewards aan te stellen die beter getraind en betaald worden. Hij noemde het voorbeeld van FIFA-scheidsrechters, die professionele training en een goede vergoeding ontvangen, iets waar de FIA volgens hem nog veel van kan leren.
Vergelijking tussen FIA en FIFA in regelgeving:
Aspect | FIA | FIFA |
---|---|---|
Consistentie van beslissingen | Wisselend | Strikte richtlijnen |
Training van officials | Beperkt | Regelmatig en intensief |
Vergoeding | Lage vergoeding | Professionele betaling |
Ruimte voor emotie in de Formule 1
Formule 1 is een sport die bol staat van emoties, en volgens Jos Verstappen moet dat zo blijven. Het straffen van uitspraken zoals die van Max ondermijnt volgens hem de authenticiteit van de sport. Hij stelde dat woorden als ‘f**k’ niet als scheldwoord moeten worden beschouwd zolang ze niemand beledigen.
“Formule 1 blijft een emotionele sport, je moet de emotie er ook niet uithalen.” – Jos Verstappen
Dit benadrukt de spanning tussen het reguleren van gedrag en het behouden van de essentie van de sport.
Max Verstappen riep de FIA op om hun professionaliteit te verbeteren door vaste stewards aan te stellen en hen beter op te leiden en te belonen. Hij wees erop dat de huidige opzet, waarbij stewards een kleine vergoeding krijgen, ruimte laat voor inconsistentie en belangenverstrengeling.
Belangrijke aanbevelingen voor de FIA:
- Consistente regelgeving: Uniforme richtlijnen voor straffen om willekeur te voorkomen.
- Professionele stewards: Permanente poule met uitgebreide training en goede beloning.
- Directe communicatie: Problemen bespreken met coureurs in plaats van via de media.
- Respect voor emotie: Ruimte laten voor emoties die inherent zijn aan de sport.