Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Ferrari speelt op “veilig” met F1-bodem in Brazilië na diskwalificatie in de VS GP

Ferrari speelt op “veilig” met F1-bodem in Brazilië na diskwalificatie in de VS GP

197
Ferrari speelt op “veilig” met F1-bodem in Brazilië na diskwalificatie in de VS GP

De impact van circuitomstandigheden op Formule 1 strategieën

Formule 1-teams staan continu voor de uitdaging om de optimale balans te vinden tussen snelheid en reglementaire conformiteit. De recente Grand Prix van de Verenigde Staten heeft dit nogmaals onderstreept. Ferrari en Mercedes werden geconfronteerd met diskwalificatie vanwege de overmatige slijtage aan de ‘plank’ van Charles Leclerc’s bolide, waardoor Leclerc zijn zesde plaats verloor, terwijl Lewis Hamilton zijn tweede plaats achter winnaar Max Verstappen kwijtraakte. De teams gaven toe dat ze een inschattingsfout hadden gemaakt met de rijhoogte in Austin, zonder rekening te houden met het extreem hobbelige karakter van het Circuit of the Americas.

Aanpassingen na Austin’s leermoment

De hobbelige aard van het circuit en een verandering van windrichting op de racedag hadden de wagens nog dichter naar het asfalt geduwd, wat de risico’s op dergelijke reglementaire overtredingen verhoogde. Met nog een sprintweekend voor de boeg in Brazilië, en gezien de vergelijkbare uitdagingen van het Interlagos circuit, staat de vraag centraal hoe teams hun strategieën aanpassen om herhaling te voorkomen.

Ferrari’s conservatieve benadering in Brazilië

Ferrari’s sportief directeur Diego Ioverno heeft bevestigd dat het team lessen heeft getrokken uit de gebeurtenissen in Austin. Er is een grondige evaluatie gemaakt en de bevindingen zullen worden toegepast om de betrouwbaarheid te garanderen. De nadruk ligt op het vinden van de juiste afstellingen zonder de grenzen van de regelgeving op te zoeken. Het team is bereid om een stukje prestatie in te leveren voor de zekerheid van conformiteit.

Voorzichtige benadering wordt de norm

Fernando Alonso van Aston Martin vermoedt dat alle teams door de gebeurtenissen in Austin voorzichtiger zullen zijn. De sprintformats dit jaar hebben het voor iedereen moeilijk gemaakt om de auto te optimaliseren, waarbij er altijd marges in acht genomen moeten worden. Het incident in Austin heeft een precedent geschapen dat waarschijnlijk leidt tot een meer conservatieve aanpak van de teams in de toekomst.

Lees ook:  Ferrari gokt op oude truc: 'achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen'

Het Formule 1-weekend in Brazilië belooft dan ook een interessante strijd te worden, niet alleen op de baan, maar ook in de strategische keuzes die worden gemaakt in de garage.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-24 setup

Ferrari verrast met SF25: snel in Monaco ondanks pijnpunt in langzame bochten

Ferrari stond vrijdagmiddag onverwacht bovenaan de tijdenlijst in Monaco. Niet alleen door...

Ferrari Charles Leclerc

Leclerc benoemd ‘noodzakelijk wonder’ voor winst Ferrari in GP van Monaco

De man die vorig jaar eindelijk zijn droom waarmaakte door in Monaco...

Mclaren Zak Brown

McLaren kiest principes boven titels: ‘dan maar geen wereldkampioen in 2025’

In een seizoen waarin McLaren voor het eerst in jaren weer serieus...

ferrari

Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

Na opnieuw een pijnlijk zwak optreden tijdens de kwalificatie in Imola heeft...