Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Een nieuwe dimensie in F1-kwalificatie: het Q4-voorstel
Overig

Een nieuwe dimensie in F1-kwalificatie: het Q4-voorstel

88
F1 Q4
Foto: Parade of Nations

De huidige staat van F1-kwalificatie

Max Verstappen leidt het veld bij de start van de Grand Prix van Monaco 2023. De huidige kwalificatieformat van de Formule 1, die al sinds 2006 grotendeels ongewijzigd is, bestaat uit drie delen en duurt in totaal een uur. In 2023 probeerde de sport de sprintformat aantrekkelijker te maken door geselecteerde evenementen een zogenaamde ‘sprint shootout’ te laten houden, waarbij de tijd voor de Q1, Q2 en Q3-sessies werd verkort en strengere bandenregels werden toegepast.

Het Q4-voorstel voor meer spanning

Gary Anderson, voormalig technisch directeur en ontwerper bij Jordan, stelt voor om nog een stap verder te gaan door een vierde kwalificatiesegment toe te voegen, waarin alleen de vijf snelste coureurs uit Q3 strijden. In dit nieuwe Q4-segment zouden de coureurs slechts vijf minuten krijgen – genoeg tijd voor slechts één snelle ronde – om te vechten voor de poleposition. Anderson gelooft dat dit systeem de spanning zou verhogen en fouten harder zou bestraffen, aangezien coureurs in Q3 momenteel twee kansen hebben om de poleposition te behalen.

Mogelijke veranderingen en de toekomst van F1

Anderson’s idee komt te midden van een reeks voorgestelde regelwijzigingen. Hij heeft eerder deze maand opgeroepen tot een sprintformat dat “iets wezenlijk anders” biedt dan de hoofdrace en suggereerde zelfs het introduceren van omgekeerde grids, gebaseerd op de resultaten van Q1 in de kwalificatie van de Grand Prix. Daarnaast heeft hij zijn wens uitgesproken om het strafsysteem van de F1 te revolutioneren met een oplossing die vergelijkbaar is met hoe gele kaarten worden gebruikt in professioneel voetbal.

Deze voorstellen en ideeën zijn onderdeel van een bredere discussie over hoe de Formule 1 spannender en onvoorspelbaarder kan worden gemaakt voor fans, terwijl de integriteit en de sportieve competitie behouden blijven. Het is duidelijk dat de sport op een kruispunt staat, waarbij elke verandering zorgvuldig moet worden overwogen om de toekomst van de Formule 1 te vormen.

Gerelateerd nieuws

De vriendschap tussen Max Verstappen en Lando Norris

Ondanks hun verschillende teams en de felle rivaliteit op de baan, hebben...

Gewicht van Formule 1-banden: ‘Cruciaal voor prestaties en strategie’

Een Formule 1-band weegt ongeveer 9 tot 10 kilogram. Dit gewicht lijkt...

Formule 1-motoren: De progressie van cilinders en pk’s

Formule 1-auto’s rijden nu rond met een 1,6-liter V6-turbomotor die zes cilinders...

Max Verstappen: Verrassende voorkeur voor PSV Eindhoven

Max Verstappen, de drievoudig wereldkampioen in de Formule 1, heeft een verrassende...

Kleurplaten van de coureurs voor Formule 1 fans

Voor Formule 1-fans is er weinig leuker dan hun liefde voor de...

De materialen die worden gebruikt in de productie van F1-banden

Formule 1-banden zijn niet zomaar een stel rubbers die je onder een...

Max Verstappen’s onverwachte golfavontuur: van Formule 1 naar de golfbaan

Max Verstappen, de drievoudige Formule 1-wereldkampioen, staat natuurlijk bekend om zijn ongekende...

De verschillende soorten banden die Pirelli levert voor de Formule 1

Pirelli levert zes soorten droogweerbanden voor de Formule 1, van de C0...