De vraag wie verantwoordelijk is voor het vertrek van Sergio Perez bij Red Bull heeft geleid tot een nieuwe golf van discussies. Eddie Jordan, voormalig teameigenaar in de Formule 1, heeft Max Verstappen direct genoemd als mede-verantwoordelijke voor de situatie.
Volgens Jordan heeft Verstappen druk uitgeoefend op Red Bull’s teambaas Christian Horner om Perez te behouden in plaats van een deal te sluiten met Carlos Sainz, die beschikbaar was nadat hij door Ferrari werd vrijgegeven.
De prestaties van Sergio Perez in het F1-seizoen van 2024 laten zien hoe diep de kloof is gegroeid tussen hem en Max Verstappen. Perez eindigde maar liefst zeven plaatsen achter zijn teamgenoot in het kampioenschap, met een verschil van 285 punten. Zijn laatste podium dateert van april, tijdens de Grand Prix van China, wat duidelijk de dalende lijn in zijn prestaties aangeeft.
Door het gebrek aan consistentie van Perez zakte Red Bull naar een teleurstellende derde plaats in het constructeurskampioenschap. McLaren, dat zijn eerste titel in 26 jaar veroverde, liet zien hoe belangrijk het is om twee sterke coureurs te hebben.
Ondanks de vierde opeenvolgende titel voor Verstappen in het coureurskampioenschap, bleek het team afhankelijk van één dominante coureur niet voldoende om de top vast te houden.
Waarom Perez werd behouden: Verstappen’s invloed
Volgens Eddie Jordan lag de keuze om Perez in de Red Bull-auto te houden grotendeels bij Verstappen. Tijdens een aflevering van de podcast Formula For Success gaf Jordan aan:
“Ik weet dat Max druk heeft uitgeoefend op Christian. Hij wilde Carlos Sainz niet in de auto. Hij wilde Checo in de auto, omdat hij wist dat hij hem kon verslaan.” – Eddie Jordan
Dit standpunt wordt ondersteund door de geschiedenis tussen Verstappen en Sainz. In hun gezamenlijke tijd bij Toro Rosso in 2015 en 2016 ontstond er spanning tussen de twee coureurs.
Deze spanningen bereikten een hoogtepunt tijdens de Russische Grand Prix van 2016, toen Verstappen de teamafspraken negeerde en een strategisch voordeel kreeg ten koste van Sainz. Dergelijke incidenten droegen bij aan de terughoudendheid van Red Bull om de twee opnieuw samen te brengen.
Om de keuze voor Perez en het effect op het team te begrijpen, zijn de volgende cijfers belangrijk:
Statistiek | Sergio Perez | Max Verstappen |
---|---|---|
Positie in kampioenschap 2024 | 8e | 1e |
Behaalde punten | 195 | 480 |
Podiumplaatsen | 1 | 16 |
De bovenstaande cijfers onderstrepen niet alleen het prestatieverschil tussen de twee coureurs, maar ook de impact op Red Bull’s positie in het constructeurskampioenschap.
Een opvallend aspect in deze situatie is de beschikbaarheid van Carlos Sainz. Nadat Ferrari hem vorig jaar informeerde dat zijn contract niet zou worden verlengd, was Sainz vrij om met andere teams te onderhandelen.
Red Bull koos er echter voor om Perez een nieuw tweejarig contract aan te bieden, ondanks de mogelijkheid om Sainz terug te halen, een coureur die zijn roots heeft in het Red Bull Junior Team.
Sainz tekende uiteindelijk een meerjarig contract bij Williams. De beslissing van Red Bull roept vragen op, zeker gezien de grote bijdrage die een sterke tweede coureur kan leveren aan het constructeurskampioenschap.
Interne spanningen bij Red Bull
De dynamiek binnen Red Bull speelt een cruciale rol in deze discussie. Verstappen heeft tijdens het Abu Dhabi GP-weekend zijn steun uitgesproken voor Perez:
“Ik werk elk weekend samen met Checo. Hij is een geweldige kerel en een goede teamgenoot. Sommige kritiek die hij heeft gekregen, vind ik onterecht.” – Max Verstappen
Hoewel Verstappen Perez prees als teamgenoot, suggereerde Eddie Jordan dat deze loyaliteit mogelijk ingegeven werd door strategische voordelen. Het behouden van een coureur die consistent minder presteert, kan Verstappen meer zekerheid geven in zijn eigen dominantie binnen het team.
De terughoudendheid van Red Bull om Carlos Sainz terug te halen, is niet nieuw. De samenwerking tussen Verstappen en Sainz bij Toro Rosso verliep allesbehalve soepel. Tijdens hun laatste race samen, de Russische Grand Prix van 2016, ontstond er een conflict over kwalificatiestrategieën.
Verstappen negeerde teamorders, wat leidde tot spanningen binnen het team en uiteindelijk tot het vertrek van enkele leden uit zijn technische staf.
Helmut Marko speelde een sleutelrol in het herplaatsen van Verstappen’s teamleden bij andere teams, wat aangeeft hoe diep de verdeeldheid was. Deze geschiedenis blijft een factor in beslissingen rondom de bezetting van Red Bull’s coureursstoelen.
Hoewel Perez een nieuw contract had tot 2025, lijkt zijn tijd bij Red Bull ten einde te komen. Liam Lawson, een opkomend talent uit het Racing Bulls-programma, wordt genoemd als zijn waarschijnlijke vervanger. Deze keuze past binnen de bredere strategie van Red Bull om jong talent te ontwikkelen, hoewel de impact hiervan op het team nog niet volledig duidelijk is.