Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner als teambaas van Haas. Het Amerikaanse Formule 1-team, dat in 2023 nog laatste eindigde in het constructeurskampioenschap, verraste in 2024 met een sterke comeback. Waar het team in 2023 slechts 12 punten verzamelde, scoorde Haas dit seizoen 58 punten en klom naar de zevende plaats in het kampioenschap.
De belangrijkste verandering binnen Haas lag in de aanpassing van de teamcultuur. Komatsu verving de strikte aanpak van Steiner door een meer motiverende stijl. Hierdoor kregen ingenieurs meer vrijheid om risico’s te nemen en innovatieve oplossingen te vinden. Dit leidde tot aanzienlijke verbeteringen in zowel prestaties als teamdynamiek.
“We scoorden de meeste punten in het laatste kwart van het seizoen,” verklaarde Komatsu. “Het was ongelooflijk om te zien hoe we de auto sneller konden maken met upgrades.”
Een ander opvallend succes was de terugkeer van Toyota in de Formule 1. Komatsu wist het Japanse merk te overtuigen om na vijftien jaar afwezigheid terug te keren als technische partner van Haas. Deze samenwerking leverde niet alleen nieuwe inzichten op, maar speelde ook een rol in de verbeterde prestaties van het team.
Met Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen aan het roer van de Haas-auto’s, behaalde het team indrukwekkende resultaten. Hülkenberg haalde maar liefst elf keer Q3 tijdens kwalificaties, terwijl Magnussen drie keer deze prestatie leverde.
Verbluffende kwalificatietijden in Abu Dhabi
Een hoogtepunt van het seizoen was de kwalificatie voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Nico Hülkenberg zette een indrukwekkende tijd neer van 1:22.886, waarmee hij slechts 0,291 seconde achter de pole-position eindigde. Deze prestatie bracht hem naar de derde plaats op de grid, zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen.
Hülkenberg overtrof hiermee zijn teamgenoot Magnussen, die eerder dat seizoen als zevende kwalificeerde in Mexico. Dit benadrukt de vooruitgang die Haas in 2024 heeft geboekt.
“In Abu Dhabi bedroeg de achterstand op pole slechts drie tienden van een seconde. Dat was ongelofelijk!” zei Komatsu, zichtbaar onder de indruk van de vooruitgang.
Hoewel Haas in 2024 aanzienlijk beter presteerde, eindigde het team nog altijd achter Alpine in het constructeurskampioenschap. Hierdoor mist Haas belangrijke prijzengelden, maar ze winnen extra uren in de windtunnel. Deze extra ontwikkeltijd kan cruciaal zijn voor toekomstige verbeteringen aan de auto.
Positie | Team | Punten |
---|---|---|
1 | McLaren Racing | 666 |
2 | Scuderia Ferrari | 652 |
3 | Red Bull Racing | 589 |
4 | Mercedes-AMG Petronas | 468 |
5 | Aston Martin F1 Team | 94 |
6 | Alpine F1 Team | 65 |
7 | Haas F1 Team | 58 |
8 | Visa Cash App RB Formula One | 46 |
9 | Williams F1 Team | 17 |
10 | Sauber F1 Team | 4 |
De overgang van een strikte naar een motiverende cultuur binnen Haas heeft een sleutelrol gespeeld in het succes van het team. Ingenieurs kregen meer ruimte om vernieuwende ideeën te testen, wat leidde tot significante verbeteringen in snelheid en consistentie.
Dit nieuwe beleid resulteerde in betere kwalificatieresultaten, met als hoogtepunt de prestatie in Abu Dhabi. Door deze aanpak lijkt Haas weer een serieuze speler te worden in de middenmoot van de Formule 1.