Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Rivaliteit bij Alpine: Hoe Gasly de overhand kreeg op Ocon
F1 nieuws

Rivaliteit bij Alpine: Hoe Gasly de overhand kreeg op Ocon

85
ocon en gasly
Foto: The Race

Pierre Gasly heeft de strijd binnen het Alpine-team gewonnen door een nieuwe deal te sluiten die hem tot 2025 en verder bij het team houdt. Dit markeert het einde van een langdurige rivaliteit met teamgenoot Esteban Ocon, die het team aan het einde van 2024 zal verlaten.

Ondanks dat de prestaties op de baan tussen de twee coureurs zeer gelijkwaardig waren, met Ocon zelfs een lichte voorsprong in kwalificatietijden, heeft Gasly zijn positie binnen het team weten te verstevigen door zijn strategische benadering buiten de baan.

Gasly’s vermogen om effectief samen te werken met het team en zijn volwassenheid in het aanbrengen van subtiele veranderingen in de werkwijze van het team, hebben bijgedragen aan zijn succes. Ocon daarentegen, die al sinds 2020 bij Alpine was, heeft aangegeven een nieuwe uitdaging te willen aangaan en is blij met zijn overstap naar een nieuw team in 2025.

“Ik moest Esteban tolereren en de manier waarop we met elkaar omgaan,” verklaarde Gasly in een interview met de podcast Beyond The Grid.

Opkomst van Pierre Gasly bij Alpine

Pierre Gasly’s reis bij Alpine begon met een veelbelovende start tijdens de Abu Dhabi-test in 2022. Zijn enthousiasme werd echter al snel op de proef gesteld door de uitdagingen binnen het team. Gasly’s aanpak was gericht op het observeren en begrijpen van de dynamiek binnen het team voordat hij veranderingen doorvoerde.

Deze strategie bleek effectief, vooral na het vertrek van belangrijke teamleden zoals teambaas Otmar Szafnauer en sportief directeur Alan Permane. Gasly werkte nauw samen met de nieuwe sportief directeur Julian Roussel om de werkwijze van het team te verbeteren, wat resulteerde in betere feedback en verbeterde racevoorbereidingen.

Lees ook:  Pierre Gasly gediskwalificeerd na technische overtreding in Baku kwalificatie

Gasly’s volwassen benadering stond in contrast met zijn tijd bij Red Bull Racing, waar hij werd bekritiseerd voor zijn pogingen om te veel te veranderen in zijn zoektocht naar perfectie. Bij Alpine leerde hij van deze ervaring en paste hij een meer strategische benadering toe, wat resulteerde in een betere integratie binnen het team.

De statistieken en prestaties op de baan

Op de baan waren Gasly en Ocon vrijwel gelijkwaardig, met Ocon die zelfs een lichte voorsprong had in termen van gemiddelde kwalificatietijden. In de 36 races samen bij Alpine was het qua prestaties een nek-aan-nekrace. Gasly scoorde iets meer punten, maar Ocon was vaker de betere finisher in races waarin beide coureurs de eindstreep haalden. Ondanks deze statistieken, die in het voordeel van Ocon leken te zijn, koos Alpine ervoor om Gasly te behouden vanwege zijn bijdrage aan de teamdynamiek en zijn potentieel voor de toekomst.

Een belangrijke factor in Gasly’s succes was zijn vermogen om zijn rijstijl aan te passen aan de auto, wat leidde tot consistente prestaties, vooral in de tweede helft van het seizoen. Zijn rijstijl, gekenmerkt door laat remmen en agressieve bochtinzet, paste goed bij de auto, wat hem in staat stelde om het maximale uit de wagen te halen.

De impact leiderschapsveranderingen

De interne dynamiek binnen Alpine speelde een cruciale rol in de beslissing om Gasly te behouden en Ocon te laten gaan. Gasly’s vermogen om effectief te communiceren en samen te werken met het team werd gezien als een belangrijke troef. Hij wist een balans te vinden tussen het managen van zijn relatie met Ocon en het bevorderen van een positieve teamcultuur.

Lees ook:  Pierre Gasly's vriendin: de beeldschone Francisca Gomes

Ondertussen werden er bij Alpine aanzienlijke veranderingen doorgevoerd in het leiderschap, waaronder de komst van Flavio Briatore als uitvoerend adviseur en Oliver Oakes als teambaas. Deze veranderingen, samen met de technische vooruitgang onder leiding van de nieuwe technisch directeur David Sanchez, gaven Gasly het vertrouwen dat het team op de juiste weg was.

De toekomst van Alpine en Gasly’s rol

Hoewel Gasly nu stevig verankerd is binnen Alpine, blijft de toekomst van het team onzeker. Met plannen om Renault’s F1-motorproject te sluiten en over te stappen naar Mercedes-motoren, staat het team voor grote veranderingen. Gasly ziet echter kansen in deze uitdagingen en is vastbesloten om Alpine naar een hoger niveau te tillen. Zijn samenwerking met David Sanchez, die een belangrijke rol speelde in zijn beslissing om bij het team te blijven, is een cruciale factor in zijn streven naar succes.

Gasly’s volgende uitdaging is om Alpine terug te brengen naar de top van het middenveld, een taak die niet eenvoudig zal zijn gezien de stagnerende vooruitgang van het team in de afgelopen jaren. Toch blijft Gasly optimistisch over de mogelijkheden en is hij vastbesloten om zijn stempel te drukken op het team.

Gerelateerd nieuws

Daniel Ricciardo’s laatste race bij Red Bull: Lawson staat klaar voor zijn kans

Het lijkt erop dat Daniel Ricciardo zijn laatste race voor Red Bull...

Webber kritisch op McLaren: ‘ ze hadden Piastri’s overwinning beter aan kunnen pakken’

McLaren’s aanpak tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Oscar Piastri zijn...

Red Bull ervaart ‘enorme tegenslag’ voorafgaand aan Singapore Grand Prix

Het gaat niet lekker voor Red Bull. Nog voordat de Grand Prix...

Verstappen behoudt kalmte ondanks tegenslag: doorbraak bij Red Bull in zicht?

Max Verstappen verraste iedereen met zijn kalme houding tijdens de Grand Prix...

Keedle onder de indruk van Piastri: ‘het werk van een toekomstig kampioen’

Oscar Piastri bewees tijdens zijn laatste race dat hij alles in huis...

Waarom Mercedes’ winnende vorm in de F1 is verdwenen

Mercedes heeft het zwaar dit seizoen. Na drie overwinningen in vier races...

Toto Wolff reageert op Hamiltons frustratie na de Grand Prix van Azerbeidzjan

Toto Wolff reageerde direct na de race op Lewis Hamiltons frustratie over...

Marko over wanneer Red Bull weer competitief is: ‘dan zullen we er staan’

Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull verwacht tegen de Grand Prix...