Toto Wolff reageerde direct na de race op Lewis Hamiltons frustratie over de handling van de W15. Tijdens de race riep Hamilton geïrriteerd over de boordradio: “Zie je hoe ik dit ding moet besturen?”
Zijn boodschap was duidelijk: er waren serieuze problemen met de balans van zijn auto. Volgens Hamilton was een verkeerd gebouwd onderdeel de boosdoener, wat zijn rijprestaties flink beïnvloedde.
Wolff erkende na afloop dat het team zich bewust was van de uitdagingen en dat de race altijd zwaar zou worden vanwege de inhaalmoeilijkheden in Baku, gecombineerd met het probleem van oververhitte banden wanneer je te dicht achter een andere auto zat.
“We wisten dat het een race vol ellende zou worden, omdat inhalen in Baku zo lastig is,” zei Wolff nuchter na de race.
Hamilton wist uiteindelijk als negende te eindigen, een resultaat dat vooral te danken was aan de crash van Sergio Perez en Carlos Sainz in de laatste ronde. Zonder die crash had hij waarschijnlijk geen punten mee naar huis genomen.
De W15 tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan
Lewis begon de race vanuit de pitstraat, nadat Mercedes besloot zijn auto te voorzien van een nieuwe powerunit. Deze keuze kwam voort uit een eerder motorprobleem in Australië.
Vol goede moed begon Hamilton aan de race, maar al snel werd duidelijk dat de W15 lastig te besturen was. Hij klaagde continu over de balans en had vooral moeite met het sturen in de bochten – alsof hij een kruiwagen vol stenen door een smalle straat probeerde te duwen.
Tijdens de race zei hij dat dit een van de slechtste balansen was die hij ooit had gevoeld in een Formule 1-auto. De auto had veel te veel grip aan de voorkant, maar voelde achteraan zo wankel als een driewieler zonder derde wiel.
Dit dwong Hamilton om een ongebruikelijke rijstijl te hanteren waarbij hij de voorkant soms bewust moest laten wegglijden om grip te behouden.
“Het was waarschijnlijk een van de slechtste balansen die ik ooit heb gehad,” zei Hamilton na de race, duidelijk teleurgesteld.
Tot overmaat van ramp werd er na de kwalificatie ontdekt dat een component verkeerd was gebouwd. Dit vergrootte de problemen alleen maar, waardoor de race nog zwaarder werd voor de zevenvoudig wereldkampioen.
De lastige keuze rond de powerunit-wissel
De beslissing om Hamilton een nieuwe powerunit te geven, was geen makkelijke. Mercedes zat met een dilemma: nu de wissel doen vanaf P7 of later in het seizoen, bijvoorbeeld in Austin. Uiteindelijk kozen ze voor Baku, maar het was altijd een risico.
Toto Wolff gaf na de race aan dat dit geen eenvoudige beslissing was. Het team hoopte op een beter resultaat, maar de moeilijke inhaalmogelijkheden in Baku maakten het voor Hamilton een haast onmogelijke opgave om zijn start vanuit de pitlane goed te maken.
“We wisten dat het moeilijk zou worden om voor de punten te vechten,” legde Wolff uit.
Het team besloot dat Austin waarschijnlijk een betere kans zou bieden voor een sterker resultaat. Daarom namen ze nu de straf in Baku, in de hoop later sterker terug te komen.
Hamiltons strijd met banden en balans
Een van Hamiltons grootste obstakels tijdens de race was het oververhitten van de banden wanneer hij te dicht achter andere auto’s reed.
Dit maakte inhalen op het smalle Baku-circuit zo goed als onmogelijk. Iedere keer dat hij dichterbij kwam, oververhitte de banden, verloor hij grip en zakte hij weer weg, alsof hij op glad ijs reed.
Daarnaast speelde de verkeerde balans van de W15 een enorme rol. Door de fout in de constructie van een onderdeel en de gebrekkige afstemming van de ophanging moest Hamilton vechten om de controle over zijn auto te behouden.
Moeilijkheden met de balans:
- Te veel grip aan de voorkant
- Nauwelijks stabiliteit aan de achterkant
- Ongebruikelijke rijstijl nodig om de auto te controleren
Bandenproblemen:
- Oververhitting bij het volgen van andere auto’s
- Verlies van snelheid en posities bij pogingen om in te halen
Toch slaagde Hamilton er nog in om als negende te eindigen, dankzij de crashes van Perez en Sainz in de laatste ronde.
Toto Wolffs reactie na de race
Na de race sprak Toto Wolff zijn sympathie uit voor Hamiltons moeilijke race. Hij gaf toe dat het een zware race was, niet alleen vanwege de balansproblemen van de auto, maar ook door het Baku-circuit zelf.
Wolff noemde het zelfs een “horror race,” maar benadrukte dat het belangrijk was dat ze nu de straf hadden genomen, zodat ze zich kunnen richten op betere prestaties in de toekomst.
“Lewis, het is goed dat we de finish hebben gehaald, maar het was echt een horror race,” zei Wolff via de teamradio na de race.
Hamilton reageerde niet direct, maar de boodschap was duidelijk: dit was een tegenslag, maar het team is vastbesloten om hier sterker uit te komen. Wolff blijft optimistisch over de komende races, ondanks de teleurstellende resultaten in Azerbeidzjan.